|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hitta inte gamla tråden.. Nu va de dags för 299:- kampanjen igen på Ica maxi. | |
|
Trevlig nyhet. Har bara 2 dunkar kvar på 'lagret' så det blir till att bunkra upp med mer olja. mvh/ Anders |
|
|
Vilken olja var det igen? Castrol LL-04 0W40? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Shell Helix Ultra (5w-40?) LL-01 | |
|
5W-40 mvh/ Anders |
|
|
Sida 14-15 Länk Verkar gälla över hela landet nu. Anders: Dags att bunkra upp om du "bara" har 2 dunkar kvar :-) |
|
|
Haas, Yep, normalstatus är 4+ dunkar. 2 dunkar innebär hotad nattsömn. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Är den godkänd för min 335i? Jag bytar alltid var 1000-1200mil oavsett olja.. Kör idag på Mobil1 New life. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag sitter just å klickar i en beställning på Mobil1 NewLife 0W-40 från tyskland... med porto hamnar jag på samma literpris ungefär om jag beställer till 2 byten... Blir ju lite lockad att köpa mer Maxi-olja istället, brukar ha den i 318. Vågar jag använda den till 130in också? Den är ju LL01-klassad precis som Mobil1-oljan... å 5W funkar för mej, jag har varmgarage å vinterkör nog 130in rätt sparsamt... men man vill ju inte "snåla" på oljan... /Jonas |
|
| 5W skulle jag inte vara orolig att köra på vintern med. | |
|
Nej, verkar inte vara så stor skilland mellan 0W och 5W vid normal vinterförhållanden heller... Men frågan är då om Shell Helixen är lika bra som Mobil1 New Life... priset blir typ detsamma. Ska väl inte neka heller till att det känns smidigare att åka in på Maxi. /Jonas |
|
|
Båda är LL-01 olja, och om jag inte minns fel så har dom även samma klassningar.. Men om du kör hela serviceintervallen på samma olja så är det LL-04 olja ska du ha. Gör du ett mellanbyte så behöver det ju inte ens vara en LL-klassad olja. Är det verkligen så stora skillnader på LL-01 och LL-04 i klassningarna? |
|
|
Det finns en skillnad att beakta mellan 5W40 och 0W40. De flesta 5W40-oljorna är i huvudsak gjorda av högraffinerade mineraloljor sk. EHVI/VHVI (eller i bästa fall XHVI-som är hydrocrackad), medan de flesta 0W-oljorna i huvudsak har äkta syntetiska basoljor (oftast/i huvudsak PAO och ibland/mindre mängder Estrar). Det gör att 0W-oljorna generellt har bättre och stabilare basoljor. 20liter Aral 0W40 (LL-04) kostar ca 1200kr inkl. frakt till dörren, från Levoil.de Den oljan kommer jag att köpa när mitt "oljelager" sinar. Håller med om att "garagelagernivå" mindre än minst ett oljebyte till varje bil ger störd nattsömn och även orolig mage! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Riktigt bra pris på den Aral oljan. 20 liter inkl frakt är billigare än så. 1079:-(någon dag gammal växelningskurs) fram till dörren. |
|
|
Måste bara lägga en kommentar om detta... Kollade runt lite på levoil. Där man tex köpa castrol LL-04 olja av olika viskositeter för dryga 330:- för en 5l dunk Jämför man sen med mekonomen så kostar en dunk av samma olja 899:-, och den är det bara 4 liter i! Alltså, ni måste hålla med om att det är sjukt! |
|
|
Bra info Johan B. Enligt ett inlägg Länk hos 'Bob Is The Oil Guy' så är Shell Helix Ultra 5W-40 en mix av XHVI och PAO. Postaren reserverar sig för att dessa uppgifter gäller USA. mvh/ Anders |
|
|
Johan B: Du som har stenkoll på oljorna, kan du specifikt säga vad som gäller Shell Helix Ultra och Mobil NewLife, är nån, båda eller ingen PAO-oljor? Om Helixen är en blandning enligt ovanstående inlägg, är den bra nog då? /Jonas |
|
|
Det jag vet är att alla Mobil1-oljorna i huvudsak består av PAO-basoljor och en mindre mängd Estrar samt även små mängder XHVI-basoljor. Skulle vilja säga att Mobil1 är "äkta syntetiska oljor", till skillnad mot t ex Castrol Magnatech 5W40 som är en högraffinerad mineralolja (trots att de skriver "syntetisk" på flaskan och i produktbladen). Hur Shell-oljorna är formulerade vet jag inte - man kan dock få ledning av produktdatablad samt produktsäkerhetsdatablad etc. En liten ledtråd brukar vara hur låg stelnings-/flytbarhetstemp oljan har. Är den lägre än ca -45grader C, brukar det vara "äkta syntetolja". EHVI-oljor brukar ligga kring -35grader C... Men det är bara en ledtråd... Vad är "bra nog"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Läser man säkerhetsbladet för Newlife så står det syntetiska oljor +additiv... tyder ju då på PAO. Shell Helix Ultra har en fryspunkt på -48 grader, tyder också på PAO då? Jag tänkte på "bra nog" för min 130, med byte varje år och körsträcka ca. 500mil/år. /Jonas |
|
|
Shell Helix Ultra 5W-40 MSDS: Länk mvh/ Anders |
|
|
Ja... enligt den länken innehåller Helixen: "Synthetic base oil and additives. Highly refined mineral oil." Alltså både PAO och nån form av mineralolja precis som AKN skrev en bit upp. "Highly refined mineral oil." = inte ens hydrocrackad? Efter denna info lutar det åt Newlife för finbilen (130), medans brukshäcken (318) får fortsätta nöja sej med Helixen... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.