AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.778

530d E61 som tappar effekt även efter byte av partikelfilter

Sida 1 av 2
ba
29
ballsam
530d touring -04
Har en 530d -04 som rullat >23´000, och som för ett tag sedan fick allt sämre topphastighet. vid acceleration tappar den effekt vid lite högre varvtal (olika beroende på växel). lämnade in den till min lokala bmwverkstad som fann att motståndet i utblåset var för högt vilket berodde på att partikelfiltret var igensatt. bytte ut detta mot ett nytt från vege.se (bra pris), varpå det kändes nästan som vanligt. detta var medans det fortfarande var risigt väglag och man ogärna försöker toppa bilen. nu när väglaget är schysst och sommardäcken ligger på så märker jag att bilen fortfarande går som en påse skit. med god vilja kommer jag upp i 140-150 km/h (vilket frugan tycker räcker). lämnade åter in bilen här om dagen och verkstaden får samma felmeddelande; att partikelfiltret är fullt. kan det vara möjligtefter bara några hundra mil? verkstaden får inga indikationer på att nån sensor är tokig eller att det skulle vara förkatalysatorn som är igenkorkad och ingen motorlampa lyser. skulle verkligen behöva lite bollplank, ideer eller tips. kan tillägga att vid några tillfällen efter att jag bytte partikelfilter så bolmade bilen vit rök under kortare stunder, särskillt vid belastning. testade här om dagen att plugga ur sensorn som sitter aldedes framför PF (borde vara den som mäter motsåndet), utan att något hände. tycker att det borde gettt någon form av utslag i form av påverkad gång eller nån varningslampa.. mer än mycket tacksam för svar /Samuel
ma
212
macattac
520d Touring -09
Har du provat med dpf-eliminering för att felsöka?

ba
29
ballsam
530d touring -04
inte helt säker på vad du menar med dpf-eliminering, men antar att du menaar att skruva bort partikelfiltret för att se om det blir bättre(?). planen är att göra det (förhoppningsvis imorgon). verkar vara några som haft liknande problem när man söker i trådrana, men hittar ingen som skrivit nåt efter att problemet är löst.. återkommer efter att jag provat utan filter /Samuel
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Är turbon fräsch?
Slangar/ledningar; inga läckage runt turbo och intercooler?
(Jag tycker personligen att anslutningarna/tätningarna till intercoolern verkar vara av tveksam kvalitet. Känn på dem/rucka på dem och kolla att det inte känns glappt/löst...)

Men å andra sidan så tycker jag kanske att felmeddelandet då borde vara ett annat, eller..?

Vad säger leverantören av det nya filtret när du nu fått felvarning?
ba
29
ballsam
530d touring -04
håller med om att det borde vara ett annat felmeddelande än "för högt mottryck" om det var glapp i en slang. har mailat vege.se som levererade det nya filtret, och dom ville gärna avvakta tills jag gjort ny felsökning. dom hade stött på ett liknande problem tidigare och då ska det ha varit en sensor som spökade.
ba
29
ballsam
530d touring -04
provade att plocka bort PF igår, och kors i taket så gick bilen bättre. luktade som en polsk lastbil och lät lite annorlunda, men helt ok. detta borde ju utsluta att det är en sensor som strular. det märkliga är att det innebär att det nya filtret antingen blivit dåligt efter några 100 mil eller hade fel motstånd från början. vi provade att blåsa genom med vanlig tryckluft och en boostad luftkanon (finns säkert nåt namn på dom), och det kom ut en del sot, men inga större mängder. min mekpolare ville då att vi skulle testa att blåsa rent det gamla filtret (som gått ~23´000 mil), vilket vi gjorde. monterade dit det och bilen gick kanon. mkt märkligt. vad tror ni?
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Det verkar som regenereringen inte funkar....
Kolla så att du kommer upp rätt kylvattentemp.
Annars startar inte rengöringen,

ba
29
ballsam
530d touring -04
Hur kollar men tempen i en bil utan termometer smidigast? Finns det nåt liknande som man tejpar fast på framledningsrören från pannan?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du har tempmätare i varvräknaren skall vara 3 eller 4 streck kvar..sen även går det ätt gå in i meny för att få fram fast det är lite knöligt.
ba
29
ballsam
530d touring -04
Tempmätare i varvräknaren.. Det har jag helt missat. Får ta å kolla det. Tack för tipset..
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
#ballsam

