|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Vi är på jakt efter en kombi automat och har sneglat lite på en 5-serie e39 touring. Prismässigt ligger de inom rätt intervall. Jag har inte särskillt stor erfarenhet av bmw utan har mest provkört en sen 80-talare 535 och nu nyligen en 523 -00. Båda dessa bilar tycker jag(och min fru) saknar bottendrag, dvs respons vid lägre varv. Är det likadant på tex 530 -00 och nyare? I jämförelse med t.ex. en v70 2.5t som jag inte tycker är särskillt snabb, så finns det iaf lite respons vid de lägre varven. Behöver man titta på 530d eller 540i för att få lite botten? Sen har jag lite funderingar angående en del av dessa finesser. Vi har ett jättetrångt garage och skulle må bra av att ha elektriskt infällbara backspeglar. Det är inte jättevanligt på dessa modeller(har bara sett en bil på blocket som haft det). Går det att eftermontera till en dräglig kostnad? Vi har inget direkt behov av att det ska skötas automatiskt utan en knapp på dörrsidan är tillräckligt för våra behov. Dock gör det inget om man skulle kunna göra det med fjärrkontrollen :) Vad för utrustning behöver man ha för att den ska ändra på höger backspegel när man lägger i backen? Finns det någon sida som beskriver de olika stereo-enheterna som finns? Vi kommer att använda våra iphones så vi behöver egentligen bara kunna koppla in på en aux-ingång. Finns det någon enhet på dessa modeller som har det direkt eller är man alltid i behov av en kopplingsbox mellan? Behöver ej styrning av iphonen. FM går bort :) Tack på förhand Niclas | |
|
- 530-01 borde räcka bottendragsmässigt. - Elstolar med minne behövs för att höger backspegel skall fällas ner. Helt onödig finess..... - Infällbara speglar sköts via en knapp i förardörren. Som sagt var en ganska ovanlig pryl. Vi har det dock i 520i'n. - Du behöver en kopplingsbox för att kunna koppla in iPhonen eller dylikt. - För att få lite drägligare anläggning ljudmässigt behövs HiFi-paketet. DSP är overkill. |
|
| Det är ju olika karaktär på olika motorer. En motor med turbo kanske passar dig bra om du är ute efter den där accelerationen på tidiga varv medans jag uppskattar en 6cylindrig motor där du kan åka på t.ex 3ans växel där en volvo 2.5t måste åka på 2an. En Diesel med turbo kanske skulle passa dig då.det är bara mitt tycke och kanske inte svarar på frågan :p | |
|
Som tidigare sagt beror det på vad du menar med botten och låga varv. Jag tycker turbobilar har dåligt bottendrag, eftersom jag definerar botten från tomgång till ca 1600-1800rpm på en bensinmotor. Innan dess jobbar turbon sällan och det är förklaringen på den dåliga kraften i botten. Men jag antar att du menar lite högre i registret? Kanske ca 2000-3000 rpm? Vill du ha mer kraft där så är ju en turbomotor svårslagen, eller kraftigt öka storleken på den tilltänkta sugmotorn. __________ Mvh Grelle |
|
|
Behöver det vara elstolar med minne på båda sidor eller bara på förarsidan för att få backspegeln att ändra sig vid backning? Eftersom det är automater vi är intresserad av så är det framförallt i registret 2-3000 rpm jag syftar på med låga varv. Jag upplevde att 523 behövde upp i 4000rpm för att det skulle börja hända nåt. Jag gissar att dieseln har mera ork i det intervallet precis som v8an. Jag har en amerikanare som ger 400nm vid 1200 rpm och där har vi bottendrag :) |
|
| Minne på förarsidan är det som gäller. | |
|
Jag har sett att vissa modeller har dubbla vindrutor. Hur fungerar det i praktiken? Pratar vi två-glas fönster med luftspalt mellan? Hur stor skillnad gör det på ljudet? Var kan man hitta elinfällbara backspeglar till dessa modeller? Är det skroten som gäller? Räcker det med att köpa speglarna och installera en knapp i dörrsidan eller behövs det speciell utrustning i bilen? |
|
|
530 har bra drag från lågt varv, jag har haft ett knippe Japanska V6or, villka är väldigt pigga på låga varv, så ofta när jag provat olika BMW med raka 6or har man blivit lite besviken, tex 525, men som sagt, i 530 finns det. Hur dubbla rutor funkar vet jag inte, men E39 är bland dom tystaste bilar som finns i klassen, även utan dubbla. När modellen kom -96 testades den mot SAAB 95, Volvo V70 och Audi A6, BMWn var lika tyst i 110 som SAABen i 70, och nästan lika tyst i 130 som Volvon och Audin i 70 !! |
|
|
Rotade fram testen. Ljudnivån i BMWn är 61 db i 70 km/h, SAABen 66 db och Volvo Audi 67 db. I 110 km/h är det 66db i BMWn, i 130 kh/h 68 db. |
