|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag hade ju beställt en ny E91 för leverans vecka 26. Igår fick jag beskedet. Du får ingen bil!! Där gick ridån ner. Förklaringen är att dom kört slut på delar till gamla 3:an . Vad göra? Ska jag vänta in nya F31? Jag är lite skeptisk till nya modeller med allt va är det innebär med barnsjukdomar osv. Nån som åker F30 som har lite synpunkter? | |
|
Jag tycker inte du behöver vara så skeptisk mot att det är en ny modell, de har redan byggt F30 ett tag och det är inte så mycket som skiljer mellan touring och sedan-modellen. Jag personligen hade väldigt mycket hellre velat ha den nya F31 jämfört med den äldre E91, men det kanske blir en prisskillnad... Vad är din andra val? Köpa begagnad eller lagerbil? Byta märke? __________ Mvh Grelle |
|
| Vänta! Använd ditt läge för att förhandla en riktigt bra deal på F31. Det kommer garanterat bli en bättre affär i slutändan. | |
| Skulle definitivt göra som acey säger, vänta och förhandla till dig ett bra pris på F31:an. Du kommer absolut att tjäna på det i långa loppet, andrahandsvärde osv. Dock om du behöver en bil nu, så är väl begagnat eller lagerbil något som kan vara aktuellt... En välutrustad lågmilare av nyare årsmodell kanske går att göra "klipp" på snart med tanke på att en ny modell är på ingång? | |
|
Det är klart att det finns en risk för barnsjukdomar på första årgången, men har BMW haft så stora problem med det historiskt? Jag tror du kan vara rätt lugn på den punkten. Se istället till att förhandla fram ett riktigt bra pris på F31:an, när dom nu drog tillbaka din order, så tror jag du blir mer än nöjd. Om tre år kommer din F31:a att vara avsevärt hetare på begagnatmarknaden än en E91:a. Även om det vart någon barnsjukdom som behövt åtgärdats. |
|
| hitta en lagerbil och pruta.. känns som om man kan få riktigtt fina och välutrustade bilar till bra priser.. detta gäller förstås om du ska ha bilen ett bra tag för ska du byta inom 1-2´år är f31 bäst | |
|
Det är nog svårt att få dom att pruta på priset på en F31:à, om man inte har rabatter av olika slag. Det är ju en sprillans ny och mycket populär bil som säljer otroligt bra. Vad gäller värde kan man ju bara konstatera att utförsäljningen av E9x omedelbart skiftar ner värdet på alla existerande bilar av den modellen. Effekten av att köpa en av dessa är alltså ett lägre inköpspris och ett lägre andrahandsvärde. Jag tror inte man tjänar mer än räntan på prisskillnaden mellan E91 och F31. Det värsta man kan göra är att göra som jag, köpa en E90 ett drygt år innan den ersätts; ingen kompensationssäkning av priset då men samtidigt drabbas jag av samma "utgående modell"-värdeninskning nu när jag byter in den. Antingen köper man en utgående modell och åtnjuter rabatten för att sedan behålla bilen väldigt länge eller så köper man en ny modell och betalar normalpris. |
|
| Det sistnämnda är enligt mig vettigaste alternativet om man vill byta bil med ett till tre års mellanrum. Det är ju i sig ett dyrbart beteende men då får man också bilar som är bränslesnålast, modernast och säkrast. Hotet är LCI:n som kommer efter tre år, om ju också har en värdesättande effekt. Det är dyrt med bilar helt enkelt. | |
| Har du verkligen beställt bilen eller förhandlade ni fortfarande? Om du har skrivit under köpeavtalet kan BMW-återförsäljaren inte dra sig ur avtalet hur som helst. Även om det finns friskrivningsklausuler kan dessa inte tillämpas godtyckligt, om så hade varit fallet fyller avtalet inte någon vettig funktion. Det kan vara värt att försöka få ersättning i form av bättre rabatt än vad som är normalt på en F31. Men erbjuds du en E91 som motsvarar den beställda eller en som är bättre utrustad får du nöja dig med den kompensationen. | |
