AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.319

Vevhus vent E46 M54

Sida 1 av 2
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Är det någon här som kan förklara exakt hur vevhusventen funkar?
Kan man härleda en ökad oljeförbrukning till problem med vevhus venten? Tidigare har jag behövt fylla på knappt en liter olja mellan servicarna, men nu är det närmare tre liters förbrukning på samma intervall. Försvinner oljan fel väg om tex membranet i cyklonen är sönder? Detta gäller min 330i -05

Anders
En vevhusventilation bygger i princip på att ångor och gaser som uppstår i vevhus leds in i insug för att förbrännas med ordinarie bränsleblandning.

Ett vanligt fel vid igentäppt vevhusvent är att ventilkåpspackning eller packboxar pressas ut.
Vilket kan leda till ökad förbrukning.

Men det brukar märkas brutalt. Genom ex mycket rök från grenrör samt avgassys-
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Jag läste någon stans att om det nedre röret, det som anluter till oljestickan, är igensatt leds all olja tiillbaka till insuget och förbränns. Dock utan att några packningar eller liknande ska ge med sig. vet inte om detta stämmer, någon som kan bekräfta?
Jag har inga andra symtom på igensatt vevhusvent, så som orolig tomgång eller att den tappar kraft och liknande.

Anders
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Jag hittade en bra film på Youtube som visar hur man byter vevhusventen. Mycke saker som måste demonteras men det verkar inte vara så svårt. Hu mycket kostar prylarna, någon som gjort det själv som vet?

Anders
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Bytte hela vevhusventen på min m54 för ca 1 månad sedan. Kostade ca 1600 i material för den "cold climate" varianten. Dock köpte jag inte till oljesticksröret som även ska finnas i uppdaterad version. Är inte alls speciellt svårt att byta om man har lite mek-kunskap, dock är det lite trångt och bökigt att få in grejerna.

I mitt fall så var returen i oljesticksröret totalt igenkoksad o fullt med smet. Fick lägga röret i ett kokande bad med grovrengöring och vatten för att det skulle lossna.

An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

@325i power Var köpte du prylarna till det priset? Är det coldclimat versionen?
Jag fick just prisuppgift på ca 3000 för materialet. 7500 ink jobbet

Anders

32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Köpte det på bmw. Då var det alla slangarna och separatorn, samt så köpte jag en ny spjällhuspackning. Vet att de skulle ha 800 nånting för oljesticksröret som jag inte köpte så det var kanske inkluderat i ditt pris? Japp det var cold climate versionen.

52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Jag köpte allt till min och bytte för ca: 2 år sedan. Även oljesticksröret.

Oljesticksröret skillde sig mot det som satt i motorn. Har för mig att det var större returkanaler. Hittade på något E46 forum där de lagt ut en bild på rören, så att man kunde se skillnade på dem.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har ne E46 325 touring med M54 motorn - svensksåld - vet inte om jag har cold climate eller inte men har en eftermonterad defa elektisk motorvärmare som går då bilen rullar hemmifrån. går tyvärr mest korta sträckor

Kan man enkelt se om man har cold climate eller inte?

Och hur kan man rengöra t ex oljesticksröret - är det bara att peta ner en lång ståltråd och dra upp och ner - hur djupt in sitter klägget?
Eller är det risk att klägget förstör något i motorn om det lossnar?
Annars var väl poängen att det skulel genom motorn, förbrännas och ut genom avgasröret.

Har torkat bort lite vittgult klägg under påfyllningslocket några gånger under vintern.

Får också ganska ofta gul oljelampa i några sekunder (ofta efter start dock på plan mark) - dvs låg oljenivå men det är falsklarm om man kollar på stickan - hänger detta ihopa eller är det bara oljetryck/nivå-givare som gått sönder?

Tänkte låta byta givare vid nästa oljabyte eller är det bara "stopp i något rör" som givaren tolkar som låg nivå?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Cold climate: Du ser det på att de synliga slangarna har isolering. Svårt att se cyklonen utan att riva massa, men den är också isolerad.

Oljereturen: För att göra rent oljesticksröret behöver du ta loss det. Rengöringsmedel, tryckluft och ståltråd är bra.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
För att rengöra det redigt så tyckte jag som jag skrev ovan att lägga det i ett kokande bad med grovrengöringsmedel. Povade först att peta med ståltråd och sånt samt spruta in bräkleen men det var rätt omständigt.
Samt så är det väldigt trångt i själva oljeröret där stickan går ner så känndes bäst att ha det i ett bad så att allt löses upp.
Det vitgula klegget är inte farligt i sig att det förstör motorn det är vattenånga som kondenserats med olja. Men det tyder på att vevhusventilationen inte funkar som den ska eller kör man så korta sträckor hela tiden att vattenångan inte kan ventileras bort och då med klegget som följd
Men i oljereturen hade jag massa koks och avlagringar de vill man heslst undvika att få i motorn då de är så hårda så de kan skada lager eller sätta igen oljekanaler eller dylikt
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Finns lite bilder på hur man tar bort oljesticksröret - jag hittar inte ens oljestickröret på realoem - har letat mig trött.
Ännu bättre om det finns en youtubefilm eller mekartips som beskriver alla förebyggande åtgärder...

/Patrik, också utan symptom men vill ju förebygga om det går

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
325cabrio

Länk finns här: Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
Ka
5.697
Kane
Det är 2 filmer till;

Länk

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är inte svårt att byta - bara lite snålt om utrymme.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Det var just dessa filmer jag hittade, efter att ha sett dom känndes det som att man ska klara av att göra bytet själv. Nu väntar jag in lite prisuppgifter innan jag ger mig på att göra det. Hoppas det kan påverka oljeförbrukningen på ett positivt sätt.

Anders
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Efter att ha kollat på filmerna och titta på real oem och jämfört cyklonerna så verkar det skilja. På bilderna på realoem finns det fler anslutningar på cyklonen än vad det gör på filmerna. Tror det är slang nr 6 som inte finns på filmerna. Hur såg det ut på era bilar då ni bytte?

Anders
Ka
5.697
Kane
Du kan inte lita på bilderna på realoem. Vad spelar det för roll, huvudsaken att du får rätt delar när du köper dem.
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Det jag undrar över är ju om slangen "6" finns i min bil men inte på den nya cyklonen, hur gör jag då?

Anders
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
cyklonerna ser identiska ut, det enda som skiljer är att det är en slags isolering över den som är "cold climate"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.