AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.492

Behöver råd om denna bil

Sida 1 av 2
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Undrar om vad panelen tycker om denna bil/annons och om någon varit och kollat eller kan komma med tips om vad som är bra/dåligt.

Vad för kostnader kommer vid 20k mil på en E38 tex?

Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag tittade på den när den var till salu hos föregående ägare i Skåne. Då hade den lite rost framförallt på en fläck på höger bakskärm samt på plåtlisten under förarsidans strålkastare. Har för mig det började krypa lite på bagageluckan också. Dock ser rosten ut att va borta på listen under strålkastaren även om det är svårt att se så kanske resten är fixat också. Lite matt i lacken var den då samt lite blästrad frontspoiler/Alpinaläpp. Dock inget onormalt för milen.

Dock var rosten knappast värre än nån av de andra E38:or man ser ut i trafiken, om man inte har tur att hitta nåt som inte är vinterkört eller som på nåt annat mirakulöst sätt klarat sig.

Annars hade jag väl mest att anmärka på att skinnet på handtaget vid dörrsidan på förarsidan var lite slitet.

Körde aldrig bilen då den var avställd och skicket ändå inte motsvarande mina väldigt petiga förväntningar :)

Ang. kostnader så kan man väl iaf räkna med byte av kylare, vattenpump, diverse slangar som en bra grej att göra om det nu inte redan är gjort.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Förresten kostade den några tusen mindre då så det kanske är fixat lite saker nu.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Tack för svaret, fick mig att avstå denna bil också. Säljaren påpekade små bubblor höger skärm bak bara och en buckla samt gnissel.
Det räcker ju för att avstå denna gång tyvärr fast den är ju snygg.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Köp min E38 om du vill ha en påkostad och helt rostfri svensksåld bil med 16500 mil och fullt dokumenterad, lyckas ändå inte få sålt den till någon som är seriös :/

Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Precis, tycker också att Gabber framstår som mkt oseriös...

;-)
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Måste bara nämna att jag gillar din annons fagersten; Länk

Mkt underhållande läsning, men trist att de är så "kalla" och lika eftertraktade som en tumör..

Hoppas iaf att du snart får den såld, verkar ju vara en vettig bil!
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Constrictor, hur är jag oseriös?
fagersten, har lite andra önskemål än din bil, tex färgen svart
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Gabber: Jag var ironisk, med tanke på fagerstens inlägg om att han ändå inte får sålt bilen till någon seriös; då kan du lika gärna köpa den... ;-)
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
:) jasså

Jag har som alla krav på en bil men en 7 serie ska ha alla önskningar man har uppfyllda innan man slår till, inte bara rostfri liksom

Mina krav är på e38 som jag helst vill ha alpinafälgar, svart, röd eller vit skinn individual, ingen edc, 16:9 osv förutom allt annat basic så jag får nog leta bra länge....frågan är hur dum jag var som sålde min 740 med allt har som krav idag :)
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Måste ju promota polarens B12 även om den ej stämmer på alla dina punkter, grymt bra skick:

Länk
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tro mig jag har hittat den annonsen och den ser läcker ut, vet inte om jag har råd med en sådan bil just nu.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Gabber: är det du som ägt min XSG*** tidigare? Carbonsvart.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Yes jag ägde din XSG, bästa bil jag haft och fetångrar nu att jag sålt, ekonomin o skiljsmässan fick den att säljas tyvärr.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Okej surt, finns nog inte många bättre E38:or i Sverige, speciellt efter att jag är klar med lite upprustning av den. Så den lär jag tyvärr inte sälja i första taget.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Haha min annons är helt ärlig också :D

Bes bilen idag utan anmärkning och gott beröm så känns lite löjligt att sälja den i delar även om jag under några månaders tid säkert får ut mer än om jag säljer den komplett hehe

Gabber ett tips har du inte råd att köpa en E38 för 99.000:- avstå helt !!! Bilarna kostar en j-vla massa pengar...

Några små exempel på en svensksåld fullservad lågmilare..

