AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.926

Tips - rost på baklucka och nummerplåt BMW 520d E61 - kolla o åtgärda!

Sida 1 av 2
ma
37
marpeto
BMW 520D E61 2008 M-Sport
BMW 320D F30 2013
Ett tips för alla med en BMW Touring i 5-serien!

Lämnade in vår BMW 520D E61 LCI 2008 på rekond utvändigt, och blev inte så glad när jag fick tillbaka den och de visade på rostbubblorna på bakluckan. Tydligen så är detta ett känt konstruktionsfel på alla BMW 5-serie Touring. Om man öppnar övre delen på bakluckan (bara själva fönstret - vilket vi inte gjort/använder) så ser man i nederkanten längst till vänster och höger stora rostbubblor. Tydligen så är det ett konstruktionsfel på plastbiten som sitter ovanför som ligger och skaver på lacken tills det blir rost. Tittade jag in i skruvhålen (som håller fast den plastbiten) så var även skruvarna riktigt rostiga (skit på en så dyr bil!). Fick tipset att även titta lite bakom nummerplåten, och - javisst - där var det också rost. Nummerplåten står och vibrerar och nöter då hål på bakluckans lack så att det blir rost. Den övre delen skulle gå på goodwill, men nederdelen av luckan (där nummerplåten sitter) skulle jag behöva betala 1000:- för att få fixat samtidigt. Därefter skulle de klistra/tejpa fast hela nummerplåten så att den inte vibrerar igen.

Skulle ta 1-1,5 vecka för dem att fixa på BMW i Mölndal.
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
kolla om det inte finns rost runt nedersta kanten i hörnen på hela luckan. Jag hade det och fick hela luckan utbytt.

Mvh

Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag har fått bytat lucka på bägge mina E61or
Lämna på morgonen hämta på kvällen men det var för jag fick ny lucka bägge ggr
Kolla underkant också

Ha deT
ma
37
marpeto
BMW 320D F30 2013
Tack för tipset! Skall kolla nederkanten i morgon!
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Visst, skavet från nummerskylten är yttre påverkan och rostskyddsgarantin gäller inte då men det är ändå helt sjukt. Jag menar, vem satte dit den från början?! Är det inte rimligt att begära att en nummerskylt monteras så att den inte skadar bilen..?

Jag hade samma bakom plåten på min E91 men fick det fixat utan kostnad via säljaren (ej BMW). De skulle annars ha 600 för det när den ändå var inne för en rostfix som täcktes av garantin (skav liknande det som TS nämner). Inga stora stålar, men då hade de ju å andra sidan kunnat fixa det utan gnäll.

-------------------
Hälsningar
//Dr Bilfåne
ba
15
banani
Bmw 525IA Touring -04 E61
Hejsan. Lämnade in min bil till wölkes för detta garantijobb. Jag fick betala 650 för nederdelen. Lackade även om vänster framdörr på försäkringen, samt service o hjulskifte, detta tog 1 vecka, jag är super nöjd med resultatet.
ma
37
marpeto
BMW 320D F30 2013
Var minst sagt irriterad när jag för fjärde gången besökte BMW i Göteborg, och visade att det även fanns bubblor längst ner på kanten. Tja - det räcker nog inte för att få ny lucka. Hade dock kikat lite i förväg även på plåtvecken i högerkanten på luckan, där det såg ut som lite rost. Pekade då på det, och ja - då kanske det skulle gå att få en ny lucka. Irriterande - de vet var problemen finns - men om man inte pekar på dem (som de har kunskapen om) - så får man inte hjälp. Inte seriöst!!!

Har precis hämtat ut bilen, och fick tillbaka den med en nerkladdad bakruta. Skulle skämmas ihjäl mig om man gjorde ett jobb, och lämnade igen den nerkladdad... Dessutom så tog de 2' inkl moms för att byta en glödlampa för Angel-Eyes - se separat tråd!
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Har fått min fixad utan kostnad på BMW i Kstad för 1 år sedan. Förutom att de tog bort 530 i emblemen så är jag nöjd. Luckan är inte bytt men de har gjort ett bra jobb. Var vid det klassiska stället. Plåten vid shoppingluckans nedra kant.
ni
520
niklas100
520d 2008
hej har samma problem på min och tänkte lämna till bmw för att få det fixat
vet att det är olika om de dellackar eller lackar hela luckan någon med erfarenhet från någon av följande bmw verkstäder
värnamo,växjö,helsingborg,ängelholm och halmstad bor mitt emellan så har ungefär lika långt till alla så då tänkte jag välja någon som lackar hela luckan så slipper man ev färgskiftningar
Är det någon som vet ifall garantin gäller på import bilar också?
JAg har en rostbubbla på min baklucka.

//Jimjam
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jimjam1 ja garantin gäller även import
Alla E 60-61 har 12 års rostskydds garanti

Ha deT
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vill bara påpeka att det här är nog det enklaste problemet man kan ha på sin E61. Inte ens värt milkostnaden att köra den till verkstad för att få det fixat. Anledningen är att man alltid får en massa nya problem. Rosten syns ju oftast inte ens så varför bry sig? Man kan ju laga det när bilen är 11.5år om man vill, precis innan garantin går ut.