|
|
El-infällbara backspeglar med automatisk avbländning är RÄTT vanligt det ingår i businesspaketet och väljer man en med exclusivpaket ingår el-stolar med minne. Letar man lite ska det inte vara några problem att hitta en 530 med både ock. Den här har både ock Länk den är för övrigt extremt välutrustad med automatisk bagagelucka, parkeringsvärmare,DSC (ej standard, köp inte en utan) navi professional och många många fler tillval. Även den här har både ock + mycket mer inklusive Individuallack Länk Nu har jag kollat ett antal 530iAT och de två tysksålda har tillvalen med ingen av de sv-sålda har el-infällbara speglar dock har några el-stolar med minne. Så köp en importbil annars får du nog inga infällbara speglar. |
|
|
Jag och min fru var iväg och provkörde en rätt risig 540 i helgen. Det både jag och min fru har kommit underfund med är att det nog kanske inte är så mycket brist på bottendrag som karaktären vid gaspådrag som stör oss. I "vanliga"(dvs volvo,audi mfl) får man en liten knuff precis när man börjar gasa. I bmwn så känns det som att den alltid är inställd på att smyga iväg och man får gasa på ordentligt för att få motsvarande "knuff". Det är helt och hållet psykologiskt men det gör att det känns som att bmwn är tungkörd. Går det på nåt sätt att programmera bort det? Få lite mera sport-känsla på gasresponsen? 540 kändes annars rätt trevlig. Den låg bra på vägen, var väldigt bekväm på motorvägen. Väldigt tyst. Lite tråkigt att all kraft ska komma först när man gör en kickdown dock :) Vi ska nog försöka testa en 530 och se hur dessa är. Stephan735i: Jag antar att du lyckats titta upp information om bilarna baserat på deras registreringsnummer? Tack isf! Den i Danderyd var isf mera intressant, dels för att det inte har sportstolar och sen så bor vi i sthlm så det är i närheten. Tyvärr var den inte besiktigad. Vi har inte tid eller utrymme att mecka med bilarna tyvärr. Jag trodde DSC var standard. Det ska jag vara uppmärksam på. Har man någon nytta av navi om man ändå inte använder den? Har navigator i iphonen som kommer användas istället. Vi har ju tyvärr vissa krav på en bil. *Min fru har ryggproblem så sportstolar fungerar tyvärr inte. *Beige inredning får min fru att se rött. Helst svart men ljusgrå funkar. *Måste vara "körklar" dvs besiktigad osv. Dåligt med möjlighet att mecka själv. *Fungerande AC! Sen finns det lite "bör": *Skinnklädsel *Mer eller mindre mint-kondition inuti. Inga trasiga plastdetaljer, luktar unket eller nersuttna stolar... Då köper vi hellre en gammal volvo för en tredjedel av priset. *Elinfällbara backspeglar *Dragkrok *färddator Får gärna innehålla: *PDC *aluminium eller svarta instrumentpaneler istället för trä |
|
|
Det finns inga fler 530iAT med DSC, El-stolar+minne (ej sport), PDC, automatiskt avbländbara speglar än dessa till salu. Har man så höga krav på utrustning, skick etc. är det bäst att satsa på en 540. Den här skulle jag ta om jag var ni Länk den har allt ni vill ha redan från fabrik inklusive dragkrok; Fordonsuppgifter Typ Wert Chassinummer WBADR61080GL92917 Typkod DR61 Typ 540I (EUR) E-modellserie E39 (2) Serie 5 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor M62/TU Cylindervolym 4.40 Motoreffekt 210 Motor HECK Växellåda AUT Färg TITANGRAU METALLIC (892) Stoldynor LEDER HIGHLINE/SCHWARZ (V6SW) Produktionsdatum 2003-05-02 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S227A SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION Sportchassi+lägre+nivåreglering S235A TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD Släpvagnsanordning, avtagbar S265A TIRE PRESSURE CONTROL (RDC) Däcktryckkontrollsystem (RDC) S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning S352A DOUBLE GLAZING Dubbelt isolerglas S386A ROOF RAIL Takreling S403A GLAS ROOF, ELECTRIC glastak elektr. S422A WOOD TRIM Ädelträutrustning, mussellönn S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S456A COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE Komfortsaete med minne S464A SKIBAG Skidsaeck S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING Strålkast.rengör.anl/intensivrengöring S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S585A TWO-PIECE WHEELS DOUBLE SPOKE 71,BOLTED BMW LM hjul/dubbeleker 71 S601A TV FUNCTION TV-funktion S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S612A BMW ASSIST BMW Assist S620A VOICE INPUT SYSTEM Röststyrt