AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.457

Frågor inför köp av E39.

Sida 1 av 2
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Dags för en ny bruksbil, och att det ska bli BMW är självklart. Familjen består av två vuxna, där jag själv är storvuxen och 195cm lång, och två barn på 8 och 4 år så vi antar att en E46 blir lite för liten för att jag ska sitta bekvämt.
Vi kikar på E39 och har en budget på ca 60.000:-

Vad jag undrar är följande:
Är M54 en bättre motor än M52? Finns det alltså andra anledningar än utseendet att välja en -01 och framåt framför en tidigare om skick och mil är jämförbara? Före -01 är de ju en del billigare men är M54 bättre, rostskydd eller andra saker uppdaterade i de faceliftade så är det pengar värda att lägga. Att betala för enbart utseende är dock inget alternativ.

Hur fungerar automatlådorna? Helst vill vi ha automat (inget absolut krav) och räknas de som hållbara konstruktioner? Har såklart kollat begagnatguiden här men där står inget specifikt om vad som skiljer mellan årsmodellerna.

Vi har några 525iA, en 91:a och en 92:a att kolla på där de gått lika långt, kostar lika mycket och där båda verkar vara i ett gott skick. En snygg med 18" osv men tygklädsel och en pensionärsägd orginalare med skinn.. Choices, choices.. 530 känns lite väl stark och törstig (och kanske även i annat dyrare att äga?) och en 520 lite klen då automat föredras så 525 känns som ett sätt att få lite kraft utan att ägandet blir så dyrt. Synpunkter på det?

Tacksam för tips om vad jag ska kolla efter även utöver ovanstående.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Glömde skriva att de objekt vi ska titta på har gått runt 16.000 mil.. Det är väl inte farliga mil på en E39, eller?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Har ägt 2 e39:or, en 97:a 523 och en 01:a 525. Eftersom ni vill ha en med automatlåda så råder jag
dig att titta på årsm 99 och framåt. Då infördes dubbelvanos vilket innebär lägre förb, mer vrid samt en ny styrning av automatlådan vilket innebär att den växlar upp tidigare och har lockup ifrån tredje växeln om jag inte minns fel. Förbrukningen hålls därmed nere och den känns mer modern i lådan istället för att slira så mycket som de gamla lådorna gör.

Vad gäller motorerna så har m54 drabbats av vevhusventilations problem, sök och du har läsning resten av veckan angående detta!

Rost säger många blivit värre på facelift modellerna än de första årsm. Idag gäller det nog främst ett så välskött ex du kan och vårda den väl, rosten finns där eller så kommer den, tyvärr.

00: orna har problem med asc styrenheten, är det inte bytt så blir det dyrt!

Min 523 fick jag automatlådeolja läckage på, oljekylaren hade börjat läcka och det blev dyrt, men överlag verkar lådorna hålla hög kvalite i e39:an. Bmw själva säger att oljan i lådan inte ska bytas men zf som tillverkar lådorna rekkomenderar byte vid 18000 mil eller 10 år.

04 efter nyår så fick alla bmw 12 års rostskydd garanti, hittar du en så ny så kan du ju få rosten åtgärdad lå garantin. Kan dock bli svårt med din budget?

En sak jag noterat är att faceliften innebär en högre försäkringspremie, alla ex jag har kollat på och frågat olika bolag om offerter så har 01:or och framåt varit dyrare.

I samband med vanosbyte så förlängdes även serviceintervallerna.

Svårt att ge råd men en 00:a med m-paket, 528 motorn och utbytt asc enhet är prisvärd tycker jag. Bör du hittaför ca 50 000 tkr!

Lycka till
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Min personliga åsikt är att inte stirra sig blind på milen, jag själv föredrar mer mil och vällskött/bra skick, är få mil och skabbigt skick.
Jag själv hade en 530 e39 som hade gått 27.000 mil, gick som en klocka och var i BRA skick, nu när jag letar kombi så har jag tittat på sådana som gått 12000 mil och är dubbelt så dyra som min och är minst fyra gånger så skabbiga allmänt, så stirra dig inte blind på bilen utan viktigt att det är ngn som tagit hand om sin bil, (och det syns nästan direkt.)
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Tack för input.
Vad gäller milen så har jag inga större problem med att det gett sig iväg lite, men det har däremot frugan.. Fösäkringspremien är inget bekymmer heller. Jag har fyllt 40 och bor på landet så vag tror jag försäkrar en 540 billigare än vad en 30-åring får betala för en 316 i storstan..

