AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.016

Är LMM död om det inte är någon skillnad när den är urkopplad ?

Sida 1 av 2
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Är LMM död om det ej är någon skillnad om man kopplar ur den ? fick högt HC (även co2500) på bes , felkoder visar inget och har ej hittat nå tjuvluft så kopplade ur LMM och ingen skillnad alls på tomgången vad är det för symptom på trasig LMM ? bilen går ju inte märkbart dåligt

HC: 220 (100)
CO 2500: 0,5 (0,3)
----------------------------
C0 0,5 (0,5)
Lambda 1.02 (0,97-1,03
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nja, om LMM är dålig så skulle bilen troligen dra mycket soppa samt att du borde märka skillnad när du drar ur den.
Ingen skillnad = bra
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har ju ingen färd data så ser inte förbrukningen kör mestadels i stan så blir svårt att avgöra om den drar mycket
men ska den dra ordentligt mycket mer soppa om den är trasig? inga konstigheter om man drar ur den är bra klipp i den. jag som misstänkte trasig LMM eftersom HC var så hög också kan ju iofs vara Lamda också..
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Om lmm är kass borde det väl inte bli någon skillnad om den kopplas ur? Annars borde väl motorn gå märkbart sämre när lmm kopplas bort?

/David
ny
99
nybbe_gefle
Mao
Ingen skillnad = kass lmm
Så borde det fungera, i alla fall i min värld, men jag har mestadels skruvat Volvo........... :-D
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Det är ju det här som gör det så svårt jag har ju suttit o läst olika om vad alla skriver verkar ju inte vara något som är helt säkert ang hur man vet om LMM är trasig förutom om bilen går riltigt illa ! har ju läst om folk som haft dålig LMMutan haft några jätteproblem men kanske skenat i väg på HC på bes och felsökt o kommit fram till att det är LMM.
sen verkar det vara olika åsikter om den är trasig om det inte är någon skillnade om man kopplar ur den..
ny
99
nybbe_gefle
De bilar jag skruvat med ( Volvo 740 - 960 ) så har det när lmm fungerar och du drar ur kontakten blivit märkbart sämre gång på motorn. Dock endast på tomgång. Vid högre vara har skillnaden inte varit så dramatisk. Vid de tillfällen lmm varit kass har denna skillnad på tomgång uteblivit. Men som sagt, det är på Volvo det......... Men båda bilarna har väl någon form av Bosch motorstyrning typ Motronic eller dylika.........

/David
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Som sagt kopplar jag ur den händer absolut ingenting det som är drygt är ju att jag har ingen annan LMM jag kan testa med har ingen jag känner som har en sån som jag har så det blir väl till o köpa ny eller beg om man inte. kan testa med en annan men verkar vara mycket olika åsikter om detta ang om LMM är trasig eller ej att den ska gå dåligt,dra mycket soppa bla men har ju som sagt läst om när andra inte har haft några jätteproblem men ändå kört omkring med trasig LMM
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om bilen går dåligt pga någon annan orsak än LMM så är det ju inte säkert att den går ännu sämre om du kopplar ur den.
Om bilen inte har några fel och går bra så borde den ju gå sämre om du kopplar ur LMM. Det är väl det man kan vara säker på.
Men du kan nog inte vara säker på att den är orsaken om det inte är någon skillnad.
Går bilen däremot bättre när du kopplar ur den så skulle det kunna vara LMM som spökar.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Jag har ju nåt som är fel eftersom jag har 220 i HC men om man skulle ha nå vajsing med lamdorna skulle det göra så det inte blir nån skillnad om man kopplar ur LMM? men tycker inte bilen går dåligt annars har haft problem med att den svajjade med varvräknaren men gjorde rent tomgångsmotorn och det vart mycket bättre !
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
när ja koppla ut lambdan på min 540 97a så märkte jag ingen skillnad faktiskt
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
oj jag menar LMM :P
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Och den funkade som den skulle ? bilen alltså i övrigt?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jadå
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
och inga felkoder med både inpa och carsoft..
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
hmm okey ja vette fan det kanske är nåt med lamdorna för mej ändå tänkte på den höga HC halten !
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
den läcker inte avgaser före lambdan kanske?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Glöm inte att koppla från batteriet när ni testar utan lmm. Min gick hur bra som helst utan lmm men när jag kopplade bort batteriet en stund så gick den uruselt. Verkar som det finns nån form av minne i boxen.

///BMW - Was sonst!
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
tomtebloss

Inget jag har upptäckt i alla fall !
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
JohanE

Kopplade ifrån batteriet idag ca 2timmar var ut o körde och bilen känndes som vanligt inge konstigheter känns inge slö eller så ligger på ca 500 på tomgången stannade efter 10 min körning med bilen igång. Och kopplar ur LMM och kör och tycker att bilen känns lite slöare men bara lite och den känns liksom lite tyngre svarar inte lika piggt om man stampade ner pedalen fullt som när man hade LMM ikopplad kan man dra några slutsatser av detta ? alltså jag är helt osäker på om min LMM är hel eller inte !!
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag skulle utesluta den hel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.