AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.320

Vilka E39 går att sälja idag?

Sida 1 av 5
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Funderar på en E39, troligtvis en 525 eller 530 2002-2004

men men men går skiten att sälja efter ett år? Eller är de lika stendöda som äldre E39 utan facelift och utan M-sportpaket?

Har förstått att Pre-facelifr måste vara äkta M-sport om de ska gå att sälja för någorlunda pengar.

Men hur är det med faceliften är de utan M-sportpaket lika stendöda? För mig lutar det åt en välutrustad bil , skinn automat och allt lull-lull, M-sportpaket för mig ej viktigt personligen men bilen måste ju gå att sälja av igen..
Allt går att sälja så ora dig inte, det är så många som tror och tycker se hur det gick med Micke Olssons 328iM Cab alla sa sänk priset sänk priset.

Alltför många lägger alltför mycket tid att fundera detta. Köp den bil du vill ha och om du nu köper en 525iA-03 med 17000mil för 65tkr och får 55tkr om 1½år är det så farligt OM man nu ska fundera. Chansen att den rasar till säg 25tkr är minimal om du nu inte får motor/lådras, den är genomrostad överallt eller annat lika illa. Så köper du en fin och välskött så ingen fara.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag vet inte hur mycket likheter det finns mellan Olssons nästan 1 år långa försäljning av en mint E36 cab och försäljningen av en bruks E39. Det känns som helt olika kundgrupper. Chansen att någon går runt och letar efter ett visst utförande av E39 (och att D.Fagersten har just den) känns väldigt liten. Min erfarenhet av försäljningar av bruksbilar är att det uteslutande är pris som räknas. Så länge bilen är i någorlunda samma skick som kan förväntas av årsmodellen så går bilen iväg om priset är rätt. Vissa av mina bilar har varit "fina" för årsmodellen, andra har varit mera slitna. Resultatet har varit detsamma - det svåra är att få folk att kolla på bilen. När de väl kommer så köper de och jag har inte fått bättre betalt för de fina.För att få dem att komma och kolla så var det bara pris som gällde.

Jag håller dock helt med Stephan om att köpa den bil man vill ha även om det riskerar att bli en någorlunda sämre ekonomisk affär. Värdeminskningen i prisklassen E39 är ändå så oerhört mycket mindre än för nyare bilar att den är "låg" hur dålig affär man än gör.

-------
//Lövet
D.fagersten jag kan återkomma om det går att sälja en e39 eller inte men jag tror att det är som lövet säger att det är priset som bestämmer.

jag lade ut min 525a som är i fint skick för ett par dagar sedan för att jag åker och hämtar min nya e90 idag.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har försökt sälja min Topazblåa E39:a 530 -02 M-Sport Touring, 20K mil, Manuell ett par vändor utan framgång.

Intresset verkar ganska svalt må jag säga.
Manuella M-sport touring med M-paket växer absolut inte på träd men det går trögt ändå.

Nu har jag dessutom monterat 19" AC Schnitzer fälgar som betingar ett ganska rejält värde.

Detta är nog 3:e gången jag har den på annons.
Jag har nästan 3000 visningar på blocket och den finns även på powerbörsen.

Det har ringt några personer på den men ingen kommer och tittar.
De flesta som har ringt har faktiskt haft manuell som krav.

Antingen är marknaden död, färgen fel, miltalet för högt eller priset för högt.

Jag kan gå ner i pris om bilen ska säljas utan 19", detta är dock inget jag nämner i annonsen,

Utannonserat pris är 85K med fälgar.

Funderar på om man ska lägga ut den utan fälgarna för 69K och skriva att de kan medfölja mot pristillägg.

Även att trådskaparen söker en automatare vilket gör min bil ointressant så väljer jag att inte länka till annonsen för att inte riskera att det ska räknas som marknadsföring.

Min 540 Touring -00 (Ej M-sport) sålde jag i höstas på en vecka, utannonserat pris 55K, hade då 530 ute på annons samtidigt för 72 med 17" original M-sport fälgar.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med Andreas...för bruksbilar är priset avgörande till 100% för att få kunden att komma och titta på bilen. Om det sen blir affär, beror på många saker.
mvh
Marin
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag sålde min ex E39:a på ca tre veckor men det var nog mer tur än skicklighet! Det var helt dött vad det gäller mail eller telefonsamtal! Den första personen som tittade på bilen köpte den!