Tänkte på det där med vevhusventilationen.. Jag har hört att det ska finnas en uppgradering som inte kostar så mycket att få monterad, och har en bil gått 16k mil utan att ha fått problem kanske det är lugnt?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Finns som sagt "cold climat" dvs dom är isolerade, trorr inte det finns ngt bestämt interval när vevhusventilationen skall bytas, utan det kan ju komma "närsom" om du förstår vad jag menar,
dock är det bra att ha det bytat om inte så i förbygande syfte, trorr delarna gick på ca 1800:- om jag inte är ute och reser, glöm inte byta eller rengöra oljesticksröret finns en liten "koppling" alltså det lila röret går in i oljesticks röret, du förstår när du tar av den, rengör den ordentligt om det nu går annars köp ny, kostade inte många kronor, annars har du bytat allt och ändå är det stopp nere i oljeröret/kopplingen
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Nr 9 på bilden, där ser du bättre. alltså U:et nere
Länk
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Tackar!¨
Om vi leker med tanken på att det inte är gjort.. Vad skulle operationen kosta totalt på verkstad? Då problemet är allvarligt så är det ju något man vill få gjort så snart efter köp som möjligt, men är det dyrt så påverkas köpbudgeten en del.. 60k är max, men det får gärna stanna vid 50..

Apropå det där med att E46 är för liten.. Jag bygger det helt på antaganden då jag aldrig ens åkt i en sådan. Hur rymligt är det för en 110kg/195cm herre?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Ring runt och kolla, eller skriv i sökrutan, så får du fram alla möjliga priser mellan himmel och jord på byte av vevhus...
har för mig att det kostar allt mellan 3500-8000:-
Kolla annars om det finns ngn i din närhet alltså härifrån AP som kan ordna det till dig för en vettig peng.
Finns mycket duktiga killar på AP ska du veta, riktiga entusiaster.
rsarits
Min 525iA -02 är rostfri, har gått 21k mil och har inget problem med vevhusvent. Troligen blir problemet vanligare på bilar som körs kortare sträckor.
Det som jag däremot har bytt är kylare och kupéfläkt.
Kylaren byter man helt utan verktyg, det tog längre tid att fylla efter bytet än själva jobbet.
Kupéfläkten byter man inte så lätt själv, instrumentbrädan måste bort.
BMW i uppsala tog 3400:- totalt för detta, inte så farligt tycker jag, då fläkten går loss på 1500-2000:-

Rosten verkar vara ett varierande problem, min är som sagt rostfri, jag har en kompis som har en 530dAT -03 med samma miltal som min -02:a, den behöver ny huv och baklucka samt vänster framdörr om den skall bli lika fin som min.

Automatlådorna har aldrig varit något problem i mina BMW, jag har haft automat på alla mina 5:or f.o.m. min 530iA (v8) -95, den körde jag tills den passerat 41000mil innan jag sålde den för 4 år sedan, den går fortfarande klockrent.

Om du hittar ett fint ex, så är det bara att slå till!

Prismässigt borde du kunna få en -02/-03 för 60k med mycket utrustning.
Jag köpte min 525:a på BMW Uppsala (Novation)2009 med 10400mil på mätaren, fullservad, svensksåld med lifestylepaketet (halvskinn, sportstolar, xenon, AC, M-chassi, 17" inkl reservhjul med samma fälg, etc. etc.)
Den kostade då 96000:-, jag gissar att det går att få ut absolut max 50k för en motsvarande privat.

Som jämförelse betalade jag 146000 på samma firma nu i april för min E60 535dA -06 med massor av utrustning och mycket gott skick (svensksåld fullservad även denna)

Tänk på att du har sex månaders garanti enligt konsumentköplagen om du handlar på bilfirma! Den är tvingande, och går inte att avtala bort på något sätt. Läs mer på konsumentverket.

Lycka till!
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Länk

Länk

Dessa är de två objekten jag ska försöka se. Samma mil, samma pris där den första har fördel av riktigt schyssta fälgar och snygg färg, medan den andra kontrar med nybesiktat, 12mån garanti och skinn..
Jag bor på Ostkusten i höjd med Växjö så den första blir den jag tittat på först. Faran är väl att man om den är fin inte åker vidare till Göteborg..

