|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tacksam för tips/erfarenhet gällande polering av baklysen.Jag har precis köpt en E39 Touring där luckans bakljus är enormt matta ! Har provat att polera med Autosol ( för hand),men det funkar inte nåt bra ! Tacksam för tips av nån som gjort detta !! | |
|
Jag våtslipade min och polerade därefter upp den. Såg i ett annat tråd där någon rekomenderade en ett medel som fanns på Jula att köpa, kanske enklareoch prova det? Alpina B8 Länk |
|
|
"Bäst i test", Länk Jag köpte ett kit på ebay.co.uk, har dock inte testat än. Fick det i går. |
|
|
Mina var riktigt kassa också. Jag gjorde så här: Inköp: Våtslippapper 400 och 1200 39kr/paket (Claes Ohlsson) Meguiars "PlastRX" 129:- (Mekonomen) Meguiars "Headlight protectant" 149:- (Mekonomen) Verktyg: Borrmaskin med mjuk polertrissa. Blomspruta med vatten. Mjuk putsduk Sen gjorde jag så här: 1.Skruva loss ljusen, endast tre muttrar. 2.Våtslipa horisontellt med 400, se till att det hålls vått med blomsprutans hjälp. Jag körde rätt hårt för att komma "igenom" blekningen. 3.Våtslipa vertikalt med 1200. 4. Lägg på PlastRX polera med maskin tills det ser bra ut. 5. Handpolera en sista gång med PlastRX och microfiberduk eller liknande. 6. Lägg på ett lager Headlight Protectant och torka rent så står sig resultatet bättre mot UV-ljus. De ser snudd på nya ut nu! Blev bättre än väntat! Jag gjorde om processen en gång då jag var för feg första vändan och använde bara 1200 papper. Kan tyckas onödigt att köpa "Headlight Protectant" men faktum är att mina "gick tillbaka" i blekningen en del när jag inte la på det. Stor skillnad bara dagen efter. Dessutom räcker nog en flaska livet ut då det går åt små mängder. Det här med att slipa åt olika håll är väl för att minimera repor men jag vet inte hur noga det är med det egentligen. /Ola |
|
| Testade kitet jag länkade till ovan på framljusen till e39'an ikväll. Blev riktigt bra! | |
|
Kane, hur många bilar räcker det till tror du och vad kostade det med frakt och allt? |
|
|
270 kr totalt. Jag kom ihåg fel, det var på ebay.com jag köpte det, Länk Polermedlet var det snålast med, 2-3 framglas räcker det till. Men man kan nog använda Autosol om det tar slut. Övriga två vätskorna räcker till minst 2 par framlyktor. |
|
| Jag köpte 1200 och 2000 grit våtslip plus Meguiar grejerna och körde framljusen, blev mycket bra och räcker till många bilar. Det som du har verkar vara en "riktig" försegling. Min var mer som ett vax man la på. Jag återkommer i höst och meddelar om mina mattats av. | |
| Ja, det där sista man la på var något starkt. | |
|
Jaha en månad efter man trixat med baklysena så är de lite saggiga igen. Inte som förut men tråkiga. För bara fyra veckor sedan så såg de i princip nya ut efter slipning och polering. Meguiars "Headlight protectant" funkade sådär kan man säga... Vad jag hört så lägger recondfirmorna på en speciell klarlack när de renoverar lysen. Någon som vet var man kan få tag i sådan? |
|
|
Jag har testat olika lösningar på mina touringar med lika trist resultat efter ett tag.Alltså plasten måste komma från petflaskor eller nåt annat skräp. Har även sett att det är fullt med småsprickor på luckans ljus på båda bilarna. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Bakljus har jag med bra resultat klarlackat med vanlig burkfärg. Eftersom bakljusen varken utsätts för stenskott eller värme så funkar klarlack utmärkt! | |
| Jappmax, klarlack på sprayburk eller? | |
|
Provat klarlack ser bra ut ett tag men ser ser det ut som en gammal 850 igen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Vanlig klarlack på sprayburk, lösningsbaserad. Tillverkad av Motip om jag inte missminner mig helt. De mattades inte ner på de kanske 6 månaderna jag hade bilen. En Mazda 323 för övrigt :) | |
| Kunde faktiskt vara snyggt med blanka lampor på bakluckan. Beställning lagd på Turtle headlight restorer för 26 GPD inkl frakt. Återkommer om hur det blev. | |
|
Fredrik1971; Är det med något slippapper i det kitet? |
|
|
Det ska ingå något som de kallar wet restoration pads och det är en snofsig variant av slippapper. Länk |
|
|
Det är inte fel på plasten , det är avfettningsmedlet som torkar ut plasten. Stryk på vanlig motorolja på plasten så blir dom som nya, håller ett halvår ungefär men tar inte så många minuter att stryka på. mvh stefan |
|
|
Jo det är fel på plasten på de inre baklysena på e39 touring. Baklysen tillverkade 03 och verkar inte blekna. De yttre har aldrig bleknat. e46:or från samma period bleknar inte alls på samma sätt. Vi pratar inte lite gammalt och saggigt utan mjölkvita och helt bedrövliga. Däremot har du rätt Krika, i att det blir bättre med någon slags olja. Jag har kört linolja tidigare, en del kör olivolja men tidsfönstret har varit kort, max en månad. |
|
|
Om bakljusen på bilar som är 40år ser ut som nya men mina e39or som är 10år ser ut som skit så finns väl bara en lösning,släng skräpet och köp nya. Nä det var bättre förr när plast var plast:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.