AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.745

Högre bensinförbrukning med AC på?

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej!

Jag har hört någonstans att bensinförbrukningen ökar om AC/klimatanläggningen är på.
Alltså att den kyler, stämmer det och i sådant fall hur mycket skillnad i förbrukning är det?
Jag kör äldre bilar oftast 90-talare.

Någon som kan förklara? =D

Beemoholist javisst!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är större förbrukning. Det tar energi att driva kompressorn givetvis. Kanske 0,1 liter per mil. Vet inte.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, jo..det borde vara större förbrukning. Tack
Hur mycket högre förbrukningen blir med AC:n igång beror på motorn. En liten motor kämpar betydligt mer med AC:n igång än vad en större starkare motor gör.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Så t.e.x. jag funderar på en 316/318 E36, den kommer dra mer p.g.a. AC än kanske en BMW 750 gör, hehe?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min gamla Golf 1,6 -05 drog 0,7 på hösten/våren/vintern. På sommaren i +30grader drog den 0,9!!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Marin: tack, väsentlig skillnad...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Min tanke var att vid länre bilfärder, om det inte är 30plus så går det att snåla in lite på bensinkostnaden alltså! Tack för hjälpen=D
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Hur kännbart det är beror väldigt mycket på motor. I alpinan märker jag ingen som helst skillnad (skillnaden försvinner i bruset). Däremot i 118 så ökar förbrukningen från 0,48 till ca 0,54 l/mil (ökning på 13%)
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hexagon: som Marins golf 1.6 då...jag kommer skaffa en mindre bil till stadskörning m.m. bensinen börjar dra iväg rätt kraftigt (trots att den gått ner lite just nu så)
Och det blir en med mindre motor typ 1,6 eller 1,8...så då lönar det sig att inte använda ACn i onödan.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Precis, men skillnaden i l/mil och kostnad är nog samma oavsett bil. Det är bara det att det blir mer synbart på en snålis.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ja, jag har "blundat" lite för bensinförbrukningen tidigare ;)
rsarits
Varför köpa bil med AC om man är för snål för att använda den?
Köp utan och spara ett antal tusenlappar
Ännu bättre, köp en bil som är några år äldre med AC för en hel massa tusenlappar mindre, använd mellanskillnaden för att tanka

Micke
en AC kan dra upp till 4-5 hk när det är riktigt varmt och det går inte spårlöst förbi - till detta så har du både ventilationsfläkt på fullgas på 200-300 Watt och en kondensorfläkt på lika mycket till och med en generator som har typiskt 50% verkningsgrad som matar fläktarna så pratar vi om 1.5 - 2 hk bara där - dvs totalt uppåt 6-7 hk vilket är i paritet med en rullande bil drar för hjulen i 80 knyck.

I sverige är det sällan så illa då vi sällan har så varmt men någon till ett par hästar får man räkna med att de drar.

ni
520
niklas100
520d 2008
tänk på att om dun stänger ac för att spara soppa och istället vevar ner rutan så stör du aerodynamiken vilket gör att du sitter o svettas i tron att du sparar soppar medans det i själva verket går på ett ut
Mythbusters har provat olika senarios med AC utanAC med nedvevade fönster...Resultater var knappt mätbar skillnad..Dock på en "stor" bil
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det värt detta scenario?

Kompisarna: -Fan vad varmt det är! Funkar inte AC:n?
Du: -Jo, den funkar
Kompisarna: -Varför är det så varmt då?
Du: -AC:n är inte på
Kompisarna: -Men slå på den då!!
Du: -Nej
Kompisarna: -Varför inte då?!?
Du: -Jag sparar faktiskt upp till 2 kr/mil på att ha den avslagen....

;)
det är säkert en stor spridning på hur mycket ett öppet fönster 'tar' i ökad friktion i luften pga skapad turbulens. dvs var fönstren öppnas, hur mycket och i antal. sedan har man också stor påverkan hur fort man kör då det knappast påverkar om man svettas i en långsamt krypande kö med öppna fönster gentemot att köra i 130 km/h...

Sedan kan man lätt kompensera denna kostnad genom att pumpa upp däcken till lite i överkanten om man kört med en smula lågt tryck - - detta syns mer än man tror och och att gå från lite underfyllda däck till dito välpumpade kan ge över 0.1 liter/milen i lägre förbrukning och det är ungefär 0.1 l/mil (eller ca 1 liter i timmen) som man kan räkna med att AC:n drar i extra mekanisk kraft.

Visa användare
789
johmei
335i E92
Lite annan frågeställning men vinner man något i form av mindre slitage på AC genom att slå av? Får för mig att den även mår bra av att gå med jämna mellanrum istället för konstant av.

På min 335i verkar det inte göra skillnad på förbrukningen, brus av körstil och trafik gör det ej mätbart enligt mig.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Kul att tråden vaknade till liv igen.
Har köpt en billig bruksbil utan AC.
Fick ett kanonpris, då ekonomin ej tillåter så är det ett bra alternativ just nu.

En annan fråga ( eller kanske jag ska skapa en ny tråd?)
Vilken BMW modell skulle passa som stadsbil, vill ha en liten bil.
Och billig i inköp samt delar och dra lite bensin.
Pengar jag har att lägga är ca 20 000kr.
Funderat på E36 318 eller 316..

Råd kring detta?

Tack för alla svar förresten =D

/Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.