|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar.. Har fått ett litet problem p,g,a av en bilhandlare, Det är så här att i februari så sålde jag min bil till han och hade kvar 7 tusen kronor på min kredit fick 133 i handen och 7 tusen skulle han då lösa in till wasa kredit. Men den jävlen gjorde aldrig det utan sålde bilen vidare till en annan kille uppe i sthlm, är det då nån som vet vad som gäler här alltså om det är jag som är skylig att lösa indom här 7 tusen kronorna, mvh | |
| Vad står det i säljkontrakt, för du och bilhandlaren upprättade väl ett sådant? | |
|
Ja, det är du som är skyldig. Men om du inte betalar kan Wasa ta bilen från den nya ägaren. Dock kommer du får betalningsanmärkningar osv om du inte betalar så det är inte värt det för 7 tusen tycker jag. ------- //Lövet |
|
| det står i kontraktet att han skulle lösa in det som är kvar på skulden. Jag är inte alls sugen på att betala in resten utav skulden men sen så tycker jag riktigt synd om han som har köpt den nu ju | |
|
Står det i kontraktet har du möjlighet att stämma honom. Tyvärr en ganska tidsödande process men du borde vinna till slut. Då återstår ju bara frågan om han har pengar att betala med. Börja med att ringa Kronofogden och fråga om köparen har ett "skuldsaldo" hos dem. Har han det - skit i det och betala själv. Han kommer aldrig att bry sig. Har han inget skuldsaldo så kan han vara rädd om sin kreditvärdighet och då betala om han förlorar för att inte tappa alla möjligheter till banklån, mobilabonnemang osv i 5 års tid. ------- //Lövet |
|
| tack andreas!! spelar det nån roll om det är ab eller hb för hans del. | |
|
andreas_lofgren, nu leker du jurist igen. MVH Robert |
|
|
Robert, vad är din poäng? __________ Mvh Grelle |
|
| Jag förstår inte heller Roberts poäng. Har du en bättre lösning kan du presentera med fakta. I annatfall har du zatzy eller flashback. | |
|
Om handlaren blivit reggae som ägare är det han som företagare som ärver skulden. Ring Wasa o stäm av läget! |
|
|
Av hela upplägget (skita i en skuld på 7.000:-) får jag vibbarna att affären är gjord hos en mindre handlare där bilen bytt ägare direkt mellan två privatpersoner och inte en handlare med reggat AB. Hoppas ELION kompletterar med mer info snart. ------- //Lövet |
|
|
Poängen är att det är väldigt enkelt att gå vidare med detta, förstår inte varför en stämning ska lämnas in? Det finns ett skriftligt avtal som reglerar detta och beroende på hur långt det går så kan en ansökan om betalningsföreläggande lämnas in till KFM, enkelt och kostar om jag inte minns fel 400 kr. Bestrids föreläggandet så tas det upp i Tingsrätten, och eftersom det är ett småmål så riskeras inga kostnader. Så långt kommen brukar det kallas till en muntlig förhandling, och där finns ett avtal. MVH Robert |
|
|
Jag inte vad du försöker vara så arrogant för, vi säger precis samma sak. Jag menar dock att han kan spara sig en massa tid genom att kolla om det är någon poäng (= om det finns pengar att hämta) innan han går vidare. Avtal är bara för ärliga människor. Personer som har satt i system att inte följa dem brukar inte bry sig nämnvärt om KFM eller Tingsrätten. ------- //Lövet |
|
|
Då missförstod du mig, jag menade absolut inte att vara arrogant. Inte på något sätt. Men en stämningsansökan som du föreslog är en betydligt krångligare procedur än en ansökan om betalningsföreläggande. Sedan om det är lönt att lugga en eventuellt flintskallig, det är en annan fråga, men jag hade nog satsat de 400 som jag tror ansökan kostar, förr eller senare trillar det nog ned pengar. Troligen senare om det är en oärlig människa. MVH Robert |
|
| det står på kontraktet att han köpt bilen på sitt namn men när vi bytta ägare så skickade vi aldrig in det gula ägarbyte. utan han gjorde det från sin bilfirma. 7 tusen är inte mycke pengar men känns tråkigt och behöva betala för han. när han försökt lura mig. plus att man hellre köper saker till sonen för dom pengarna. | |
|
Börja med att kolla på TS hur det är registrerat med ägarbytet vem som står som ägare efter Elion. BF hos KF kostar 300 kr, Tvistemål under 1/2 basbelopp = Förenklat Tvistemål mål och man har då som mest rätt till 1 timmes juridisk rådgivning ca. 1500 kr och kan inte heller få betala mer om man förlorar. Själv skulle jag aldrig ge bort 7000 kr utan att försöka få tillbaka dem med ränta sen om de tas från han pension eller dödsbo spelar ingen roll. De flesta betalar när man tränger in dem i hörnet. |
|
|
Har du pratat med köparen? MVH Robert |
|
| sket i alla juridiska grejor då det skulle ta tid enligt vad jag hörde så tog bilen och drog dit ich fråga säljaren om 7500 kr skulle vara värt och långtidssjukskriva sig för och det tyckte han nog inte den lilla blåsaren. betalt och fixat nu.. | |
Karl-Hilding |
Haha............grymt bra!!! Så ska de tas! |
| Tyvärr är det nog det effektivaste sättet. Gött att det löste sig... :) | |
| Haha fyfan va bra gjort! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.