AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.028

Ska det vara såhär mycket vägljud i e91!

Sida 2 av 3
Enligt transportstyrelsens fordonsuppgifter låter en e90 lika mycket som en ny Volvo V70 eller Audi A6. 71-76dB.
E91 lika så.
Jag tycker det är otroligt trist att det aldrig går att skriva något på det här forumet utan att få trista och sura kommentarer, var är er humor Gourmand och Carl-Hilding? Skriv något roligt och positivt, annars stå över. varför är Noce-cancel lurar en så fånig ide om man nu besväras av buller? Vad är syftet med att driva med någon som för en gångs skull kommer med ett matnyttigt tips? Är alla bilar som inte rullar på 16 tummare oandvändbara?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag tycker inte ljudnivån är speciellt jobbig i E91, klart att sommarhjulen med 18" och 35-profil låter mer än friktionsdäcken på 17". Min tidigare E61 var tystare men du hör också sexans härliga sång bättre i E91.

ljo002: Ironi fungerar sällan i ett forum. (Nu vet du inte om jag var ironisk)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tycker också att e91 har mycket däckljud, men det beror främst på däckvalet. Med dubbfria 16" hjul är den relativt tyst.
Karl-Hilding
Den tystaste BMW jag ägt var en E34 525 -89.
Så tyst i motor och även vägljud att jag ibland glömde växla upp till 5.an.
Kunde ligga på 3.an i 80-90 och tänka att jag skulle öka till 100 och först då märkte/tänkte jag:" vilket krut det är".
Men tyvärr så insåg man efter en sekund att varvräknaren stod på 3500+.
Tystheten berodde väl också att den var skodd med 215x60x15.
Ej heller något störande insugsljud eller hårt insprutstryck vid tomgång.
Helt enkelt en oerhört bekväm BMW med en något tam motor. 170 hk.
Men ger mig den på att hade den gått på 18" så hade den fortfarande varit relativt tyst!
Blev en helt underbar ersättare med 535 E34 något år senare.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Någon som har erfarenhet av ev skillnad i bullernivå mellan e39 touring och e91? Uppskattar själv en låg ljudnivå och en e91 hade kanske inte varit fel nästa gång det ska köpas annan bil. Bilen jag refererar till är enl profil med 235/45/17.

Mvh Martin
ljo002: Det fåniga är att du har monterat däck, med felaktig däckdimension, på bilen som du påstår bullrar väldigt mycket och för att stå ut med det sitter du med hörlurar på. Om du återgått till de däck bilen levererats med hade du sluppit använda hörlurar.
Ser du inte själv det lustiga med det?
BugKiller: Att byta bort RFT-däcken ger helt klart bättre komfort, men tyvärr insisterar BMW med att bilen måste ha RFT-däck för att vägassistansen ska gälla. Om bilen har RFT-däck är typ den första fråga de ställer vid kontakt med BMW assistans.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
har en 325d-09 med Michelin PS2 RFT, och den bullar inte allas mycket.. jmf blan med 320d-11, den låter mer, kollade dock ej däcken vad det var på den.
Bu
11
BugKiller
BMW 525xd Touring -12
Absolut, om jag förstått det rätt så gäller inte vägassistansen vid punktering om man bytt bort från RFT-däck, men den gäller vid andra driftstörningar. Nu har jag inte fått punktering på 20 år, så för mig är det värt risken, att varje dag åka med vad jag uppfattar som högre komfort mot den lilla risken att jag får punktering. Bara för att jag säger så kommer jag väl att få punka snart :).

Kommer inte att ha RFT på vinterhjulen heller när det blir dags.

Jag fick bilen med Bridgestone Potenza RE050A. Misstänker att det kan skilja en hel mellan olika modeller av RFT, och enligt någon däcksajt hör dessa till de mest bullriga RFT-däcken.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att pröjsa en bärgare en gång per RFT uppsättning lär man lätt kunna göra av mellanskillnaden RFT vs icke-RFT däck. RFT däcken är ju svindyra.

-------
//Lövet
zo
118
zoopåse
320dA -09
Jag köpte en punkteringsspray istället för rft eller reservhjul. Den kommer ju inte användas troligtivs utan det är bärgningen man får satsa på om det blir problem men då har man ju iaf utrustningen som krävs för att få vägassistans som jag har förstått det.
J-
534
J-A
325i T -08
Det är väl bara att hoppas på att BMW F31 är tystare. Tyvärr tror jag inte BMW bryr sig om oss "få" kunder här.

För många år sedan fick Toyota en "läxa" när man började mäta och uppleva ljudnivån i Avensis på grov asfalt i Sverige.

Varför är RFT inte tillval? Hur många skulle då välja RFT?

Valet av däck kan ha viss betydelse men jag tror inte det är grundorsaken. Problemet är inte nytt. När jag köpte min E46 reagerade jag på det höga vägljudet. Jag fick till och med bilfirman att byta de originalmonterade Bridgestonedäcken till Michelin. Men det hjälpte inte. Vägljudet har man fått lära sig att leva med. Men det skulle vara intressant att veta varför vägljudet är högre på moderna bilar jämfört med äldre bilar.
Hårdare chassisättningar, är det enkla svaret tror jag och detta i kombination
med den nu rådande förkärleken för dessa hemska lågprofildäck som hänger ihop med de lika hemska 17-19"-däcken.
Min 318 D -09:a med standardshassi och vanliga 16"-däck går föredömligt tyst.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror att problemet är att vi i Sverige har en sammansättning av asfalten med mer stora stenar som inte förekommer i andra delar av Europa. Det gör att vägbuller som fortplantar sig via däcken inte är något problem då man utvecklar bilar och däck!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst är den svenska asfalten den stora boven i dramat. Jag minns när jag hämtade ut en Ford C-Max på flygplatsen i Paris för fyra år sedan och styrde ut på de franska motorvägarna. Förundrad noterade jag hur bilen inte bullrade mer än min E90 i motorvägsfart och tänkte: "ska inte min BMW gå tystare än en betydligt billigare Ford". Efter några timmar svängde jag av motorvägen och kom ut på en landsväg där jag på avstånd såg att asfalten inte var av samma fina sort som på motorvägen. Så fort hjulen rullade ut på den beläggningen höjdes bullret avsevärt. På något sätt kändes det ändå skönt att konstatera att den dyrare E90 var bättre ljudisolerad, men samtidigt oerhört trist att våra svenska vägar så ofta har så bullerskapande beläggning.
Förra sommaren körde jag runt 500 mil i Danmark,Tyskland, Belgien, Frankrike och Nederländerna. Där är beläggningen mestadels betydligt bättre och det är skönt att kunna susa fram i 180-190 km/h utan vägljud.
Botemedlet mot den svenska asfalten är högprofildäck, mjuk fjädring/dämpning och slappa bussningar i hjulupphängningarna. Tyvärr blir ju väghållningen usel då, men med tanke på hur lusigt de flesta kör har jag svårt att förstå att "sport" säljer så bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nockenwelle: Sport säljer på fåfängan :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, det är väl så. Jag fattar dock inte att folk kan lägga så stor vikt vid bilens exteriöra utseende, med tanke på hur sällan de ser dess utsida. Interören upplever man ju betydligt mer av som förare och dess utseende tycker jag är långt viktigare när jag väljer bil.
Kanske är det så att mänga köpare inte fattat att sportutrustning (förutom sådant som bara förändrar kosmetiken) påverkar komforten och därmed väljer sport-alternativen.
Jag själv väljer alltid till sportchassi, men då kör jag bilen på ett sätt som passar med sportchassi och sportdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.