På min E39 gjordes liknande jobb då dom bytte ut dörrar och baklucka samt motorhuv. Resultatet blev sådär. Efter 3:e återbesöket tröttnade jag. Hade varit bättre om jag låtit dom små bubblorna sitta kvar.

Karl-Hilding
Håller med kamel2 till viss del.
Garantilackade huv och lucka på en E46. Resultatet blev undermåligt.
Reklamerade och de lackade om. Om möjligt ännu sämre.
Det "lackade" mot sommar och vi fick ny tid början sept.
Under juni-aug körde vi cirka 400 mil med bilen. Stenskott i överflöd som inte syntes innan. Väldigt tunn och spröd lack. Stora flisor flög bort.
Koffertluckan började flagna vid kanten på två ställen.
Pratade med BMW igen och de lämnar till lackering till en firma de inte ville namnge. Billigt billigt kan jag tänka mig.
Gav upp och sålde bilen efter att jag fyllt i alla stenskott mm.
Och BMW som var kända på 90-talet för en hård och tålig lack. Men ok nu var det omlack. Men oberoende så måste ju ett premuimmärke vara lika noga med omlack. De hävdar ju att det skall/måste vara orginal reserdelar.
Men lacken vid omlack kan de tydligen skita i. Jaja...
Lite OT: BMW (och de flesta andra tillverkare) kör sedan ca 15-20 år tillbaka med enbart med lacker som skall vara mer vänliga mot miljö samt de arbetare som jobbar med lackering. Möjligt att de äldre lackerna höll en bättre kvalitet mot stenskott och yttre påverkan.

Har haft ett antal bilar av olika modeller de senaste åren och jag tycker alla är känsliga mot stenskott/rost. Den bil med absolut sämst lackkvalitet var Toyota. Redan efter ett par dagar med stenskott blidades det rost, detta på en sprillans ny Yaris -07!

Men det finns ett mycket enkelt motmedel mot stenskott - håll avståndet till framförvarande bil!
Karl-Hilding
Hålla avståndet till framförvarande bil = att bli omkörd av en som svänger in snävt. Ett hopplöst företag på vintern när de blandar salt och grus.
Även mötande bilar sprätter upp sten men de får jag i vindrutan...
Men som du skriver så är lackerna sämre idag.
Off topic:
Ser man inte minst på hus mm som blir angripna av mögel efter 1-2 år.
Bara för 10 år sedan så var det nymålat i minst 5-6 år!
Men ok det sprids mer dynga idag också. Fast vi har kattar.
smitran
Hej!
Jag tycker att olika BMW-handlare hanterar detta väldigt olika. Jag köpte min bil på Förenade bil,Malmö. De ansåg att Bmw lackar luckan utan kostnad MEN byte är inte aktuellt trots rost på insidan av luckan i nedarkant. Jag kontaktade Auto7H i Borås och dom tittade och fotade luckan för att få besked av BMW. 2 dagar senare så var beskedet att luckan skulle bytas och är nu bytt med ett perfekt resultat vad jag kan se.

Smitran
smitran
Hej!
Jag tycker att olika BMW-handlare hanterar detta väldigt olika. Jag köpte min bil på Förenade bil,Malmö. De ansåg att Bmw lackar luckan utan kostnad MEN byte är inte aktuellt trots rost på insidan av luckan i nedarkant. Jag kontaktade Auto7H i Borås och dom tittade och fotade luckan för att få besked av BMW. 2 dagar senare så var beskedet att luckan skulle bytas och är nu bytt med ett perfekt resultat vad jag kan se.

Smitran
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
kamel2 skriver: "Vill bara påpeka att det här är nog det enklaste problemet man kan ha på sin E61. Inte ens värt milkostnaden att köra den till verkstad för att få det fixat. Anledningen är att man alltid får en massa nya problem. Rosten syns ju oftast inte ens så varför bry sig? Man kan ju laga det när bilen är 11.5år om man vill, precis innan garantin går ut."

Det går INTE att göra på det här viset. Om man upptäcker en rostskada på sin bil inom tiden av rostskyddsgarantin har man som kund skyldighet att genast visa upp detta för auktoriserad BMW verkstad för åtgärd. Görs inte detta kan man helt förlora rätten att få rostskadan åtgärdad.
Att man som konsument har skyldighet att omgående kontakta tillverkaren eller annan part som handhar garanti för en produkt, t.ex telefon,tv, bil m.m, omgående regleras av svensk lag och är inget unikt just för BMW.

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag har precis hämtat min (e39 förvisso...) från BMW Bollmora. De har bytt motorhuv, bägge framdörrar och målat om bakluckan. Mycket nöjd. Dessutom verkar de ha släckt den lysande airbaglampan. :)
Vad täcker rostskyddgarantin? Enbart lack? Den ena av dämparna till luckan har börjat rosta - kan jag få den bytt på garantin?
Bl
17
Blorf
320iA Touring -06
Rostgarantin innefattar endast rost på karossen (kaross, dörrar, huven, bakluckan.) Andra delar som lister, dämpare, skruv, stag m.m. innefattas inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.