AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.530

E46 318I tappar effekt på högre varv.

Sida 1 av 2
Hej!

Har problem att min 318I tappar effekt på högre varv vid fullgas. Ganska precis över 4000RPM så försvinner orken helt. Släpper jag då upp gasen och ger ca 50% gas går den betydligt bättre.

Vad kan detta bero på?

/ Alexander
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det första jag skulle kolla är tändstiften - dåliga stift brukar inte hänga med på högre varv.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Om den tappar orken HELT så är det nog inte så enkelt som tändstift, är det bara att den "går klenare än innan" så kan det kanske hjälpa. Initialt får jag känslan av att din bil går i "felsäkert läge", har du läst av felkoder?
Stiften byttes ganska nyligen, dock kanske man skulle bytt till bättre stift. Typ NGK eller liknande. Bilen tappar i stort sett all ork, testade dra ur den nyss men efter 4500 varv började den blöddra och hosta.. Så vid motstånd orkar den inte varva mer än 4500. Så man kan säga att den går i felsäkert läge.

Ligger jag på 3500 och gasar fullt försvinner all ork, men lättar jag på gasen och halvgasar orkar den mer.

Bilen har i övrigt lite varierande tomgång, och den spottar gärna till någon gång då och då på tomgången.

Läste av felkoderna ganska nyligen, fick då utslag missfire cyl 4. Kan även varit en gammal felkod. Men skall låna ett verktyg och läsa av dom igen.
Även om du inte kör "original stift" så skall bilen gå fullt normalt, förutsatt att stiften har motsvarande värmetal samt "instick" som original. Insticket är lätt att kontrollera, jämföra gänglängden med original. Värmetalet är värre, där får man lita på tillverkaren...Jag kör själv med stift "allt annat än original" på samtliga mina M, o bilarna går minst lika bra som med orignal, men då använder jag mig av "racing stift" med korrekt instick/värmetal. En möjlig orsak till dina problem kan kanske vara en (eller flera?) trilskande tändspolar, kanske LMM, eller något helt annat, bara rena gissningar från min sida.
Får kika över allt sådant. Bytte även till sportavgas här om veckan, men detta fenomen kom ca en vecka efter det. Kan det ha något med detta att göra? Samt kan soppafiltret vara igensatt? möjligtvis katten med?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för stift du bytte till?

BMW-motorer är kinkiga på rätt stift och generellt är NGK alltid funkis. Bosch kan fungera i vissa motorer med vissa stift.

Jag skulle ändå misstänka stiften!

Mvh
Johan B

Johan B: BS gällande stiften om jag får säg. Två av mina 3 M går med stift långt i från original designmässigt, den tredje skall få likadana stift den med. Stiften är naturligtvis väldigt viktiga men NGK gör varken sämre eller bättre stift än andra tillverkare, däremot har ALLA tillverkare olika värmetal, dvs ett stift som skall motsvara NGK's till en viss modell har aldrig exakt samma värmetal, skiljer alltid lite. Personligen föredrar jag ett stift som är en aning kallare än original, o den tillverkare jag använder mig av har just sådana stift, deras motsvarande stift till original är en aning kallare, bortsett från den annorlunda designen. Skall tillägga att jag kört dessa krävande stift (de kräver ett tändsystem som är 100%!) i min bruxis i över 4000 mil utan minsta problem, o det är 1000 mil över rekommenderat intervall på stiften. Stiften såg ut som nya efter dessa 4000 mil, se bilden: Länk
Men visst det kan vara stiften, men i så fall har han tryckt i stift som är helt åt pipan gällande värmetalet, o det borde man se med lätthet på hur stiften ser ut...

Det där med igensatt "katt" kan mycket väl vara ditt problem, jämfört avgasflödet med en frisk bil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, du får givetvis tycka vad du vill, men det är MÅNGA som har erfarit att just BMW-motorer i allmänhet och modernare dito i synnerhet går riktigt dåligt med fel stift!

Jag hävdar att NGK:s stift generellt är mycket bättre än de flesta andra märken!
En förklaring jag fått till det är att NGK:s stift har ovanligt brett temperaturområde som de fungerar bra inom, dvs. de är inte lika känsliga för att man har ett stift som "exakt" motsvarar rätt värmetal - de fungerar bra ändå och gör det under ett bredare användningsområde än ett stift som har ett "smalare värmetal".

Sedan finns det ju givetvis en god anledning till att det bara finns två märken som BMW monterar i fabriken - NGK och Bosch...