Har ni åsikter om vilken som verkar vara det bättre köpet?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
rsarits:
Det verkar vara ett mycket bra pris med tanke på att du köpte den för 96.000 tre år sedan.
Tittar man på blocket/bytbil så hittar du ingen i "bra" skick för 50.000:- tittar man vidare så ligger priserna för just lifestyle mellan 70-114
Dock tycker jag att ge 100.000:- för en tio år gammal bil är inte aktuellt, när min granne frågade om jag ville köpa hans 2008, modelår 2009 118d 5500 mil för 120.000:- dock är det ju ingen kombi, ingen xenon,men hellre lägger man den summan på en ganska ny bil än tio år gammal.
Så jag har undrat om/hur länge dom står utan att få dom sålda för sådana höga priser..
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Första har haft lite rulljans på ägare sista tiden. Senaste ägaren köpte bilen i mars av samma firma som nu förmedlar försäljningen. Behöver inte vara något fel i och för sig.
Den andra har varit leasingbil första tre åren sedan ägd av äldre herre, precis som står.
Skulle nog satsat på den.

Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tycker oxå att den andra verkar mer solid, original, inga "fake" fälgar för min del, men det är min personliga åsikt.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jo, den grå 02:an i Göteborg verkar riktigt fin. Skinn ser jag som ett plus, sedan gillar jag träinredning till skillnad från de flesta som verkar föredra alu. Det stora är ju att det är få ägare och att firman som säljer bilen har 12må /1000mil garanti. Jag gillar även färgen bättre. Jag har 400m dammig grusväg till kåken och kalk i vattnet så mörka bilar är ett elände att hålla snygga.
Surt bara med nästan 40mil enkel resa.. Det är en bit att åka för en bil man inte sett, men Göteborg kan ju vara värt ett besök även om det inte blir affär.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Har nu sett en utseendemässigt identisk manuell 520-02, också i Göteborg.. Ännu lägre mil och något billigard, men privat och alltså utan garantier..
Vi (och med vi menar jag frugan) föredrar automat men..hur mycket skiljer egentligen en manuell 520 och en automatväxlad 525 när det gäller prestanda, soppaförbrukning osv? Och är reservdelar (bromsar, stötdämpare osv) dyrare till 525 eller är det samma prylar under?
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Skilljer inte sig "så" mycket i bensinkostnad, räkna med +10% i ökning i förbrukning, men sen andra sidan köra man mycket i stadstrafik så slår inget automat, du kan även växla manuelt, delar och sådant kostar lika mycket i princip inga större skillnader.
Blir en annan körglädje tycker jag med automat, och synerhet i stadstrafik med köer rödljus var 100 meter.
men smaken är individuel som allt annat.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Sen tycker jag du ska ta din tid och titta överst på sidan under modellguide, där kan du se förbrukning mellan olika model och slipper fråga sådant som står klart och tydligt och är lätttillgängligt.
Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Jo, men siffror i all ära.. Jag litar mer på praktik. En 520 KAN säkert köras snålare men GÖR man det? Man drar nog lite extra på växlarna i en manuell, en svagare motor får jobba hårdare osv så den typern av siffror tycker jag inte säger så mycket..
Modell och beg-guiden har jag nog läst 20ggr..
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Min 320 med M54 och manuell ligger på ca 0,97l/milen i snitt. Min 540 manuell ligger på 1.03l/mil.

Va
94
Vargen74
e34 520i-96
e28 M535i-87
Är det stor skillnad i upplevd prestanda? En automat stjäl väl en del så skillnaden mellan en manuell 520 och en 525 aut borde vara försumbar.. Misstänker att 525 känns kraftigare men att skillnaden i maximal acceleration nog är liten..
Att frugan helst vill ha automat handlar om att hon till skillnad ifrån mig är liten. 155cm..och hon tycker det är knöligt att nå ner till pedalerna ordentligt när stolen är i ett läge där hon ser över ratten.. Sanningen är nog snarare den att en ledig hand till borsten och läppstiftet är vad hon söker..

Hon kommer nog iofs bara köra 100 av de kanske 1300 milen bilen kommer rulla om året så är allt annat likvärdigt = automat men manuell är ingen dealbreaker..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.