AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
12.943

Min anpassning av Z3 till lång förare

Sida 1 av 2
Hej! Jag är 191 cm lång, då kan man inte påstå att Z3 är direkt bekväm, men den funkar. JAg började söka runt på forum och har genomfört två bra förändringar som hjälper mycket.
Höjning av stolens framkant för att få stöd för låren:
Jag tillverkade två hylsor ca 20 mm i diameter och 22 mm höga. Borrade hål och gängade M8. Hylsornal placeras mellan stolens skenor i framkant och golv. gängas på befintil bult och stolen fästes med bult mot hylsan. Hjälper mycket.
Köra stolen längre bak:
Bakom ryggstödet, bakom mattan finns en löljlig frigolitklump helt utan praktisk funktion. Utanpå mattan ser det ut som en puckel. Lossa plastpanelen vid B-stolpen och riv i mattkanten så att du kommer in bakom. Skär och hugg med exempelvis en slipad spackel mellan klumpen och mattan och ut kommer en frigolitplatta ca 25 X 25 cm. Tjocklek 4,5 cm!
Nu kan stolen backas ytterligare 4 cm, i princip så ligger nästan nackstödet mot bågen. Stolen kommer kloss mot bakväggen. Nu kan jag sträcka ut de långa benen och får bra avstånd till ratten. Prins Valiant sitter som en kung.

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det är inte möjligen så att man kan få beställa två hylsor av dig?
Hela sanningen är att jag har inte den maskinparken som behövs. Jag lät en händig vän tillverka dom. Diameter på rundstång, ca 20 mm, Längd (lika med höjning), 22 mm. Detta mått ansågs lagom av många på ett amerikanskt forum, jag håller med. Borra hål rätt igenom och gänga M8. Du behöver även en 8 mm bult till varje, längd 12 mm. Troligtvis kan någon lokal mekverkstad tillverka hylsorna åt dig. Finns det ingen här på forumet med rätt utrustning som vill tjäna en liten slant? Det fanns en på det amerikanska forumet som tillverkade sådana på löpande band.
Det är snabbt monterat, lossa skenans muttrar fram, lossa bultar i skenans bakkant några varv. Sätt hylsorna emellan och dra åt med polygrip. Dra åt samtliga bultar. Och vips, stöd för låren.

Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Dom har en lämplig "mutter" på k-rauta såg jag för ett par år sedan.

Länk

Riwa
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tack! K-rauta nästa alltså. Det verkar görligt med de verktyg jag har.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tog nog 15 minuter. Kostnad under hundralappen inklusive ett nytt bågfilsblad. Ska ha bilen till jobbet i morgon så då kan jag prova hur det känns.
kan du lägga upp bilder på det du gjort?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag följde Riwas beskrivning ovan. Där finns det bilder på monteringen. Men du kan se bilder på det jag tillverkade på min Z3-sida: Länk
Jag fick dock göra om bultarna för jag gjorde dem lite för korta första gången. Men jag orkade inte ta nya bilder...

bmw-jerry, kolla länk som du hittar i signaturen Riwa. Där kommer du till en plats där Riwa har satt in 3 länkar till bilder.
Kornknarr, jag tror du blir nöjd. Som lång förare var det även fantastiskt att få tillbaks sätet ytterligare 4 cm genom att riva ut frigolitklossen under bakväggen. Det jobbet tog 20 minter.
I den tidigare diskussionen ( dit länken hänvisar) förekom en viss debatt om krocksäkerhet och denna förändring. Nu skall man veta att med denna lösning har faktisk stolen mer gänglängd för fastsättning än original mutter. Golvbultens hela gänglängd används. Dessutom sitter sätet egentligen fast med bultarna i bakkanten. De är maffiga och av högkvalitetsstål och gissningsvis 12 eller 16 mm i gänga. Det är bakkantens bultar som tar kraften om olyckan skulle vara framme. Nu är vi förstås lugna glidare allihop............

Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Någon som vet om hugga-bort-frigolit-operationen funkar för ALLA Z3:or, roadster, coupé, alla årgångar etc????

F... här har jag letat Z4 hela våren för jag får inte plats med benen i Z3. Tacksam för svar.
Jag tror att frigolitklossen finns på samliga z3-or. Om du har puckeln i mattan bör det vara en kloss bakom. Om du är lång bör du undvika cupe´versionen har jag läst. Den lär ha högtalare bakom sätet som stoppar stolen tidigare än på Roadstern.
Si
35
SingleCoil
Alfa Romeo 159 -07
Prins Valiant: Mycket värdefull info. Läga att undvika coupé då kanske... Suck. Någon som vet om högtalaren tar bort bara en cm eller alltihop, alltså man vinner inte alla 4 cm på att mejsla bort frigoliten?
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Är det inte bara om har sub woofer som man har högtalare bakom sätet, som ingår i stora stereo paketet?
Någon son har ett tips på hur man kan göra om problemet är omvänt? Tjejen når inte ner kopplingen helt( fattas några cm) och jag är drygt 185 och vill ju fortfarande ha någorlunda bra körställning.
Tacksam för tips :)
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
hur lång (kort) är hon?
Hon är hela 153 cm så de fattas lite på benen :)
Tänkte om någon annan råkat ut för det problemet, alt om det går konstruera om fästena eller liknande.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
snickra ihop nått så att du får pedalerna närmre?

du kanske kan sätta kardborrar på pedalerna och på en träbit eller nått, så blir det lätt att ta bort också :-)
låter dock som en farlig lösning ;) . Kan ju gå att montera dit helt stående pedalställ med reglerbara fästen men det drar med sig en del, tror/hoppas det finns någon lösning på stolens infästning eller liknande.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Speedy1

Kolla om främre stoppklackarna går att flytta.

Alternativet kan vara att skaffa dom nedre skenorna från skroten och skarva ihop så dom blir längre.

Länk

628csi
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Min fru har haft en liten kudde bakom svanken för att nå fram. Kankse inte en toppenlösning men om det bara är för att hämta mig på krogen så må det väl va hänt.

Riwa
Kanon! Bra tips, skall kolla om detta är möjligt. Antar att motorn för justering fram/bak inte begränsas mer på något sätt än stoppklackarna?..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.