AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.534

Matnyttigt om 335iMT xDrive på 7H tack?

Sida 2 av 3
Jag kan förvisso förstå 7H, om bilarna är lika mycket värda finns det väl ingen anledning att göra affär? En Q7 är ju inte riktigt en lättsåld bil så ska man byta in en sådan vill man väl ha en liten morot...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nu har jag ingen aning om hur det ligger till med värderingarna. Men om det är som du säger, och bilarna är precis lika mycket värda, så är det väl klart att de vill ha lite i mellan. Allt annat vore mycket märkligt.
En bilfirma bytar väl inte bilar för att de vill prova något annat? De vill såklart tjäna pengar på varje affär.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jo, era invändningar faller faktiskt på att en av de anställda på 7H just ville ha en Audi Q5/Q7, och där möttes våra intressen då jag är ute efter en bensinbil med bättre prestanda.

Så det handlade inte om att tjäna pengar för någon part - men uppenbarligen ville de ha litet ändå, för att vara på säkra sidan! Priset som jag skulle fått 335:an för var helt i sin ordning, men min stolthet (om inte annat..) förbjuder mig att betala extra för en likvärdig bil ;)
Sani, bilfirman måste väl bland annat täcka sina kostnader för garantin på bilarna, eller? För inte skulle väl affären göras "privat" så att säga?
Tycker nog påslaget var ganska lågt och därmed rimligt!

Visa användare
3.753
Sani
Påslaget var kanske rimligt för dem, visst - för mig; nej :)
(Då jag redan har garanti, goda lånevillkor, fri försäkring första året och min bil är nybesiktigad, nyservad och nyrekondad av Audi vid leverans).

Hade det varit en LCI hade jag gått med på det så klart.
men bara för att man skulle byta "jämnt" så innebär det ju inte automatiskt att säljaren/handlaren inte gör någon vinst. Han har ju sannolikt köpt in bilen betydligt billigare än sitt utpris eller priset som köparen är beredd att betala. Om han sen byter in en bil för samma värde så sätter han ju knappast inbytesvärdet som saluvärde. Han kan ju lätt ändå göra vinst på båda bilarna oavsett om just dessa bilar skulle ha ett teoretiskt motsvarande värde, så den ekvationen går ej ihop anser jag. Sen kan det väl vara andra skäl till att man inte kommer överens. Alla vet vi ju att vi och många värderar våra bilar annorlunda en både bilhandlare och andra privatköpare :-)

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
+1
Jag vidhållar att det måste finnas någon extern faktor utöver själva affären om någon ska byta en bil med ett förmodat säljpris på 265´, mot en bil värd lika mycket. Sen spelar det ju inte så stor roll vad de bytt in den första bilen för. Affären går inte riktigt ihop annars. Men visst, vill de ha in just en Q7, eller vill de bli av med något extra svårsålt så...
tycker du resonerar fel där Jabbal. Har du köpt in något för 10 kr som du säljer för 12 kr genom att i inbyte för något som du värderar till 12 kr för att senare sälja för 14 kr, så har du enligt min matematik tjänat 2+2 kr. Däremot kan det förstås finnas andra orsaker till att man inte vill göra bytet. Man kanske ex vis bedömer att en Q7 är svårare att sälja än en 335xiT osv.

/Anders
Sant, men då har jag ju bytt något värt 12 mot något som är värt mer, men här var ju frågan att bilarna var värda exakt lika mycket. Då antar jag att det gäller ett värde mot slutkund, om BMW:n nu säljs för 265´så hade väl Audin som jag tolkar det varit värd mer eller mindre exakt lika mycket, och då försvinner poängen med bytet. Om Audin nu hade gått att sälja för, säg 280´, då hade det funnits logik i ett byte.
men det var väl exakt så som tanken var, eller har jag fattat det fel Sani?

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Hmm, låt se om jag följer med Jabbals tankegångar nu :)

Om jag förstår det har Jabbal hakat upp sig på det här med bilhandlare och profit - om du tar bort behovet av att göra vinst (för en gångs skull), ser du det klarare!

