|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det där med knuff när man börjar gasa kan ju ha lite olika orsaker. MÅNGA bilar är oerhört slappa i drivlinan vilket betyder att den första knuffen om man går från ingen gas till full gas kommer från att man spänner upp drivlinan och vrider motorn i sina infästningar. Detta är delvis filtrerat genom det elektriska gasspjället på E39. Om jag petar i tvåan, håller lite gas (konstant fart) och sedan stampar i botten knuffar det till direkt, utan tvekan. Gör man det sedan på 4500rpm knuffar det till bra. Om knuff saknas på lägre varv just när man stampar ner pedalen fort är det ofta VANOS-systemet som är ur funktion eller reagerar långsamt pga läckande tätningar. |
|
|
Det finns endast ett motoralternativ i E39an som har rejält med botten och det är S62 (M5an) Jämfört med konkurenterna har samtliga 520-540 taskigt bottenvrid. Dom bubbla sidorutorna består av glas-luft-glas och sänker vindbruset från sidan markant. |
|
|
Vi ska eventuellt provköra en till bil imorgon. Den är förhoppningsvis i bättre skick. Den saknar tyvärr infällbara backspeglar men det verkar dyrt att få det original för oss. Har någon möjlighet att kolla utrustning? RKJ644 alt Chassinummer: WBADR61000GL91616 Bilen i fråga är denna: Länk Är sportchassi originalutrustning på 540? |
|
|
Välj en tyskimport så har i princip alla E39:or det tillvalet S430 automatiskt avbländbara ytterspeglar (inner spegeln ingår), sv-sålda har det oftast inte. Hemska strålkastare på 00an, välutustad var den dock. DSC är som synes standard på 540. Vehicle information Type Value VIN WBADR61000GL91616 Type code DR61 Type 540I (EUR) E series E39 (2) Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine M62/TU Displacement 4.40 Power 210 Drive HECK Transmission AUT Colour ORIENTBLAU METALLIC (317) Upholstery STANDARDLEDER/GRAU (N6TT) Prod.date 2000-03-08 Options Code Description (interface) Description (EPC) S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Towing hitch, detachable S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers S302A ALARMANLAGE Alarm system S339A SHADOW LINE Shadow-Line S386A DACHRELING Roof railing S413A GEPAECKRAUMTRENNETZ Trunk room net S441A RAUCHERPAKET Smoker package S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S536A STANDHEIZUNG Auxiliary heating S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Car telephone (GSM) w card reader, front Code Description (interface) Description (EPC) S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi speaker system S710A M LEDERLENKRAD M sports steering wheel, multifunction S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR Bordliteratur schwedisch S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving light switch Standard equipment Code Description (interface) Description (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control S220A NIVEAUREGULIERUNG Self-levelling suspension S280A LM RAEDER/SPEICHENSTYLING BMW LA wheel-spoke 176 S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer S555A BORDCOMPUTER On-board computer V with remote control S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Information Code Description (interface) Description (EPC) S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S602A BORDMONITOR MIT TV On-board monitor with TV S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer |
|
|
Tänkte göra en update här. Vi lyckades inte få tid att åka och kolla på 540n. Idag hittade vi en annan bil som vi slog till på istället. Det blev en V70 2.5T istället. Det fick bli en kompromiss helt enkelt. Tack för all hjälp. Förmodligen blir det en BMW när jag själv har möjlighet att välja mera fritt. Mvh Niclas |
|
|
En gammal tråd som jag bara känner att jag måste kommentera. Jag känner igen mig i det Lovblad säger ang. skjutsen i början. Där FINNS mycket kraft i motorn. Men då får man gasa på en hel del. Jag har just köpt mig en 525 -02 och stör mig lite på samma sak. Skall man köra iväg ifrån stillastående så MÅSTE man i princip gasa upp motorn och slira på kopplingen rejält. Annars blir det kärringstopp el åtminstone att motorn tvekar innan den kommer igen. Det är som att den blir förvånad över belastningen.. Man låter ju som en gammal gubbe som inte hör motorn när man kör iväg. Motorn låter förvisso väldigt trevligt men jag fattar inte varför de gjort såhär.. Trivs bra i bilen. Nöjd med köpet men växellådan ger jag inte mycket för.. |
|
|
Känner inte igen mig, ge det lite tid så ändras nog din teknik och ditt problem försvinner. Vad är det för fel på växellådan? Det problem du precis beskrivit handlar ju om motor, koppling men främst föraren. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag upplever att min växellåda fungerar väldigt fint o smidigt sedan jag bytte bromsvätska och då även bytte samt luftade vätskan i kopplingskretsen och tog bort CDV-ventilen (den hade ingen större inverkan dock). Satte även dit en kortare tyngre växelspaksknopp från 330 ZHP. Vad som också gjorde skillnad var när jag monterade plastkåpan under växellådan (fanns ingen). Jag tror att växellådan gick lite för kallt förut. Nu är växlarna smekbara när motorn börjar komma upp i temp. Kopplingen hugger väldigt kvickt precis på slutet när varvtalsskillnaden är nästan noll samtidigt som motorn tappar all ork när den blir nerryckt till 700rpm vilket är vad som händer om man bara ger "konstant grundgas" och håller kopplingen konstant i dragläget. Detta ger ett skutt. Tricket tycker jag är att ge