Mvh
Johan B

Beställde nya stift direkt, även soppafilter. Ska försöka se om katten mår bra i veckan, men hur gör man det bäst?

Tog även ur stiften som satt i nu, och dom var inte fina.. Väldigt kladdiga och hade fått sig som en beläggning.. Något är knas!

Tog en bild på ett stift, filmade även när jag gasade på tomgång.

Film:
Länk

Stift:
Länk
Testade koppla bort kontakten till LMM då gick bilen klockrent! Känns ganska klart vad felet är?
Oj, den verkar gå i "felsäkert läge".Min gamla Passat (-96) varvar "bara" till 5100 i "felsäkert", dock så har den bra med kraft fortfarande, inget man märker. Den verkar dock gå rent på tomgång? Sen hör jag inte riktig men den verkar bluddra vid "varvstopp". Oavsett så borde den orka varva ut till "rött" på tomgång, även om stiften är helknasiga! Du låter även som den tjuvar luft nånstans...

Stiftet ser ganska OK ut, men jag vette katten va den mycket kraftiga vit-aktiga beläggningen på elektrodernas ena sida kommer ifrån.
Fråga: Har bilen nånsin gott bra med dessa stift? Säker på att stiften passar både värmetalsmässigt o rent fysiskt (vilket de ser ut att göra då de är hela...)?
Se där...Va var det jag sa, i regel inte nåt så enkelt som stift när man har markant effekt-tapp. Testa nu om du kan reproducera felet genom att ansluta LMM igen...
Förtydligande: Stiften ser ut att passa din motor bra, jämn brun beläggning på isolatorn. Den kraftigare vita beläggningen borde inte vara där alls, men det kan ju vara som så att LMM är orsaken. Rätt fantastiskt att stiften inte såg värre ut, de kunde lika gärna ha varit kolsvarta...
Den gick som en påse skit efter jag klickade på kontakten igen.
Den har sotat lite mycket på sistone, vilket fick sin förklaring nu.

Tack för hjälpen alla! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är hur länge stiften suttit i motorn - du skrev "byttes nyligen".

Hur såg de gamla stiften ut när de byttes?

Lite svårt att se på bilden men personligen tycker jag att sidoelektroderna har lite väl mycket beläggning och den vita beläggningen skall inte vara där alls...

Vit beläggning kan vara t ex oljerester men också glykol.
Drar den vatten?
Drar den olja?

Nu är frågan vad som orsakar motorstörningen - är det LMM eller är det LMM som skitar ner stiften som i sin tur gör att motorn inte går som den skall?

Du svarade aldrig på vilka stift du monterat!

Mvh
Johan B

Min slutledningsförmåga säger att det är stift från Biltema, läs Brisk, samma stift som jag kör på men då från deras "värsta" serie, dvs stift avsedda för motorsport. Stiften som sitter i ser ut att vara dessa: Länk fast å andra sidan borde den då ha TRE sido elektroder inte bara två...
Köpte stiften på ebay, så antar att det kan vara motsvarande biltemas grejer...
Dom har suttit där i ca 3 månader.

Bilen lite vatten, tror att topplockspackningen kan vara skrot. Då den läcker olja mellan tråg och topp.. Så olja drar den, eller om man ska kalla det läcker.
Dom gamla stiften såg bra ut fast slitna, aningen feta men inget märkvärdigt.
Speeds: Brisk om det nu är det, är bra grejer. OEM leverantör till bla VW, o tidigare även till Lamborghinis marina offshore racing motorer, det är de stiften som utvecklats i samarbete med Lambo som sitter i mina M. Oavsett så verkar du inte ha fått rätt stift, borde ha varit TRE elektroder om det nu är Brisk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Står det inget namn på stiften?
Om inte - byt till ett märkesstift! Som jag skrev innan fungerar NGK bra i BMW-motorer!
Stiften som din bil skall ha heter:
NGK BKR6EQUP alt Bosch FGR7DQP, båda är fyrelektrodsstift med mittelektrod av platina och de håller 10 000 mil.
Fyra som guld i Sverige, men kostar bara en bråkdel om du köper från USA eller England. Har köpt stift från sparkplugs.com i USA och där kostade de runt 7USD/styck mot över 200kr/st i Sverige...

Du kan köra med det billigare BKR6EK, som bara har två sidoelektroder, men de håller bara hälften så länge och har sämre självrenande egenskaper = större risk för nedsotning, särskilt vid kortkörning.

Hur långt har du kört på dessa tre månder?

Hur mycket kylarvätska och olja drar motorn?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.