AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.979

vilka importfirmor rekommenderas?

Sida 1 av 3
Hej!

Jag letar efter en bättre begagnad M5 touring, årsmodell 2008 eller 2009 med omkring 5000 mil och rätt utrustning. Har läst lite på forumet och förstår att om man är påläst, har tid, kunskap och kontakter så kan man försäkra sig hyggligt mot obehagliga överraskningar i form av skruvad mätarställning eller dylikt.

Men jag tar hellre en genväg om möjligt, och snappade någonstans att platinumcars har ett snyggt track record. Ringde dock och pratade med en av säljarna där och han var rätt snorkig; först var det för lite pengar att tjäna på att ta hem den typ av bil jag är intresserad av, sen lät det som att det nog skulle gå i mån av plats på trailern.... Men intrycket jag fick var inte precis att de skulle lägga ned något större arbete på saken så det var lite nedslående. dessutom fick jag fel info om dragkrok (enligt tidigare inlägg).

Så min fråga är om ni kan rekommendera några alternativa handlare, eller om ni tycker att jag ändå ska satsa på platinumcars?

vänliga hälsningar, chandler
Jag skulle rekommendera 7H Bil i Kinna (utanför Göteborg). Väldigt trevliga och har bra koll på marknaden i Europa.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Autoperformance har importerat en hel del M5or, så de har också koll på marknaden. De har även 2 objekt till salu - visserligen med 7k+ mil.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Kan också rekommendera 7H, Jarmo har bra koll på marknaden i Tyskland, men annars är det ju inga problem att du importerar själv, då spar du en hel del slantar. Gå på en BMW Premium Selection så får du också garanti och bilen är garanterat genomgången. Transport hem ordnar du själv genom ex. vis Eurotransport, kostar 7-10 tkr beroende på var i Tyskland och var du bor själv. De hämtar upp den typ tisdagar och du har den hemma senast början på veckan efter.

/Anders
Anders -- är det någon form av kvalitetsstämpel på övriga bilar som man hittar på bmw.de, eller är det bara när man tickar i "premium selection" som man kan vara säker? Fanns tyvärr bara tre M5 touring i den senaste kategorin.

Slutligen en fråga som säkert är dum? är inte ISOFIX standard (vissa annonser nämner det, andra inte)?

Vänliga hälsningar, Chandler
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att en bil inte är Premium Selection behöver inte innebära att den är skräp. I vissa fall så kan det vara att den inte kvalificerar sig på alla punkter men det kan också vara att handlaren valt att inte lägga ut den som en PS då det innebär en del kostnader/åtaganden. Vissa M5:or börjar ju bli några år gamla och det finns väl en gräns när en bil inte kan få PS-stämpeln? I de flesta fall så är skicket på bilarna som säljs av aukt BMW-handlare högre än de som säljs av oberoende då varje handlare bara behåller en bråkdel av de bilar som byts in. Resten säljs vidare till oberoende handlare och det finns ju ingen anledning för handlarna att själva sätta ut de i tveksamt skick och sälja vidare de fina.

Isofix bak är standard medan det fram var extra utrustning i kombination med nyckelavstängningsbar airbag.

Sen håller jag med ovanstående att det är bättre att själv hitta och ta hem sin bil från Tyskland. Vet inte hur mycket ovanstående företag vill ha för detta jobb men det lär finnas god marginal att själv lägga ner ett par dagars jobb för detta jobb. Själv har jag alltid rest ner och kört hem bilen då jag tycker detta är en del av importäventyret men det billigaste är nog att ta hem den på transport.

___
//Ulf
Ulf svarade perfekt på frågan till mig så jag kan bara instämma. Om du inte får tag på en Premium Selection så kan du säkert ändå förhandla dig till upp till ett års garanti skulle jag tro. Jag skulle själv inte köpa hem en M5 utan Europagaranti, för det kan bli rätt så dyrt när och om det händer något. Garantin bör också vara en stämpel på att bilen är juste och genomkontrollerad. Även hos andra märkeshandlare så kan du ibland få med en garanti motsvarande Premium Selection garantin. Det viktiga som alltid är att kontrollera historiken. Det är A och O i alla bilaffärer och speciellt på M-bilarna. Som Ulf skriver är det viktigt att köpa från en märkeshandlare och givetvis helst från en BMW-åf. Det finns dock ibland fina ex hos ex. vis Mercedes och Porsche handlare. Där kan du som regel också få motsvarande garanti. Sikta på minst en 08-a, utbudet av 09-or är dock sannolikt betydligt sämre och kanske priserna därför betydligt högre. Tänk dock på att pruta bra för dessa bilar springer inte iväg lätt ur bilhallarna nu när även F10 M5 finns och i eurokrisens tider är dessa bilar inga sparbössor att äga och köra, därför ofta väldigt svårsålda = bra prutläge!

