|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha konverterat ac:n från R12 till R134 så var man som nöjd, i alla fall i ca 1 dygn innan man upptäckte att tryckvakten hade totalhavererat i en pöl av köldmedium. Efter en massa krångel med kylfirman som utfört konverteringen så fick jag ett lite "reducerat" pris på en ny tryckvakt plus fyllning. Kostnad så här långt var då 3400 för konverteringen plus 1500 för tryckvakten och köldmedium. Efter detta trodde man allt var frid och fröjd, men det dröjde bara en vecka innan man konstaterar att kondensorfläkten skurit ihop. Efter en hel del pyssel så kunde dock detta problem lösas på egen hand. Efter att sen ha haft en fungerande ac anläggning i ca 1 månad så slutar den ju givetvis att fungera igen. Problemet denna gång är kompressorn. Kylfirman säger att det är den där magnetkopplingen som är trasig. Så enligt dom så är det en ny kompressor som gäller. Summan för detta är 7000. Detta är slutet på den här eländiga ac historian, för en ny kompressor har jag inte tänkt betala så mycket för. Kanske om man hittar en bättre begagnad någonstans, ingen som vet av nån? Slutsatsen är väl att man ska ha en ordentlig buffert innan man ger sig in på att konvertera en ac-anläggning som stått still i ett par månader. Mvh André | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sök på bildelsbasen för landets bilskrotar. Länk MVH Hasso |
Deliq |
Det går att byta enbart magnetkopplingen !! Jag skulle utföra detta för ett tag sedan, men under väntetiden till verkstaden skar även kompressorn ihop :-( M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
|
Tjena stackare! Kan bara säga att jag fick EXAKT samma problem efter en konvertering av AC:n i min gamla S2:a... Problemets från början var att kondensorn läckte... Måste alltså bytas... En kylfirma satt ditt en "pirat-kondensor", som var mycket billigare än original, så det var ju bra... Saken var den att slutsumman på montaget, och konverteringen hamnade på 9000 iallafall... Kul! Nåja, det funkade typ en timme.... Sen pajade en tryckvakt... Basra att pka dit igen, och dom bytte den till det nätta priset av 600 spänn... Nu var jag alltså uppe i närmare 10 000, plus att jag hade typ sju mil till firman som gjorde det här, och det är inte gratis att åka fram och tillbaks flera gånger heller... Nu funkade det typ en månad, sen skar kompressorn ihop... Rejält också... Den började låta lite illa, sen slog det tvärstopp... Remmen slirade, och det började ryka ur fronten.... Nu ORKADE jag inte en lyssna på vad en firma skulle ta för att fixa detta. En ny pump på AUDI kostade 12000 spänn, och en utbytes fanns för 6500... Jag satta igån och forska själv, och lyckade lista ut att det satt samma pump på vissa andra Audi-modeller, så nu blev det lättare att hitta pumpar på skrotarna... Jag köpte en för 2500 spänn, som skulle ha gått 12000 garanterade mil... Suck... NU tog jag saken i egna händer, och fixade jobbet själv. (olagligt) Vilket jag fick HÖRA av alla firmor jag frågade om tips om hur jag skulle göra, och när jag skulle köpa ester-olja... *stön* Jag fixade det iallafall, och åkte till en snubbe, som skulle fylla systemet "svart" för mig... 1000 spänn kostade det... NU var jag alltså uppe i den nätta summan av 13500 spänn... Satt mig i bilen och tryckte på AUTO... Så fan att det funkade! Helt stendöd pump! Magnetkopplingen var slut....! Perkele! Åkte och skällde ut dom på skroten och sa att det kostar mig pengar och jobb att fixa allt, och dom hade ju garanterat mig funktionen på pumpen... Det enda dom kunde göra sa dom var att fixa en annan pump... Det gjorde dom.... Monterade den, plus ett nytt torkfilter, för nu hade systemet stått öppet, och jag vågade inte riskera att det strulade en gång till... Kollade magnetkopplingen, och satte ihop allting, och den här gången lämnade jag in skiten på VAG, så dom fick provtrycka och fylla.... Och provköra... Nu funkade allt! Till den nätta slutsumman av 17000 kronor, på en bil som är värd runt 90000... SKOJ! Nu åker jag BMW! Fast jag saknar Quattro... *gråt* /Tommy Power |