uppringsningssystem S630A CAR TELEPHONE WITH CORDLESS RECEIVER Biltelefon med lur utan snöre S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS CD-växlare för 6 skivor S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem S723A EDITION EXCLUSIVE Edition Exclusive S785A WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS Blinkerslampor vita L801A GERMANY VERSION LANDUTFÖRANDE TYSKLAND S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning tysk S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Konservering av karosseri S964A REQUEST NAVI DVD ON DELIVERY Beställa Navi DVD vid leverans Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S210A DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) Dynamisk stabilitetskontroll S249A MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL Multifunktion f ratt S470A CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT Isofix-System S520A FOGLIGHTS Dimstraalkastare S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S555A ON-BOARD COMPUTER Bordcomputer V med fjärrmanövrering S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Sprak tyska Information Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S220A SELF-LEVELING SUSPENSION Nivaareglering S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S473A ARMREST, FRONT Armstöd fram S488A LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER Svankstöd förare och frams.passagerare S694A PREPARATION FOR CD CHANGER Förberedelse BMW 6 CD-växlare regnr WDG174. Den har lägre vägskatt än sv-sålda 525:or nämligen 2810kr. Priset går garanterat att få ner med tanke på hur länge den varit till salu, färdig att köra, lågmilare, i sthlm, all utrustning ni vill + mycket mer, besiktad till sista juni nästa år. Vill ni inte lägga mindre mängd pengar hade jag bjudit på den Individualutrustade 530in och fått en verkstad att laga felen. För det kommer behöva lagas saker oavsett vilken bil ni köper. Speciellt på en fin E39 som för att man ska trivas är bäst att hålla i bra skick. |
|
Karl-Hilding |
De 540 jag har kört har gått som "satan i gatan" även om man bara duttar på gasen!! Kan det ha att göra med att dina Audi/Volvo hade manuell låda medan BMW slirade på sin automatare? Och dessutom var den risig... Prova en vårdad 540! |
| Isåkare: det skulle vara väldigt roligt om du kunde scanna in testet av E39 1996! Eller fota. | |
|
Vi ska fundera lite på om det kan vara värt att titta på 530n. 540 du länkade är onekligen en intressant kandidat men jag tror att priset kommer avskräcka frun :) Just det där med utrustningen och skicket är svårt. Det finns en 540 i Uppsala för 47k som saknar elinfällbara backspeglar därav att jag är nyfiken på om det är rimligt att byta backspeglar. Den är förmodligen inte i närheten av lika bra skick som den du länkade till heller. Visst fanns det ork i motorn. Men jag kan inte påstå att det kändes som en raket. Den gjorde säkert 0-100 på 7s eller vad de nu ska göra det på. Den är ju onekligen snabbare än de flesta Volvo och audisar mfl. Jag hade inte förväntat mig en raket heller ska tilläggas. Knuffen finns inte på manuella bilar heller. När jag tänker efter fanns den inte på min förgasar 740 med automat heller. Kanske inte så konstigt :) |
|
Karl-Hilding |
En 530 med mauell låda har bra knuff. En 540 med manull låda har bättre knuff. Min 530 (272 hk) med aut ger en rejäl knuff om jag trampar på. Och lägger man den i sportläge så är den oerhört pigg! Går också mycket bra med 98 i tanken. Och mer motor behövs inte... Måste bli lite snabba mil på autobahn i sommar. Att ligga och fisköra med 2000 rmp och 100 km är inte bra för motorn. Enligt alla förståsigpåare inkl mig själv så måste en BMW få sträcka ut! |
|
Lägger man en 540 i sportläget så är den väldigt snabb på gasrespons även i låga varv. I ekonomiläget är den sävlig i gasrespons men det är ju det som är meningen med ekonomiläget. |
|
| Hur sätter man dom i sportläge? | |
| Flyttar växelspaken till vänster (samma som steptronicläget). | |
| Så man växlar den manuellt menar du? Eller växlar den automatiskt i det läget också? | |
Karl-Hilding |
När du flyttar den till vänster så är det Sportläge Automat. I detta läger kan du också växla manuellt genom att flytta den från dig=växla ner eller flytta den mot dig och du växlar upp. Du ser också med en siffra på displayen vilken växel som ligger i. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.