|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja nu blir de förvirrat. Hade du sökt om vanos-problem för M50 så hade du nog inte varit lika fundersam längre. kontakta beisansystem för mer information! Länk Dr.vanos kanske också har? |
|
|
Haha jag ber om ursäkt för förvirringen =) Kan för övrigt meddela att mekanikern visst lyfte på kåpan och hittade inget fel på drev/kedjesträckare/skruvar, så antagligen är det i mitt fal reglerventilen eller reglerbrickorna.. Skall följa ditt råd och spana vidare. Lycka till med M3orna =) //Forum-huliganen ;) |
|
| måste dock slänga in brasklappen att det var det jag sökte på när jag kom hit ;) finns alldeles för mycket veliga trådar och alla har sina olika lösningar. skall undersöka detta reparationskit iaf! en knapp tusing för att få ordning på problemet borde väl vara överkomligt. | |
|
Det är i regel alltid frihjulslagret i vanos som låter, om man inte har otur med M3 E46:ans skruvar som ger vika. I denna video demonstrera dom hur spelet som blir i ett slitet lager på M50 motorn. Länk |
|
|
Har en m3 vanos liggandes hemma som gått ca 20 000 mil där jag mätt upp spelet på växellådan. Axeln får ju glappa radiellt men det som kan orsaka oljud är det axiella spelet. Som sagt, vanosen hade gått 20 000 mil. Ryckte man in och ut i axel kändes det som ett spel men då känner man det radiella spelet. Mätta då upp det axiella spelet och det var istort sett obefintligt. Kommer ej ihåg hur mycket det var nu men väldigt väldigt lite. Visst förekommer det men själv är jag inte så säker på att så fort vanos låter så är det växellådan. För att få någon slags insikt i hur stort växellåds problemen är då bör man ju skruva isär bra många och mäta upp dem. Enda jag går på är dem 2 jag skruvat isär och då har inte växellådan varit problem iallafall. Och dr.vanos som endel lämnar till var jag i kontakt med och enlogt dem byter dem inte ut de gamla regulatorerna, byter endast tätningarna. Är ju aningen lustigt då den håller rätt tryck i vanos. Sen att en justering på regulatorn medfört att vanos blivit tyst finns ju delade meningar om. Man skruvar ner trycket,ja. Då tystnar vanos. Ökar man sedan trycket kommer oljudet. Men sen finns dem som bytt regulatorn på vanos som trots att den håller rätt tryck så har ändå vanosen hållt sig tyst. Just i det fallet är det ju inte växellådan då vanos skulle låta då oljetrycket är på sina 100bar. Hoppas jag får min regulator snart så ska jag ta en film på spektaklet när motorn är varm. Sen angående dr.vanos så var det en på forumet här som skicka sin vanos dit och fick en nyrenoverad vanos men med gammal regulator. Den höll tyst i 300 mil sen började den låta. Jag säger varken bu eller bä men det känns konstigt att den va tyst ibörjan, eller hur?! /Fredrik |
|
|
Mätte du spelet med "varm eller kall motor"? Med vad för instrument mätte du med? Det är mycket som kommer från dig, men ingenting dokumenteras. Från att inte förstå hur tryckregulatorn fungerar till att du rivit isär 2st vanos-enheter... Dr.vanos modifierar och byter frihjulslagret, lika så beisansystem! Här kan du se hur de går till Länk dr.vanos "The bearings inside each splined shaft are rebuilt with a tighter tolerance to address the rattling." mr.vanos "The gears are modified to address the rattling" Saknar fortf en video där vanos tystnad med ny regulator, saknar även video på att din vanos är tyst med lägre tryck! ratteljudet kan man bortse till en viss grad ifrån, många beskriver de som skönhetsljud. Man ska sträva efter att den fungerar som den ska vid rätt arbetstryck, inte läcker och svarar på gas och kan ställa kamaxlarna i tid. Har man läckande kolvtätningar så bör vanos gå igenom en renovering, tills dess spelar de ingen roll hur många solenoid o-ringar man byter eller hur mycket man än "klicktestar"! |
|
|
Kommer mycket från mig.. Ok.. Enda jag försöker med är att hjälpa folk som får billda sig en uppfattning själva. Jag har aldrig sagt jag är raketforskare direkt. Men under årens lopp uppstår problem och även erfarenhet. Jag skriver inte att min vanos tystnat enbart för att visa hur jävlig jag är. Mytomani faller inte mig i smaken på nåt vis. Och angående video så kan jag säkert fixa det när jag fått hem regulatorn. Det jag undrar över är varför du låser dig vid att det hela tiden är växellådan som är problemet. Jag är uppensinnad men låt siga man får vanos problem. Är ett växellåds byte det mest aktuella i din värld då. I min är det att försöka komma undan så billigt som möjligt. Byte av oringar,omlödning och byte av filter samt byte av regulator är det jag testat och klarat mig undan de stora kostnaderna. Börjar vanos låta är det fritt fram att byta lådan det första man gör men på bmw kostar dem väl kring 10 000:- så i min värld är det att börja i fel ända så att säga. Om jag skruvat i 2 eller 50 vanos vet ju bara jag men känner det är rätt ointressant. Du behöver absolut inte ta åt dig det jag säger eller läsa det. Men att ifrågasätta mina metoder och komme tarer kän s lågt. Jag vet att lådan verkar vara problem i vissa fall, och jag ifrågasätter det inte heller. /Fredrik |
|
| Mätte med en klocka och allt va kallt givetvis då den va ur motorn. | |
| Att en S50 Vanos låter en aning är nog mer regel än undantag. Min Vanos som är bytt för ca 6000 mil sedan är inte knäpptyst den heller. Däremot finns inte det karraktäristiska "rasslet" kring 2000 varv när man släpper gasen, inget rasslande alls oavsett varvtal, men ett visst "dieslande" på tomgång hör man. Så länge bilen går som den skall så skulle jag inte bry mig nämnvärt,även om den "rasslar" just kring 2000 varv... | |
|
Kanske lite off topic men besiktigade min m3a idag. Har ju som bekant skruvat lite lätt på regulatorn. Va rätt nyfiken på avgasvärdena. För ställes kammen fel bör det medföra att avgasvärdet blir lidande. Co1 =0.1 / co2500 =0.0 / hc=0.37 och lambda=1,00. Klockrena värden i mina ögon. Men regulatorn är på ingång ändå så man är säker på det rätta trycket. /Fredrik |
|
|
Så nu är vanos skruvarna utbytta till bastantare prylar :) Vanos v-lådan fick nya isa skruv i samma veva också. Skruven som satt till kamdreven var helt ok. inget slitet eller löst. Men det känns ändå bättre att ha ordentliga skruvar till motorns rörliga delar. 8.8 kvalite som sitter original är ett givet val utanför motorn. Inte fullt lika givet till delar som ligger under belastning (inne i motorn) hela tiden. |
|
|
Beyma Menar du att det inte fanns något glapp i växellådan? Då bör det ju vart regulatorn som orsaka slagborren... Är den fortfarande tyst? /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.