|
|
Så här tycker jag: På en 10 år gammal bil skulle jag slita ur skiten om den börjar krångla /efter att låtit ta hand om ev kvarvarande freon förståss/ Det kan bli dyrt och gamla system är aldrig så bra/effektiva att det är värt pengarna, IMHO. jmf gamla kylskåp. Om man planerar att ha bilen länge så kan det vara värt det i bekvämlighet, men en gammal bil minskar inte i värde utan AC i närheten vad det kan kosta att fixa kassa AC-system. /göran, vintermannen/ |
|
|
Visst insåg jag från början att det var en chansning att börja på att röra i en sån gammal ac-anläggning. Men priset för en konvertering ansåg jag vara värd den risken. Jag tror inte jag är ensam om att leva efter mottot "om det finns så ska det fungera" Men som sagt nu har jag insett att detta kommer nog inte att sluta krångla och jag ger attans i ac:n. Men en dag som denna med 25 grader varmt och solsken så känns det ju surt att ha en bil utrustad med en trasig ac. Nåväl, tack för era tankar. Jag kände att jag behövde dela med mig av eländet och kanske avskräcka nån från att påbörja en ac-konvertering på en gammal bil. Mvh André, numera åkandes i en stekhet bimmer... |
|
|
Varför konvertera? Fixade min AC utan att konvertera såvitt jag vet kostade drygt 7 lök. med ny kondensor + torkarfilter + fyllning. Funkar superbra, förutom att den "råmar" ibland när man står still. |
|
|
Hur länge brukar en ac hålla i BMW. Många av de BMW och Audi som jag har tittat på har ac antingen fyllts på eller renoverats. I mina SAABAR (900t16 & 90002,3t)har de hållt 20' mil utan problem. Dock aldrig mer SAAB! Mvh /KC |
|
|
Tobbepersson- Varför man konverterar? Jadu, kanske för att det numera är olagligt att fylla på en kylmaskin med freon (R12). Visst finns det kanske fortfarande de som fyller sådant "vid sidan av" men det anser jag personligen vara dålig stil då det jämfört med R134 är väldigt farligt för vårt ozonskikt. Mvh André |
|
|
Konverteringen i sig består bara i att man byter ut de två nipplarna i motorrummet, då dessa skiljer sig mellan R12 och R134. Sen har man i s.k retroolja innan man fyller på med R134. Min 325:a har genomgått denna operation och det funkar, efter byte av en krånglande nippel, numera klockrent. www.malte-racing.com |
|
|
Mmm..kan bli riktigt dyrt att få det att funka. Har man en gammal bil kan det faktiskt löna sig bättre att åka till en serös aukt BMW-verkstad som tar en titt på hela systemet och kollar hur det ser ut före och sen ser du till att få ett fast pris på reparationen. Finns många ac-firmor som är lite skojare. Du åker dit och får höra att kondensorn är slut. Dom byter kondensorn och fyller på. Sen visar det sig typ att t ex det läcker i ett rör. Du får betala för arbete och materialet och ny fyllning. Sen visar det sig att torkfiltret är slut/förbrukat. Nytt byte, ny fyllning. Många åker till slut ett högre pris än vad BMW hade tagit. |
|
|
Alexander, skillnaden mellan seriös och oseriös hänger definitivt inte auktorisationen Mitt senaste besök visar inte på nån skillnad förutom timdebiteringen: Länk Lyssna runt istället för att titta på skyltar så hittar man nog de seriösa firmorna. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Jag hade gärna farit någon annanstans efter mitt första intryck av min kylfirma. Enda problemet är att BMW här i Umeå inte gör några som helst jobb på kylanläggningar. Istället så rekommenderar det ett ställe till sina kunder, just det stället som jag själv endast har dåliga erfarenheter av. Så jag hade inget val här i Umeå, och att börja köra 30 mil för att lämna in bilen var ju inte sådär jätteaktuellt då. Någon som har nåt bra ställe att rekommendera i västerbottenstrakterna? Mvh André |
|
|
