AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.022

Ska det vara såhär mycket vägljud i e91!

Sida 1 av 3
Måste skriva av mig lite..
Har varit helt inne på att skaffa en bmw e91 2,0d -09 eller -10
Har nu varit och tittat på /provkört 3 st och ALLA har ett vägljud som inte hör hemma på en bil i det här segmentet (premiumbilar). Komforten i stolarna helt ok(sportstolar) vindbrus och skrammel finns inte , väghållning i världsklass för standardbilar MEN vägljudet... Var tvungen och gå över till grannen och prova hans KIa diesel och den går mycket tystare !!! min gamla volvo V70 (-05)gick mycket tystare ...
Har läst lite trådar om rft däcken men den ena som jag provade igår hade nya "vanliga" 205/55 r16 den gick tystare än dom med 17"rft men .....
vad gör man? tittar på e60/61 eller byter stall??

// Tommy
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lågprofildäck bullrar!
RFT-däck bullrar!
Lågprofil + RFT bullrar mycket! I 3-serien fortplantar sig vägbuller in i kupén så om du kräver en tyst bil se om det räcker med standarddäck annars byt "stall".
Att åka långt med lågprofil och RFT är en plåga i min E90!

zo
118
zoopåse
320dA -09
Bytte till tystare vanliga däck (råkade bli Kumho). En del av det lågfrekventa resonanta bullret i chassit är kvar, men det är betydligt mer avslappnat än med rft-däcken. Kör man på tyst asfalt tex blir bilen väldigt tyst jämfört med golfar och annat man kan jämföra med.
Vägens beläggning är väldigt avgörande för ljudnivån inuti bilen. För att göra en rättvis jämförelse bör bilarna testas på exakt samma vägsträcka.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Undanflykter! BMW 3-serien är inte byggda för den asfalt vi använder i Sverige!

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Faktiskt den enda negativa saken jag upptäckt med min bil, den har lite för mycket vägljud. Men man vänjer sig :)

MVH
Robert
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min gamla 325 uppfattade jag inte som bullrig. Dock satt det ej-RFT på den. Man fattar inte hur usla RFT däcken är förrän man provat utan!

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
225/45-17 Goodyear Excellence var det på den för övrigt.

-------
//Lövet
vi
48
ville_vonka
987 Cayman S -06 (sommar)
Mondeo V6 -03 (vinter)
E60/E61 är säkerligen tystare än vad E91:an är. Jag tyckte dock det blev stor skillnad när jag bytte från rft till vanliga på min E91:a. Vill också påstå att E91:an är tystare än vad min E46 touring var :)
steaman: Är det mig ditt föregående inlägg är riktat mot?
Michelin PS2 RFT tyckte jag trots allt funkade riktigt bra till min E91 - det var dessutom 18-tum. Däremot provade jag en med Conti SC2 RFT som var väldigt bullriga...Min erfarenhet är att det finns grader i helvetet :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag upplever min E90 som tystgående jämfört med de allra flesta bilar. Visst rullar en E60 eller F10 tystare, men jämfört med medelbilen menar jag att E90 bullrar måttligt. Jag har dock inte haft runflat-däck på min bil de senaste 4-5 åren. Nuvarande uppsättning däck, liksom den förra, är Michelin PS2 och en sak som jag tyckte imponerar hos dessa däck är att bulllernivån inte stiger särskilt mycket när däcken är slitna.

De E91 jag provat tycker jag dock har varit bullrigare än de olika E90 jag åkt i. Kombibilar har ju rykte om sig att bullra mer än sedaner och det stämmer väl med min erfarenhet av E9X.
De flesta bilar går ju tyst på slät asfalt, även senare Golf. Men, kör man i Sverige där merparten av vägarna har grövre asfalt, så är det viktigt vad man väljer för bil. Iaf om det är viktigt att åka tyst och behagligt. Jag som även åker Volvo V50 och dessutom är van med Citroens tysta bilar, tycker ändå att E90 är en tyst bil, annars hade jag aldrig köpt den. Men, det förutsätter antagligen att man kör med vettiga dimensioner - vanliga 16-tummare och ej lägre profil än 55. RFT-däcken har jag dessbättre varit förskonad från.
m2
64
m268
320d E90 -06
Jag har erfarenhet från E90/E60 och upplevde stor bullerskillnad med i övrigt liknande förutsättningar. Vet ej hur det är med E91/E61.
Verdi
Klart att en kombi bullrar mer än en sedan. Det är ju den största nackdelen.

Åker man Uppsala-Sthlm så är det stor skillnad på underlag i höger resp vänsterfil på motorvägen. I den grova filen så är ljudet markant högre i min E91. Blir nästan jobbigt högt, men då ligger man i rätt hög fart också.

Som tur är åker jag mest en slät och fin landsväg och då blir ljudet inte så högt och samtidigt får man njuta av bilens köregenskaper i kurvorna.

Om jag satt och dundrade rakt fram på motorväg långa sträckor varje dag skulle jag nog köpa en annan bil.
Enklast är att använda standarddimensioner på däcken. Inget lågprofil och sporttrams, typ sportchassi !
Min E91 (265 19 tum) bullrar rejält, jag motverkar genom att 1: Köra musik duktigt högt och överrösta bullret, eller 2: Ta på mina Noice cancel lurar. Ger lite lockkänsla, dock minskar bullret betydligt. Testa dessa: audio-technica ATH-ANC23, kostade nog ca 350 kr, bra på flyget också. Lättstuvade In-Ear lurar som får plats i fickan.
Karl-Hilding
ljo002 skriver:
"Min E91 (265 19 tum) bullrar rejält, jag motverkar genom att 1: Köra musik duktigt högt och överrösta bullret, eller 2: Ta på mina Noice cancel lurar. Ger lite lockkänsla, dock minskar bullret betydligt. Testa dessa: audio-technica ATH-ANC23, kostade nog ca 350 kr, bra på flyget också. Lättstuvade In-Ear lurar som får plats i fickan."

Kommentar överflödig...
Ja, konsten att förstöra en i grunden fin bil så till den milda grad att den blir oanvändbar utan denna typ av ljudtapet (öronproppar) har sällan beskrivits tydligare.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag tycker att min E91, 320i bensin är tyst även med RFT däck!. Den är tystare än volvo v60 eller v70. Det som ni beskriver, känner jag inte, måste jag säga. Visst är 5 serie tystare men den har inte körglädje som 3 serie..
Bu
11
BugKiller
BMW 525xd Touring -12
Jag kommer från en Audi A6 och tyckte också min E91 bullrade väldigt mycket. Har bytt bort från RFT (efter 25 mil) till Michelin PS3. Bilen bullrar klart mindre med dem på, men det är lite för mycket vägljud fortfarande, framförallt på grov asfalt. Min fru har en tre år gammal Golf och jag tycker den låter mindre från hjulen.

Mitt tips är i alla fall att byta bort RFT-däcken. Bilen blir tystare, mindre stötig och spårar mycket mindre på ojämnt slitna vägbanor, som E4:an kring Stockholm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.