AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.027

Ska det vara såhär mycket vägljud i e91!

Sida 3 av 3
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Vår E91 är klart mycket tystare än den Seat vi körde innan, trots dubbade vinterdäck jämfört med friktionsdäck på Seaten.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Standardchassi och 16-tumshjul med rimlig däckprofil är ett måste för att nå rimlig ljudkomfort. Det hjälper dock inte helt för att trolla bort nackdelen med RFT, i mitt fall med originalmonterade Bridgestone.

Däckbuller får vi nog lära oss leva med tyvärr... Förhoppningsvis utvecklas väl RFT-däcken till det bättre i framtiden, det har väl redan skett en del positivt jämfört med den första generationens RFT för några år sedan...

/J.I.
Visst har den grova asfalten betydelse för vägljudet. Men det är bara det att vi haft samma grova beläggning i många år. Så till syvende och sist är det de moderna bilarnas konstruktion som är orsak till det ökade vägljudet. Jag märkte en klar skillnad när jag bytte från E30 till E46.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller inte med om att det blivit värre. Äldre bilar bullrar mer. Jag har också gått från E30 till E46, via E36 och E30 bullrade mer än E36, som i sin tur bullrade mer än E46.
Däremot har inte arbetet med att dämpa däckbullret varit lika framgångsrikt som dämpningen av andra bullerkällor. Vägbullrets andel av ljudet har därmed ökat, men att det skulle ha ökat i absoluta tal håller jag inte med om.
Den svenska/nordiska grövre asfalten är inte sämre, utan bättre än den finkornigare på kontinenten. Bättre för att den är bättre på att dränera bort regnvatten, snö och modd och hållbarare. Nackdelen är att den bullrar mer, men det måste väl ändå vara sekundärt. Felet är att alltfler bilar har för hård chassisättning och för låg profil i samband med 17-19"-däcken.
Chris87: Jag påstår inte att det bullrar för mycket. Varför skulle däckdimensionen vara felaktig? Det är du som är fånig. Många lyxlimousiner har aktiva noice cancel system. Att kunna skaffa sig det för 350 kr är ju ett lysande tips helt enkelt. BMW är inte bullrigare än andra, däremot kör man fortare i en BMW. Kör man 90/120/140 isf 70/90/110 som basfart låter det mer helt enkelt. Prioriterar man en maklig färd i maximal komfort så väljer man ju inte en sportig bil.
ljo002 - Varför skulle man köra fortare i en BMW generellt ? BMW är väl inte liktydigt med sportighet/stötighet/buller. Det beror väl helt och hållet på vilken modell man väljer. Skulle jag önska sportighet som främsta egenskap, så finns det väl andra märken än en mer standardbetonad bil som BMW att välja på. Jag tror faktsikt att vi blir fler och fler som efterfrågar den ofta saknade komforten och tystnaden i dagens bilar.
ljo002: 265 är och har aldrig varit en godkänd däckdimension på nuvarande 3-serie.
Jag tror du missar det budskap du förmedlade i ditt första inlägg.
Det finns visst 19 tum BMW orginal 265 hjuluppsättningar till 3-serie, tex:

19" 8,5+9,5x19 CSL Kreuzspeiche 163 med 235/35+265/30/19 (original BMW)
Produktnummer: 36112282650K

Varför skulle de vara förbjudna?

Gourmand: Absolut, komfort är viktigt. Men många BMW är åt det sportigare hållet och då åker man på mer vägljud tyvärr, speciellt på våra grova vägar.

Men åter till mitt tips om Noice cancellurar, det fungerar faktiskt utmärkt. De jag skrev om är ju in earproppar som är billiga och går ned i fickan. Ploppa i dem och 80 procent av allt buller försvinner direkt. Folk förknippar sådana lurar mest med flygresor och tänker inte på att de fungerar lika bra i alla bullriga miljöer, i bilen, bussen, på jobbet osv. Hela lurar blir svettigt, proppmodellen är bättre.

Försök skriva saker med substans som kan vara till nytta för andra, sluta gnälla och retas, det tillför inget alls.
Ib
3
Iber
325i x-drive sedan
Tidigare hade jag en 325i -05 med RFT-däck och var faktiskt mycket nöjd med ljudkomforten. När jag i september 2011 bytte till samma modell, men med x-drive, stördes jag genast av att den nya bilen hade mycket högre vägljud än den gamla. I november satte jag på mina gamla friktionsdäck (RFT) som jag tidigare upplevt som tysta på den gamla bilen. Men på den nya bullrade de betydligt mer. Jag stod ut någon månad, sedan satte jag på nya, ej RFT, friktionsdäck och bullrigheten försvann. På slät asfalt var de praktiskt taget ljudlösa. Bilen blev en fröjd att åka med.
Nu har jag satt på samma sommardäck som bilen levererades med i september 2011. Och naturligtvis bullrar de lika mycket som förut.
Frågan är om BMW 325i har blivit sämre ljudisolerad mellan 2005 och 2011, eller om RFT-däcken blivit bullrigare mellan dessa år??

ljo002: De fälgar du hänvisar till är för M3 CSL (kaross E46) och inte till 3-serien (kaross E9x). Se denna Länk
För E9x gäller 225/35-19 fram och 255/30-19 bak. Se beskrivningen för Nr. 1 på denna Länk
Iber: Jag tror BMW har snålat in på ljudisoleringen, precis som det gjort med mycket annat, i de senare modellåren.
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Väcker liv i denna tråd. Jag har en 318d (e91) med 17", minns dock inte märket på däcken men bullret är otroligt störande vid 80-90 km/h. Nästan så att jag undrar om mina hjullager bör bytas ut.
Hur vet man om man har rtf-däck?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Funderar på om man kan byta vissa bussningar till någon mjukare typ eller är det inte värt kostnaden?
Bytt till 275/30/19 men kör alltid med noise cancel lurar vilket släcker ut bullret nästan helt. Kanongrej.
Ni
958
Nip
320i-04
Läst något om silentblocken blir hårdare med åren och kan göra en del om man byter. Minns inte kostnad för detta.

Men när jag hittade Goodyear Ultragrip 7+ så fick jag den bilen jag trodde jag köpte från början. Kör året runt på dessa.

Länk

Fenomenalt tysta. Nu är det motorljud och vinet av vinden kring backspeglarna man hör istället för vägen.
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Något som borde tas med i beräkningen vad gäller däck är också märke. det är stor skillnad i vägbuller i lågprissegmentet mot premium.

mellansegment mot premium är dock en klart mindre skillnad, men den finns oftast där ändå.

Ålder och slitage på däck bidrar också till ljudnivå.

Detta kan jag hänvisa till på min 525:a

Köpte beg. 17" fälgar till den med Dunlop Sp Sport däck som var daterade -06. bakdäcken var slut och var av v-format men framdäcken var asymmetriska och bra mönster i.

Har nu bytt bakdäcken mot nya goodyear eagle f1 asymmetric 2 och skillnaden är natt och dag. framdäcken kommer antagligen bytas mot nya nästa sommar oavsett hur mycket det är kvar på dom(6 mm kvar just nu)

Ljudnivån sjönk betydligt efter jag bytte bakdäcken och när jag bytt fram förväntar jag mig en lite mindre förändring också.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gammal tråd där jag såg att jag uttalat mig negativt. Efter byte till Pirelli cinturato upplever jag bilen som tillfredsställande tyst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.