AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.746

Högre bensinförbrukning med AC på?

Sida 2 av 2
316 compact.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Liten notering ang. AC.
Man bör skilja på stads- och landsvägskörning.
I stadskörning kan det skilja 25-50% på förbrukningen!
Speciellt om man står i en kö en varm sommardag eller åker runt o handlar och varje gång startar upp bilen med bastu i kupen.
Väl uppe i 90 eller 110 är det inte mycket. På min E39 ökar förbrukningen nånstans 0,02-0,04 l/mil på landsväg.
Jag gjorde ett liknande test på min tidigare 320 E46, mest på skoj när jag pendlade Lund-Halmstad för några år sedan. I princip skiljde det bara några centilitrar som marin849 skriver. Det var såpass liten skillnad i den körcykeln så det var klart värt merskillnaden...
vid stadskörning så står AC för relativt stor procentandel av den totala kraftförbrukningen då att sakta rulla fram inte kräver speciellt mycket kraft, dessutom är värmepåslaget mycket större i den situationen än när man rullar i säg 90 km/h i svalare luft ute på de större vägarna.

man kan snarare utrycka i hur mycket AC förbrukar i tid och drar moton säg 0.8 liter per timme vid tomgång och med AC påslagen drar 1.6 liter i timmen under tiden kompressorn snurrar så kan man säga att AC drar 0.8 liter i timmen om värmepåslaget är så stort att kompressorn snurrar/arbetar hela tiden.

med andra ord kostar det ungefär lika mycket som att parkera vid en förort med 8 kr/h i parkeringsavgift - den extrakostnaden är värd många gånger i mina ögon och detta kanske man inte inser förrän man efter att kört bilar med fungerande AC, råkar köpa en bil utan AC och i värmen inser att bättre/svalare än så blir det inte trots full fläkt - och bilen därefter kommer garanterat ha AC igen :-)

själv har jag gjort den resan och det kommer aldrig köpas en bil utan AC någon mer gång oavsett hur fin bilen verkar vara för priset...

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Kristoffer_L : tack, har funderat på den , 316 compact :)

Intressant och logiskt egentligen att vid köer/stadskörning drar bilen mer även vid användning av AC.

Börjar ångra att jag ej kollade noggrannare att bilen hade AC :( (kör mycket stadstrafik/köer i Stockholm.
Därav också att jag vill ha en liten bil, eller egentligen en stor BMW, men ekonomin tillåter ej.

Återigen, intressant att lära sig mer om detta!
Tack för svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.