|
det är klart att du ska vänta på en F31 då och sen bör de ju kompensera dig i någon form, kanske om du har ett inbyte så kan du få något den vägen eller också nån extra utrustning. F31 är en mycket bättre och modernare bil än E91 och jag tror inte du behöver vara orolig för barnsjukdomar då som sagt F30 byggts ett bra tag nu. Jag var själv säkert en av de första som hade F10 och senare även F11 och har aldrig haft ett endaste problem med mina bilar trots att de var helt nya i produktionen på den, tvärtom har jag varje gång älskat mina bilar! /Anders |
|
| Ja jag har beställt bilen för 6 veckor sen. Man blir inte lite besviken när man gått å väntat i 1 1/2 månad å sen blir det så här. En lagerbil är otänkbart eftersom det inte finns några med den specen jag hade beställt med bl.a. Helläder panoramaglas mm. Frågan är vad avtalet är värt för mej som kund i detta fallet? | |
| Ja har det tagit sex veckor för dom att komma fram till det ska du verkligen bli kompenserad. Jag hade blivit riktigt upprörd. Det är sex trista veckor om man vet att man får en bil, och ännu värre om man inte får det sen. | |
| Med lagerbil syftar jag även på bilar som BMW Sverige har stående eller är på väg hit från Tyskland, därför är det inte helt orimligt att det finns någon passande. Oavsett vilket ska du se till att nå en lösning som är till din fördel, du ska inte behöva besväras på grund av att återförsäljaren eller BMW Sverige gjort fel. Om återförsäljaren inte är tillmötesgående får du kontakta BMW Sverige. | |
|
Sen ska man nog utgå ifrån att BMW i den finstilta säkrat upp för just ett scenario som detta, men likväl bör du kunna få till en fördelaktig deal på ren goodwill. |
|
|
Det är en fråga om prisvärdhet också. Jag köpte en e91 advantage 2012 (modellår 2011) med 1300 mil, krok, halvskinn, bixenon, mint condition, gått som tjänsteplåt inom BMW, jag blev första ägaren. 259.000kr. Det kan omöjligt vara en dålig deal när en ny med samma utrustning kostar 360.000. Vad jag menar är, allt beror på vilken deal du kan göra. Tror inte du kommer att bli besviken i e91, men klart man hellre vill ha f31. Men till vilket pris? |
|
| P.s. Fråga en säljare på BMW vad BMW Sverige har i lager centralt, det var så jag fick min. Det handlar alltså om bilar som auktioneras ut till firmorna. | |
|
Qsacage. Men det förutsätter att TS vill köpa en begagnad bil (och då kanske han gjort det från början). Ingen tveksan att man med all säkerhet kan göra klipp på utgående E9x modeller, nya lagerbilar som lätt begagnade. Men jag tror risken finns att man kommer ångra sig varje gång man ser en ny f31 på gatorna. Kan du dessutom bli kompenserad på något sätt så hade inte jag tvekat. Men det är ju klart alla är vi olika - och tur är väl det! :) |
|
| Vore intressant Boose 32 om du meddelar hur affären med BMW löser sig. | |
| Tack för alla tips. Känns som att en F31 kanske är värd att vänta på. Lovar att meddela hur det löser sig. Det tråkiga är ju att man tänkt sig en ny kärra till semestern. Som tur är hade jag inte hunnit sälja gamla bilen. Frågan är ju hur mycket mer man kommer få lägga på F31:an med samma utr. Fortsättning följer. | |
|
Jaha då har man fått svar på dom flesta frågor. Hur mycket jag får i rabatt på F31 och hur mycket dyrare den blir mot den jag hade beställt innan . |
|
|
Och hur såg dealen ut? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.