ytterligare lite gas när bilen börjar åka iväg. Vid krypkörning släpper jag kopplingen till dragläge men trycker ner den lite igen när jag märker att den är på väg att sluta slira, annars nyper den lite för tvärt. Man kan säga att det är en "sportig kopplingskaraktär" om man vill. Det går att göra en snabb ryckfri start. Lite grundgas, lite dragläge. Sen när bilen börjar röra på sig är det bara att trycka plattan neråt mot botten o samtidigt tvärtom med kopplingen. Det blir ytterst lite kopplingslir och inget ryck. Jag tycker E39an är lättare att köra ju brutalare man är faktiskt. Det går utmärkt att släppa gasen tvärt samtidigt som man sparkar ner kopplingen, snabbt lägger i nästa växel och släpper upp kopplingen tvärt. Det blir inget ryck eller kopplingsslir, det bara funkar. Att möta med gasen vid växling osv riskerar snarare att resultera i en massa kopplingsslir. Endast hålla lite _konstant_ stödgas för att varvtalet inte skall sjunka för fort om man vll göra en långsammare komfortväxling (detta detekterar motorstyrningen och låter varvet sjunka sakta till varvtalet för nästa växel och sedan ytterligare efter någon sekund om man inte släpper upp kopplingen) , men aldrig börja öka gasen förrän kopplingen är uppsläppt. En förutsättning är förstås att alla givare till motorstyrningen fungerar och att responstiden på VANOS-ventilen på insugssidan är frisk. Det finns flera som kan sluta fungera utan att motorn blir okörbar, så felkoder är alltid nyttigt att läsa av (inte bara OBDII utan alla koder). |
|
|
Haha jag misstänkte att "förar problem" skulle komma på tals. Kan förstå detta. Det jag skulle kunna hålla med om isf är att jag inte kört bensin motor på länge utan hållt mig till diesel vilka jag egentligen tycker är skönare att köra. Men skatten på dessa bilar går inte blunda för längre. Annars har jag kört bil och div fordon sen jag var mycket ung. Så nog kan jag köra. Jag får dock rätta mig. Det är nog snarare koppling/motorstyrning som jag tycker brister. Växellådan synkar fint och går smidigt i. Även om just min känns ganska slapp i själva spaken. Håller med Grelle här om att allt funkar bättre ju "sportigare" man kör bilen. Självklart inga problem att sticka iväg om man trycker ner gasen lite. Det är bara det att jag inte tycker man skall behöva det.. det skall gå o smyga iväg utan att gasa/slira på kopplingen för att motorn inte skall dö ( det gör den dock sällan då jag märker att det inte går och får slira mer på kopplingen ). Mest ett irritationsmoment. Sant att jag säkert snart inte kommer tänka på det.. Men tycker inte det skall behöva va så. |
|
|
Tog bort min cdv ventil i somras och kopplingen blev bättre, just att smyga iväg blev lättare. mvh |
|
|
okej, får söka efter det där cdv ventil. För jag har ingen aning om vad det är. Men jag kan ta reda på det på detta utmärkta forum :) |
|
| Det är en ventil som begränsar hur fort vätskan från kopplingscylindern kan rinna tillbaka när man släpper upp kopplingen. En rivstartsbegränsare. Min bestämda uppfattning är att den inverkar endast vid "sportig körning" där man släpper kopplingen i princip helt direkt, den har ingen som helst inverkan när man håller dragläge t.ex. (inget flöde i kopplingscylindern...), eller släpper upp pedalen långsamt/normalt och på bilar där det gör skillnad före/efter tror jag snarare att huvudproblemet egentligen var behov av luftning av kopplingskretsen, som på min. | |
| Kan tillägga att jag bytt kopplingen också och det gjorde den absolut största skillnaden alla kategorier. :) Från diffus känsla i pedalen till mycket exakt reglerbar med ett mycket exakt ingrepp, dock fortfarande "sportig" i karaktären dvs när det är på väg att sluta slira så slutar det tvärt. | |
|
Tackar för tipsen! Jag har nu läst på om cdv'n och det låter ju helt klart som det första att testa. Tycker det förklarar mycket av det jag irriterade mig på. Den känns inte som en "normal" koppling. Sen har ju bilen rullat 18000 mil med så skulle det vara något annat fel så är det väl inte helt konstigt det heller. Marin849: Hur långt hade din bil rullat då du fick byta kopplingen? Du behöver inte gå in på detalj här för skulle jag få för mig att göra det så tar jag reda på mer själv. Men var det svårt att byta. Antar att du gjorde det själv? Man bör ha en lift för detta misstänker jag ? Hur kom du fram till att du behövde byta den? |
|
|
Jag sätter 50 spänn på att det är en ny koppling och inte borttagning av CDV du behöver. Min hade bara gått 8000 mil drygt men mycket stadstrafik, det var egentligen inget fel på den alls och egentligen var den inte svårkörd heller, den stora skillnaden var att pedalkänslan blev MYCKET mer distinkt, man kände i pedalen precis när kopplingen grep in (den typiska "puckeln" i kopplingsslaget). Innan bytet var det lite mer som ett "träsk" även om det egentligen inte påverkade så mycket hur svårt det var att köra bilen. Kopplingssats med utrampningslager etc 2600 på BMW och jobbet lika mycket till lite drygt, rätt ok pris tyckte jag. Detta var 2009. Luftningen/vätskebytet var som sagt ett lyft och CDV-borttagningen en axelryckning. Det är möjligt att borttagning av CDV har större effekt på slitna kopplingar. Men som sagt, CDV påverkar _endast_ hur snabbt det går att släppa upp kopplingen och gör det svårt eller omöjligt att spinna loss på torr asfalt. Nu är det ju inte så man kör och därför ska den inte påverka en normal start, däremot kan den påverka en snabb växling! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.