/Anders
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Om du inte vill göra det själv eller anlita en Svensk firma så har jag goda kontakter med en firma i Tyskland som letar rätt på bra objekt och kollar upp dom för rimliga pengar.
Skicka ett PM om det låter intressant, annars så tycker jag som övriga, en Premium selection bil eller motsvarande är tämligen riskfritt.

// Mvh Andreas

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Att importera en bil är busenkelt.
Jag driver en bilfirma och har senaste tre månaderna tagit hem: 535D 2007, M3 Limo 2009, M3 Coupe 2009, BMW 335D M-Sport coupe för kunds räkning.

Har du frågor så finns det gott om kompetens här på forumet som kan ge dig tips och råd för att du ska klara det själv.
Länka exemplaren du finner intressanta så finns det många här som kan svara på om det är hiss eller diss.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Godkväll Herr Gaspedal!

Den bilen jag snöat in på är denna pärla.... Möjligen känns den lite billig men frågan är om det är tillräckligt för att varningsklockor ska börja ringa?

Länk

Vad tycks?

här finns ju en del objekt Länk och den du länkar till kikade jag lite på innan du själv tog fram den. Firman är en av de större BMW åf med väldigt många objekt. Den är dock ingen Premium selection vad jag kan se, däremot har du denna Länk
Sen är det väl bara att försöka få fram historiken på dem, lite mil på båda relativt sett årsmodellen, relativt likvärdig utrustning men den senare cirka 4t euro dyrare, men här finns säkert prutmån även om tyskarna är svåra att få prutpriser med. Den första kan du säkert få med en europagaranti skulle jag tro. Personligen skulle jag försöka få tag på en med "M6" fälgar som jag tycker är mycket snyggare än de "vanliga" M5 fälgarna där alla replicor har dödat den fälgen. Men det verkar svårt att finna någon. Jag begränsade urvalet till 5000 mil, ökar man miltalet i sökningen så får du säkert flera träffar.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Med känsla skriver så är det en stor BMW-åf som säljer den blåa. Den ser fin ut och har mycket utrustning även om den verkar saknar Panoramatak.

Den är dessutom uttagen i oktober 2008 så det är ju möjligt att det är en 09:a. Kan du få till 12 mån EuroPlus-garanti på denna så kan det ju vara ett bra köp. Med tanke på att det är en möjlig 09:a men så pass låga mil och ett relativt lågt pris så är det ju inte omöjligt att den har varit krockad. Det skulle i så fall förklara varför den inte är en Premium Selection. Det är bara att fråga dom som säljer bilen om den är unfallfrei.

Både Med känsla och jag var lite intresserade av en annan M5 T för kanske 1,5 år sedan som fanns hos en BMW-åf och som var attraktivt prissatt. Anledningen var just att den hade varit krockad och reparerad för en 40' € om jag inte minns fel.

___
//Ulf
Det är just det; ta fram historiken om bilen verkar ju inte vara bara så bara.... I alla fall har jag mailat åf, så får vi se om han säger att bilen är unfallfrei eller inte. :)

Jag vill gärna ha en interlagosblå med svart skinnklädsel (har barn i kladdig ålder) -- i övrigt tycker jag det verkar vara ganska små skillnader i utrustningsnivå mellan olika nyare M5-or, eller har jag fel? Visst är det cool med panorama, men jag har det på min nuvarande bil och det har vi väl använt tre gånger. Alltid någon som sitter i baksätet och fryser.

Jag har inte möjlighet att åka ned till tyskland och se bilen med egna ögon. Men med en dylik EuroPlus garanti vågar man kanske satsa ändå? Vad skyddar den garantin mot?

Ursäkta en importnybörjare, men vad är nästa steg nu?

Vänliga hälsningar, Mattias
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kan eventuellt hitta en bil åt dig och ta hem den. Skicka mail om du är intresserad.
mvh
Marin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M5 har ganska omfattande standardutrustning samt att flertalet köpare kryssar i en hel del av tillvalen. En M5 utan Navi är ganska ovanlig men det är ändå extrautrustning.

