|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 316 compact. | |
|
Liten notering ang. AC. Man bör skilja på stads- och landsvägskörning. I stadskörning kan det skilja 25-50% på förbrukningen! Speciellt om man står i en kö en varm sommardag eller åker runt o handlar och varje gång startar upp bilen med bastu i kupen. Väl uppe i 90 eller 110 är det inte mycket. På min E39 ökar förbrukningen nånstans 0,02-0,04 l/mil på landsväg. |
|
| Jag gjorde ett liknande test på min tidigare 320 E46, mest på skoj när jag pendlade Lund-Halmstad för några år sedan. I princip skiljde det bara några centilitrar som marin849 skriver. Det var såpass liten skillnad i den körcykeln så det var klart värt merskillnaden... | |
|
vid stadskörning så står AC för relativt stor procentandel av den totala kraftförbrukningen då att sakta rulla fram inte kräver speciellt mycket kraft, dessutom är värmepåslaget mycket större i den situationen än när man rullar i säg 90 km/h i svalare luft ute på de större vägarna. man kan snarare utrycka i hur mycket AC förbrukar i tid och drar moton säg 0.8 liter per timme vid tomgång och med AC påslagen drar 1.6 liter i timmen under tiden kompressorn snurrar så kan man säga att AC drar 0.8 liter i timmen om värmepåslaget är så stort att kompressorn snurrar/arbetar hela tiden. med andra ord kostar det ungefär lika mycket som att parkera vid en förort med 8 kr/h i parkeringsavgift - den extrakostnaden är värd många gånger i mina ögon och detta kanske man inte inser förrän man efter att kört bilar med fungerande AC, råkar köpa en bil utan AC och i värmen inser att bättre/svalare än så blir det inte trots full fläkt - och bilen därefter kommer garanterat ha AC igen :-) själv har jag gjort den resan och det kommer aldrig köpas en bil utan AC någon mer gång oavsett hur fin bilen verkar vara för priset... |
|
|
Kristoffer_L : tack, har funderat på den , 316 compact :) Intressant och logiskt egentligen att vid köer/stadskörning drar bilen mer även vid användning av AC. Börjar ångra att jag ej kollade noggrannare att bilen hade AC :( (kör mycket stadstrafik/köer i Stockholm. Därav också att jag vill ha en liten bil, eller egentligen en stor BMW, men ekonomin tillåter ej. Återigen, intressant att lära sig mer om detta! Tack för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.