Göran: Visst är det så att det inte hänger på aukt eller ej. Chansen att få ett bra jobb är större och dom tar allt större ansvar och har större kunskap om just din bil än Lilla Bosses ac-firma som under sommaren plockar in lite extrajobb genom att pilla med acn på bilar. Fast visst kan det bli fel ändå. Bra verkstäder som gör ett bra jobb och tar ansvar för det växer inte på träd tyvärr. Viktigast är att killen som gör jobbet vet vad han sysslar med. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alla som är ackriditerade är skyldiga att följa de bestämmelser och regler som finns annars förlorar dom cerifikatet, och Ac branchen är en mycket lönande verksamhet. Så dom som inte sköter sig försvinner på sikt.Du måste var fordonsackriditerad för att meka med bilar, dvs en kylfirma som tar åt sig jobb med vanlig, kylcertifikat för fasta kylanläggningar begår ett lagbrott och den risken tar inte dom. Att märkesverkstaden skulle vara bättre än en vanlig allbilverkstad med ac-certifikat är nog inte troligt då den mindre firman är mera beroende av nöjda kunder än stora märkesverkstaden Och de är billigare då timpenningen inte brukar uppgå till mer än hälften av vad de stora märkesverkstäderna tar.Samt lättare att få personlig kontakt med. Det krävs en mycket noggrann utbildning för att få skruva ac på bil och det är kostsamt att få den också. MVH Hasso |
| Alla ni som har nära till finland åk dit dom fyller fortfarande R12 pris enbart fyllning 100 euro alla ac delar är billigare i finland många som har gamla amerikanare åker dit och får dom fyllda | |
|
göran: Jo, jag håller med dig om att det kanske inte är värt att kosta på en massa pengar på ett gammalt system... Men i vissa fall så är det kanske lite mer värt det... I mitt fall så hade jag ju redan kostat på över 9000 efter första verkstadsbesöket, så då kunde jag ju inte "ge upp", med så mycket pegnar utlagda.... Och dessutom hade jag köpte bilen med trasig AC. Helt idiotiskt egentligen, men jag hade fått den billigare å andra sidan... Och dessutom så hade det varit en gammal Volvo 745:a, så hade jag struntat i att laga skiten, men nu var det ju faktiskt min dåvarande drömbil. :-) Och dessutom så är en S2:a med trasig AC, värd mycket mindre än en med fungerande... Det fick jag erfara då jag skulle säljga den... Det var ett MYCKET bra sälj-argument att ha renoverat AC:n.... Sålde bilen på mindre än 24 timmar från första annonsen kom ut... Med en värdeminsknning på 5000 på 2,5 år... Perfekt! /// /Tommy Power |
|
|
Kommentar till Ante: Innan jag repade min AC frågade jag en kylfirma lite vad som gällde: De sa att de först och måste konvertera systemet för 3-4 papp, detta utan att ens tittat eller felsökt. Lagade hos en bilfirma istället. 7200:- tot ink. fyllning, de måste ha konverterat för 3 spänn eller nåt då delar och fyllning gick på 6000:- Finns det olika sorters konvertering eller... |
|
Konverteringen är egentligen en förlegad skröna. Ny olja i kompressorn och kopplingar (ev.torkfilter) inget annat behövs egentligen.Till o börja med skulle det bytas slangar och en hel massa saker som inte skull tåla den nya gasen ,men som senare inte alls hade nån betydelse, att kosta på ett gammalt system,mer än att byta oljan och fylla på om det är tätt ska man nog inte behöva göra.(det hela beror helt på hur mycket pengar firman vill tjäna igentligen) MVH Hasso |
|
Tack klargörandet Hasso! Undrar lite kring det där med ny olja i kompressorn, skulle för lite ny eller gammal olja ge en "råmande" AC när bilen står stilla? Jag har det problemet mvh Tobbe |
|
Svårt att svara på utan att lyssna själv, men en kompressor med 10 år på nacken, går ju inte helt ljudlöst,så du ska nog inte bekymmra dig i onödan. Har du kallt och skönt var glad för det. Och de äldre modellerna av kompressorer lever om mera än de nyare enligt vad jag erfarit. Är det för lite olja i så brukar kompressorn nypa, och låta som en "stenkross" efteråt.Har varit ute för det en gång. Esteroljan ska bytas för att passa r134 gasen, därav oljebytet. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.