Kan du berätta lite mer om hur ni gkorde för att blåsa rent filtret?
Hur mycket kom det ut från filtret?
Mvh T
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
ballsam: för att regenereringen ska gå igång måste motortempen upp till minst 78 grader, så att titta efter streck är inte exakt nog. Vid minsta tveksamet byt termostaterna.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mitt partikelfilter blev helt igensatt och bilen gick inte som en påsenötter (begränsar effekten): Länk

Jag har nu tvättat rent filtret med förtunning, T-röd, Högtryck, tryckluft och massa rinnande vatten.. Jag har nog aldrig sett så mycket aska och sot i hela mitt liv innan.
Att det ens gick att få igenom avgaser är helt otroligt.

Ska montera det i kväll. Kan tillägga att bilen går som den ska utan PF-monterat inte kört några längre sträckor dock eftersom jag är rädd att en regenerering ska starta och då lär turbostackarn få det jobbigt (kan övervarva)

Mvh Chrille
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Att termostaterna fungerar som avsett är ju självklart grundläggande.
Att byta sliten termostat bör vara lika självklart som att byta däck när dessa är utslitna.
Det är vanligt att termostaterna behöver bytas varje 6000 - 9000 mil eller vart tredje år, om de ska fungera som avsett.
Man byter däck innan de är så slitna att de exploderar och man åtgärdar problemet att motorn inte kommer upp i arbetstemp innan man får följdskador.

Jag påstår därmed inte att alla problem med pf beror på dåliga termostater men det är ju givet att motorn måste komma upp i rätt arbetstemp för att regenereringen ska kunna fungera. Om den inte fungerar så blir pf igensatt.
ba
29
ballsam
530d touring -04
deejaywasp: tack för klippet. antar att det var full sula under inspelningen av klippet. min kärra reagerade likadant. bra klipp på låga varv för att sedan tappa.

topgear: en mekpolare fick för sig att det kunde funka att hälla i bensin och elda. funkade nog inget vidare (men han trodde det så vi testade med mitt gamla filter). efter det så sprutade vi i en massa bräkelin (lösningsmedel av nåt slag) och efter det så blåste vi rent med en tryckluftskanon (en gammal propantub som man pumpar i högt tryck i och dumpar allt snabbt). kom ut en massa kletigt svart gojs. antar att det var kletigt eftersom det fanns bensin som inte förbränts. tror själv mer på enbart nån form av förtunning och tryckluft.

svane & ulf530: hittade tråden om motortemp/termostater som strular igårkväll. låter som att det kan va värt att lägga några minuter på att kolla upp. tack för tips/omsorg. hittade en youtubelänk som visar hur man knappar sig in i menyerna:Länk ..synd att bmw krånglat till det så. hade varit schysst om man kunnat se det från iDriven eller nåt liknande /Samuel
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Såhär går min efter rengörning! :D

Länk

Mvh Chrille
ba
29
ballsam
530d touring -04
Viss skillnad verkar det ju vara : )
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hehe, japp :D

Mvh Chrille
ba
29
ballsam
530d touring -04
Lyckades efter mycket tryckande ta mej in i OBC'n och få fram temperaturen. Var ute å körde en mindre runda. Första halvan lugn körning och då pendlade temperaturen mellan 76-78 grader. På hemvägen provocerade jag och då kom jag upp i 88-90 grader, men när jag slog av på takten sjönk tempen ner till ~80. Ska ner till jobbet imorgon. Det är typ 8 mil, så jag ska kolla hur den funkar då (får se hur bråttom jag har : )

Såg nåt i en annan tråd här på forumet att gå in i iDriven och justera klimatanläggningen. Gjorde det, och vips fick AC'n nytt liv.

Kan tillägga för er som inte lyckats komma förbi kodlåset på OBC'n så plussar man ihop dom fem sista siffrorna i chassinummret (som syns i början, kolla youtubelänken ovan). Kan visst ibland vara alla 6 siffrorna, men för min del var det de fem sista..
ba
29
ballsam
530d touring -04
Körde de 8 milen ner till Ljungby nu på morgonkvisten, och temperaturen låg stadigt på 79-81 grader. Antar att det är dax att byta termostaten. Skall jag även byta AGR'en också? (antar att agr står för avgasrening, eller?) /Samuel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.