AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.491

vanos knack vid 2000-3000rpm? orolig

Sida 2 av 4
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Tippar på vanos bultarna (insugssidan)
Innan felet är hittat så går det bara att gissa. Men om det är bultarna så är det ett allvarligt fel som kan resultera i ett ras som tar med sig hela motorn.

Ett ganska vanligt fel på m3 e46. Bmw har tagit fram nya bultar till kamdreven som ska hålla måttet.
Dom gamla har visat sig "kunna" gå rakt av. Ljudet på din maskin stämmer rätt bra in på när en eller flera bultar gett sig.

Ingen garanti dock men det bör kollas upp.
Eller så kör man bara tills felet visar sig med besked, det är ju helt upp till var och en.
be
182
beyma
Och hur gick det här då??

ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Asså om det är bultarna varför låter inte den när den är kall?
Varför bara när den är varm?
Varför bara vid 2000 varv?
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Har exakt samma ljud från min vanos på min 325 94a. mekanikern sa att det är vanosen som är utsliten och inte reglerar som den skall, därför missljudet vid vissa varvtal (mellan 2-3000 rpm), Han bytte till en tjockare olja och det blev betydligt bättre, men sa att det enda o göra är att byta vanos.. bara materialet går på 6500kr och med jobb runt 10-12000 sa han..
be
182
beyma
Eller vanos bultarna/skruvrna

Länk

Att sitta och chansa över nätet är ju bra, men att riva isär bitarna för att "hitta" felet är bättre.
ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Jag var inne hos renaldo en välkänd BMW mekaniker i Jönköping då sa han att det var banken och varför det inte låter när den är kall är att oljan är tjockare då. Han sa att det är normalt så länge det inte blir värre.

Jag fick ju inga svar här på forumet varför det knackar när den är varm och inte när den är kall, enligt mig om det var bultar till kamen/vanos så ska dom låta hela tiden, eller har jag fel? Den videon som länkades ovan låter ju som att det är nåt som är läs typ som att man slänger ner en kula på betong, det ljudet har jag inte på min.

Men jag skulle vara väldigt tacksam om nån kunde svara varför han inte kan kar nåt när den är kall:)?

Med vänlig hälsning,
ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Ursäkta det står banken istället för vanosen:):)
be
182
beyma
Det är det som är det jävliga med vanos skrotet...
Det finns inga rätt och fel ett knackande/rasslande kan ena gången vara ett "skönhets fel"
Och i nästa veva så är det växellådan/hubbarna/soloniderna/kamhjuls skruven etc etc

Jag hade ett rasslande ljud vid 2-3000 varv och fick då rådet att byta regulator sagt och gjort det gjorde susen.
Jag har forskat mera i vanos och alla tänkbara problem kring denna. Eftersom driftsäkerheten ligger mig varmt om hjärtat så vill jag eliminera alla tänkbara fel och brister som kan leda till betydligt tråkigare och kostsamma problem.

Därför har jag nya fina vanos bultar liggandes som ska dit. Dom som sitter originalmonterade är i dassig 8.8 kvalite??? hur tänkte BMW här. dom nya är i 12.9 kvalite som dessutom kommer monteras med loctite 2701 det kommer aldrig att kunna lossna efter det.

Så här kan det se ut i en vanos som ger ifrån sig det nu mera berömda vanos knacket

Länk
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja här kan gissningsleken bara fortsätta.
Men de har hänt att skruvarna varit hela men att medbringaren för oljepumpen har havererat.

Läs följande Länk

"I was having them look at the bolts on both sides and exhaust cam sprocket for any type of failures. All my bolts were fully in tacked and tight however they found one of the tabs sheared off the exhaust sprocket and unfortunately for me it caused some pretty heavy damage to the Vanos pump as well."

Hur detta skulle låta har jag ingen aning om! I vilket fall som helst så måste man riva oljetåg och leta "reservdelar" usch....
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Ja är motorn full av lösa skruvar är det ju ingen höjdare.. Men min låter mest inom ett visst varvtalsområde 2-3000 ca, så det borde väl inte vara skruvarna då dessa ju borde låta hela tiden.
Att det hjälpte väldigt mycket att byta olja borde väl tyda på att det är ett hydrauliskt problem i form av kass ventil eller liknande, men ju mer man läser ju mer osäker blir man...
be
182
beyma
Ingen regel utan undantag lösa kamskruvar innebär inte att det låter hela tiden.
kolla på videon längre upp.
Den låter mellan 2-3000rpm och felet var lösa kamhjuls skruv.

Nä hur långt är ett snöre igentligen?? Bara att riva om man vill finna problemet med missljud. För den ena vanosen är ALDRIG lik den andra och inte problem runt omkring vanos styggelsen heller uppenbarligen.

Dom tänkbara felen formligen haglar men säker kan man inte bli förän bitarna är isär.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om man hatar sin vanos är det rätt enkelt att ta.bort den och stummontera kamdreven. Finns ju tom färdiga block off kits att köpa.
Jag tycker vanos är kalas!

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Du har inte funderat på om de kan vara vevlager som börjat låta? Tycker ändå ljudet liknar dom symptomen jag har på min m20b25 med dåliga vevlager! tyst när den är kall och knacker mellan 2-3500 vid varm. Ger du fullgas så låter de heller inget. Vet att dom är bytt, men de krävs inte mycke för att dom ska bli dåliga.
ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Vevlager låter väl dovt och inte små knackande? Den har ju oljetryck som den ska så jag vet i fan.
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Såg på schmiedmann att dom säljer vad jag antar är renoverade vanos för 5100 pengar med typ 400 i retur för den gamla.. känns ändå surt att beställa nåt innan man fått mekanikern på att riva det.. och tar ju tid som stryk dessutom. hur mycket jobb är det att riva själv? jobbar ju som maskinist så att mecka med maskiner är mitt jobb men är alldeles för lat för att skruva med bilar ;)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Att plocka av ventilkåpan gör man på ett kick, 15-30min! Då har man i alla fall svart på vitt om de är vanos-skruvarna eller medbringaren till vanos-pumpen.

Länk
ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Är det ingen som har svar pÅ varför han knackar lite när den är varm bara o inget när den är kall? Jag har ställt den frÅgan nu tre gånger minst hehe!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Att den inte knackar när den är kall beror på att oljan är tjockare då och smörjer bättre..alltså trollar den bort missljudet.

Sen om det är vanosoljud eller nåt allvarligare får väl en mekaniker avgöra.

Det klippet med bultarna hade iallafall gjort mig livrädd om jag ägde en M3 e46 så det hade jag kollat först!!

MVH Peter
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
gOry; du har ingen guide för m50-motorn som sitter i min 325 e36a? =)
ul
84
ultimateM
bmw m3 2002
Asså det är just det jag menar, om det är bultar som är lösa så ska dom höras hela tiden tycker jag. Det måste vara nåt hydrauliskt som låter ju. Eller har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.