I korthet är detta nämligen vad som utspelade sig:

Jag har en bil ute för 259 tkr, och ser en bil för 265 tkr som jag vill byta mot.
Då det är en bilhandlare hyser jag föga hopp om att de vill göra detta, utan att just försöka mjölka ut vinst - precis som du är inne på Jabbal.

MEN nu visar det sig att BMW:n ägs & brukas av ekonomichefen på 7H, och hon råkar vara ute efter just en diesel-Q5/Q7, så båda parter har sas ett gemensamt intresse i affären; vilket för min del gör att man kan överse vinstförhoppningarna (låt oss kalla det så i brist på ett bättre ord...) från BÅDA parter, för att tillfredställa bådas bilbehov - för vad är det som säger att jag accepterar deras värdesättning av objektet i fråga? (Som Marin tex var inne på borde den kosta runt 230 tkr).

Till sist; ni som tycker att jag borde tagit 15-dealen - hade ni tyckt det om JAG hade BMW'n och 7H satt på Q7:an..? Tror nämligen ni är något jäviga ;)
Jag var beredd att pynta 10k, ej mer - detta är mera än den ursprungliga diffen på 6k.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En bil, typ din Q7, som har ett utpris på 259' på bilfirma, skall ha ett inbytespris på max 230' för att få ihop affären....helst lägre.

I fallet H7 tycker jag att deras 335a är överprissatt med sisådär 20-30', så därför föreslår dom ett mellanpris på 10-15'. Så tänker bilhandlare.

mvh
Marin
Visa användare
3.753
Sani
Jo, jag förstår - men min bil har (hade) ett utpris hos MIG på 259' :)
Hos Audi kostade den 319' för exakt en månad sedan, fast jag trixade till mig den billigare.

Återigen; det handlade inte endast om en affär här, utan personliga behov från båda parterna, bear that in mind...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nu är ju 335:an här ett speciellt fall då bilen brukas internt och Q7:an kanske också hade gått direkt till den personen som nu brukar 335:an. Därför tycker jag precis som Sani är inne på att eventuella kostnader som normalt kan uppstå för en bilfirma sätts ur spel. Om jag fattat det hela rätt så är det i princip en affär mellan ekonomichefen och Sani, där 7H endast agerar förmedlare / mellanpart och säkert kan styra upp med finans och liknande.

Har ingen plåtkoll på vad Q7:orna och 335:orna ligger på just nu så jag vet inte om affären är rimlig eller ej, men Sanis tanke tycker jag inte är fel.
Visa användare
3.753
Sani
Tack acey - det ska till en Audi-ägare för att se ofärgat på detta, vekar det som.. ;)

Jakten går vidare! (ÄR nöjd, men kollar som sakt mest för skojs skull..)
Under tiden samlar det in en massa roliga bytesförslag; V70, A5, Viano (!) :D
Visa användare
3.753
Sani
Oj vad stavfel...sorry.
Om 7H vill köpa in en Q7-diesel så är det bara att köpa in en inbytesbil genom kontakter eller byta in en sådan själva till ett förmodligen mycket lägre pris än vad Sani vill ha. Eller så kan Jarmo utnyttja sina kontakter i Tyskland (som jag förmodar att han har eftersom han jobbat med import länge) och säkert importera en sådan till ett bra pris.

Sen kan de sälja 335:an för ett bra pris och tjäna ännu mer. Jag tycker att 15 emellan var mycket rimligt och jag hade nog nappat om jag verkligen ville ha 335:an. Företag är ute efter maximering av vinst och en Q7 är varken ovanlig eller särskilt svår att få tag på.

Jag tror även på att Q7 är svårare att bli av med och är mindre värdebeständig.
Visa användare
3.753
Sani
Jaså, KAN de sälja BMW:n till ett bra pris? Konstigt att de inte gör det då, med tanke på hur unikt åtråvärda pre-facelift 335 är.. :D
Sani: Du är ju ute efter en så det finns nog spekulanter. Tror för övrigt att det är ovanligt trögt på bilmarknaden nu.

Det kanske är mer åtråvärt att ha en sådan inne i hallen än en Q7. Bara Jarmo som vet. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.