* 24/10-11
Nya dubbdäck Bridgestone, total recond 4700:-
* 27/10-11
Beställt ny extranyckel, bytt batteri i fjärrnyckel 541:-
* 31/10-11
Nytt specialbatteri (start) 1510:-
* 2/11-11
Hjulinställning, inköp bakljus + acc panel blocket 1600:-
* 10/11-11
Fordonskontroll BJ 1969:-
* 17/11-11
Framblinkers 943:-
* 18/11-11
Bakaxel + växellådsservice, byte genarator / ac remmar , samtliga löphjul 11.000:-
* 24/11-11
Inbyte dubbdäck mot friktionsdäck Bridgestone mellanskillnad 1200:-
* 25/11-11
Punktering, inköp ett nytt däck 1200:-
* 26/11-11
Inköp styrleder, styrstag, sidoblinkers, torkarblad, motorolja 5W-40 2905:-
* 8/12-11
Reklamation oljebyte växellådan, oljan bytt igen rätt nivå, byte nedre leder i bakvagn + intergralarmar 6943:-
* 9/12-11
Inköp oljefilter + trågpackning 523:-
* 17/12-11
Inköp bärarmar bak + blinkers 1554:-
* 18/12-11
Byte bärarmar, styrleder, mittre styrstag, kontroll oljepumpsbultar, byta motorolja, filter, trågpackning 15650 mil
* 20/12-11
Hjulinställning hos BL 500 :-
* 21/12-11
Demontering och lackering fjäderben 4 lager hammarlack
* 23/12-11
Inköp bromsar fram + tillbehör bakre fjädring 2555:-
* 27/12-11
Återmontering fjäderben bak
Inköp vita blinkers fram 285:-
* 28/12-11
Byte bromsar fram, bromsoken lackerade i svart värmefärg
* 29/2-12
Inköp 18” Bridgestone sommardäck 11.700:- (25% rabatt via Bengt-Arne)
* 13/4-12
Inköp/byte vattenpump, termostat, termostathus, fläktrem, remskiva, glykol 3302:-

Totala utgifter 57.485:-
( Totala utgifter utan 18” däcken 45.785:- )
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Mycket av din utgifter verkar ju vara lull-lull utgifter. Hur mycket var nödvändiga utgifter?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Turbovin: då är du en glad man som ler varje dag mao :)
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
fagersten: jo jag vet exakt vad du menar, många av utgifterna är saker man inte räknat med fast man vet kommer. Men har man en bil man älskar blir det ju så att man inte kan släppa på det, man kan inte köra o veta att ens älskling är skadad osv :)

Har en Golf från 2008 som jag inte tar hand om alls, den är bara en bil, inget jag orkar bryr mig. Men E38 an jag hade var det annorlunda, E65 annorlunda, den är en bil man blir kär i helt enkelt.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Visst bilen hade ganska nyligen gått igenom bes när jag började fixa till den men vilken skit som helst går ju igenom en bes.

En E38 köper man ju för att man vill ha en komfortabel, tyst, knirr och knakfri, virbrationsfri bil annars kunde jag ju för samma pengar köpt mig en 10 år nyare Skoda och bara bytt olja en gång om året sen kört den, tvättat före bes.. Efter bes fixat anmärkningarna, ombes och sen kört ett år till. Är ju såhär de flesta människor gör (oavsett bilmärke)

Tycker det är synd att folk har så slapp inställning till vad som behöver göras och inte, detta är anledningen till alla sunkiga bilar som finns på makrnanden :/

Jag köpte mig en Ford Scorpio 2,9 för ett tag sedan bilen är av årsmodell 1989 13800 mil rostfri, full servicebok gått i en och samma familj sedan ny. Efter att jag hade fått polerat av den och fixat lite så är den i bättre skick än de flesta bilar som är 3-5 år gamla ;) Tog mig 5 sekunder att bestämma om jag skulle ha bilen eller inte :D
Är det bara jag som får rysningar när någon "lackerat" fjäderbenen med Hammarlack? Hammarlack kan man ha på trösklarna nedre del, den "svarta delen" funkar fint där. Men fjäderben skall blästras o sedan "lackeras" med en tålig matt/halvmatt svart kulör, samma sak med bromsoken, mattsvart är bäst...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.