|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja hydrauliken i vanos. Det är kamaxlarnas nockar som spelar ut "knacket" i vanosens frihjulslager när de väl är de klassiska slagborrs ljudet! Öppna och se efter, de är bara göra! Vad väntar du på? Dizypline: De finns på samma sida! |
|
| Går det att montera den fel sen när man ska montera tillbaka vanoset? Jag är bil Mek men ingen BMW Mek direkt än:) | |
| Om du är bilmekaniker så borde du veta att de räcker med att lyfta på ventilkåpslocket för att se ifall kamdrevsskruvaran är veck eller inte! | |
|
Han frågade väl snarare om det går att montera vanos fel...Svaret är JA. Det går göra massa fel. Har papper på avmontering samt montering av vanos. Ska se om jag kan kopiera ett par knippen. Ifall nån är intresserad. /Fredrik |
|
| Så ni menar att man kan se om kamskruvarna är hela o sitter som dom ska bara om man lyfter ventilkåpan? Det behövs inte att Ta bort vanoset för att se kamskruvarna eller?:) | |
|
Det vore ju alldeles förträffligt ;) Men om man mot förmodan skulle få för sig att byta vanosen själv, hur gör man då..? Vad jag förstått behövs en del specialverktyg och dessa är väl inte något man snubblar över på närmsta Claes Ohlson? |
|
|
Jag menar! Har väl aldrig varit tal om att riva ner hela vanos än? Du behöver inte riva vanos för att inspektera och byta kamdrevsskruvarna! Man byter en skruv i taget och drar runt motorn med handkraft. Men man bör nog kontrollera att kamaxlarna samt vevaxel står i TDC som de ska. Hur man river ner vanos på en S54 kan du läsa om här Länk som synes behövs en del specialverktyg! |
|
|
Att lyfta locket o kolla bultarna kan jag nog orka med själv, men hur skall man göra om bultarna är av..? Det innebär ju att halva bulten sitter utan skalle i skruvhålet, och jag är nog inte överdrivet skeptisk om jag säger att dra igång med borrmaskin och grispick i kamaxeln inte är en lysande idé =) Jag förutsätter att bmw använt någon form av thread-lock vid montering vilket gör det en smula bekymmersamt att försöka knacka ut dom med skruvmejsel/dorn eller liknande. Säljer BMW dessa bultar löst? Ännu en fråga; Vad har ni för åsikt om att köpa en vanos från Schmiedmann? Jag antar att dessa är rekondade, men som mekaniken som skall göra jobbet upprepade till förbanndelse när jag pratade om denna leverantör; rekondade av vem? Håller skiten? Är det bättre än en bättre begagnad, eller skall man helt enkelt gå till BMW, sätta pungen i skruvstädet och hosta upp sina surt förvärvade slantar för en bit metall? |
|
| Är inte kamskruvarna insex skruvar??? | |
| Dom är inte ett dugg annat än ett jävla problem när skallen trillat av.. =) | |
|
Ja vanos måste nog ur ifall man har trasiga skruvar. Kvarvarande del bör nog inte sitta så hårt när väl skallen trillat av och släppt på spänsten. Behöver man borra och köra med svinpitt så får man placera ut ett par magneter och lägga trasor så man inte får metall spån på fel ställen. Måste rätta mig själv och säga att vanos måste ur för att byta dessa skruvar, dom jag tänkte på var de som håller i den splinsade medbrignaren. Men de ska gå att känna på kamdreven ifall de är lösa! |
|
| Undrar vilka skruvar andra snackar om att det går att byta en i taget? Gory hur hade du tänkt att kontrollera om skruvarna är lösa? | |
| Snackar vi samma skruvar som i videon där alla var lösa, eller vilka andra skruvar kan det vara trubbel med..? | |
| Dizypline du tog precis frågan ur mina tankar:):):) jag vill ha svar på den frågan oxå:) | |
|
I brist på annat och pga sug på att cabba ner drog jag till ett par verkstäder jag hört gott om och bad dom lyssna. Den första tyckte inte att det var något speciellt att bry sig om, dom hade haft bilar som lät betydligt värre, men rekomenderade ändå en annan verkstad med extra koll på just Vanos. Där var han lite mer hemlighetsfull, men sa att han hade haft inne en bil veckan innan där det visade sig vara en kejdesträckare. Bytet av den fick bort "hälften av ljudet" men så hittade dom inga fler fel. Han erbjöd sig att lyfta på ventilkåpan för 2500 kr och titta vad som var fel, så jag antar jag får damma av skiftnyckeln själv och ta en kik för att se om något är löst och skramlar. Känns iaf som för tidigt och drastiskt att beställa en helt ny Vanosenhet, och att det kanske inte är så blodigt att köra med den lite undertiden. 80% av ljudet försvann med oljebytet så har man tur har den bara kärvat ihop lite trodde dom, men tyckte ändå att en titt var på sin plats. Äventyret fortsätter! |
|
| Är de en M50 motor vi pratar om nu? Den vanos-enheten köper man renoveringskit till och renoverar på en eftermiddag i stort sett! | |
| Gory vi snackar om m3 e46 motorn, inget annat. Trodde att du visste vilken motor vi pratade om. | |
|
jag snackar om M50 ;) Var får man tag i det kittet då? |
|
| Men herregud man ska väl inte snacka om nåt som inte ens tråden handlar om:/? Varför snackar du om den motorn här då när du ve att det inte sitter i m3 e46:/? | |
| För att tråden handlar om vanos-ljud runt 3000 varv ;) Sorry, men felen bör vara det samma eller iaf liknande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.