Trevlig utrustning som de flesta har men inte alla:
- Navi
- Logic7 stereo eller ännu hellre Individual...
- Head Up Display
- Panorama
- Aktiva stolar - ökar automatisk sidostödet på ryggstödet då det behövs
- TV
- Original tonade rutor bak
Sen praktiska saker som:
- dragkrok
- isofix fram med avstängningsbar airbag

Eurplus-garantin skyddar mot det mesta dock ej gummidetaljer och förbrukningsdetaljer. Du får då något gått sönder be en svensk BMW-verkstad göra en prisuppskattning på delar + arbete som du skickar till EuroPlus. Dom godkänner hela eller delar av reperationen och du lämnar in bilen för reperation och betalar. Sedan skickar du kopia på kvittot och får ersättning inom en vecka.

___
//Ulf
Hej,

Jag kollade med säljaren och bilen var inte "unfallfrei". Fronten var utbytt. Däremot kunde EuroPlus inkluderas i priset, och bilen hade inga problem enligt åf.

Kan ju vara en väldigt liten skada, såväl som en större.... ska försöka få klarhet. Men vad säger ni -- är det läge att se sig om efter en annan istället?

Fördelen med Tyska handlare är att de upplyser om krockskador-åtminstone om man frågar. Betvivlar starkt att en svenska handlare meddelat detta..
I Dina kläder skulle jag definitivt fråga mera detaljerat om skadan-precis som Du tydligen skall göra. Oftast så kan handlaren berätta om skadekostnad och när och var bilen reparerats.

Om Du skall kika efter annat objekt? Givetvis beroende på de svar Du får och Din egen magkänsla.. Jag skulle utan tvekan kunna leva med en proffsigt lagad, mindre skada, men inte någon större skada med ramsnedhet osv som resultat. Visst kan man rikta upp bilar osv men det är trist att ha en gnagande oroskänsla över att alt inte blev 100 % rätt..

betänk att det är en M5, utbytt front kan som sagt innebära det mesta. Du har säkert sätt en del bilder från kökrockar på Autobahn osv... Jag skulle gå på nästa bil på listan. En "krockskadad" bil har du senare svårare att sälja och den SKA vara betydligt billigare än motsvarande olycksfri. Tyskarna brukar vara ärliga och berätta vad kostnaden för reparationen hamnade i pris, fråga efter detta. Som Ulf, Programmer, skrev ovan så kikade vi på en M5 E60 för kanske 18 mån sen där man hade haft en riktigt rejäl smäll och en större reparation. Men sikta på en olycksfri för att vara lite säkrare.

En M5 skall i princip vara maxutrustad med Panorama, navi, bra stereo, head-up, aktiva stolar. Denna utrustning är ofta ett mer eller mindre krav för att den skall vara intr senare den dag du skall sälja. Sen på en Touring skulle jag även säga rails, en hel del Touring M5 saknar rails i Tyskland. Ser rätt fult ut tycker jag men det är förstås en stor smaksak.

Du kan ju även be om kopia ur serviceboken och kopia på Fahrzeugbrief för att se antalet ägare. Försök köp en bil som varit privatägd och inte företagsbil. Jag inbillar mig lekmannamässigt att en privatbil är bättre skött än en företagsbil.

Firman har ju flera bilar så kolla de andra också och jämför priser, historik och utrustning. Samt förstås skicket. Kolla att det är bra däck och inte minst, att den är rökfri. Tyskar röker ofta i sina bilar och det är ett h-e att få bort den lukten senare även om du behandlar den. Ett bra sätt att kolla hur den använts är även kvaliteten på skinnet, framförallt i sidstöden på sittdynan samt på inre armstödet på förardörren. Kolla att de inte är väldigt slitna och likaså ratten.

/Anders
Med känsla, Programmer -- tack för informationen, det uppskattas! Det som verkade fint/praktiskt med den här bilen var färgvalet eftersom de flesta interlagosblåa annars verkar ha ljus klädsel. Tänkte att som småbarnsförälder borde det vara smartare att välja svart klädsel.... Så min fråga är om det var rätt tänkt eller om ljus/vitt skinnklädsel är relativt fläcksäkert också?

/Chandler
Hej igen,

Så bilen har haft en mindre skada som fixades av BMW, kofångare, grill och radiator (???) byttes ut. Jag har ställt följdfrågor enligt era förslag och också bett om close-up photos på diverse detaljer... :)

Definitionen på en "mindre skada" kan man kanske ifrågasätta med detta reparationsjobb....

/Chandler
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du fick inget pris på hur mycket den lagats för? Som exempel så blev vår Golf påkörd vänster fram i låg hastighet (blixthalka och annan bil på sommardäck gled in i den). Motorhuv och vänster skärm buckliga, grill och vänster strålkastare sönder. Kostade ca. 40' att laga.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.