Alpina B8 Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har faktiskt kollat in din 530 Christoffer eftersom du nämner att du kan vara intresserad av byte med en 525d (som jag har en) men avstått av två anledningar

1) Priset är 25.000kr högre än Bilpriser.se värdering. Jag vet att det inte är ett facit och att fina välutrustade bilar kan kosta mer - men nästa köpare kommer garanterat titta där när jag ska sälja och då är man rökt om man som jag gillar att byta bil ofta. Om du kan tänka dig att släppa bilen runt 65-70 - skriv det som pris och var hård på prutandet istället. Många ringer inte ens om de tycker priset är för högt eftersom de inte gillar att pruta.

2) Det sitter riktiga lågprisdäck på fälgarna. Känns inte bra på den bilen. Man undrar om det snålats nån annanstans helt enkelt.

I ditt fall skulle jag försöka att sälja bilen utan fälgarna. Dessa kan säkert vara värd 8-10k separat men de höjer inte värdet på bilen i samma utsträckning.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
för din del kan du väl köpa från 2001, eftersom faceliften kom då.
Ovanstående är tacksamt för mig som - av en händelse - återigen är ute efter en E39. En reflektion jag gör efter ett par veckors kollande på blocket är väl att de flesta tar i så de nästan kräks när de prissätter sina bilar.
En E39 är ju inte det hetaste som finns på begagnatmarknaden nu för tiden, men jag vill ha en ändå :-)
Har några kriterier jag vill ha uppfyllda;
M-paket, full servicebok, svensksåld, dold dragkrok och helst automatlåda, då jag aldrig riktigt kom överens med kopplingen på den Topazblau 525 jag just fick inlöst av FB. Trots borttagen CDV.

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Jag sålde en E39 528 för någon vecka sedan. Den såldes på 5 dygn. Ca 8 intressenter hörde av sig.
Första personen som kom och tittade på den tog den med sig.
Bra annonstext, bra bilder samt ett realistiskt uppsatt slutpris som jag kom ganska nära gjorde att affären gick smidigt. Det är A och O i alla affärer.
Annonsen ligger kvar på powerbörsen för den som vill se, men jag kommer ta bort annonsen snart.
Sen säljer jag hellre bilen någon tusenlapp billigare än att ha den stående månad efter månad, men så tänker inte alla.
Terry N
Ja, andreas det är väl dags att faca din Länk

Synd på trät, tror tyvärr det och milen att folk ligger lågt. Milen är inga problem på den spisen, men efter ett tag är man uppe i 20' och då faller den rätt bra.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag fick leta länge efter den 540 jag var ute efter. Jag köpte den dagen innan nyår och det har inte kommit upp ett enda objekt efter som matchat mina krav. Verkar som tillgången på 530 är nästan brutal medans det är lite tunt med 540. På den sökning jag har på blocket med 530 01-03 samt 540 01-03 så ligger det just nu 87st 530 men bara 9st 540. Troligtvis är det så att en 540 är lättare att sälja om ett par år och renderar en mindre förlust än en 530. Bortsett då från driftskostnaderna som möjligen är lite högre med en annan försäkringspremie etc.
Sjukt mycket roligare bil dock.

/Ola

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Såg någon nämnde det med kopplingen det är alltså så överlag med den taskiga kopplingen?

hade det på min 523 -99 och min brors 523 -00 har också ett otrevligt dragläge. Känns som tomgången på motorn blir ojämn på något sätt..

Samma på samtliga E39 oavsett motor?
d.fagersten: Min förra 523 -99 hade ett otrevligt dragläge, men inte den senaste 528 -96 jag hade.
Den 523 jag hade tog jag bort CDV-ventilen på, men tyckte inte det gjorde så stor skillnad.
Min 528 är jag osäker på om det satt någon på.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Andreas Löfgren: Om du syftar på Federal SS-595 som sitter på 19":arna? Ja, det får man väl kalla ett däck i den lägre prisklassen men jag har åkt många olika dimensioner osv på dessa och inte märkt några som helst nackdelar eller anledningar att köpa ett dyrare däck.
Har några vänner som åker på dessa som också är väldigt nöjda.

Hade samma typ av däck på min M5:a och jag hade bättre grepp med Federalen än med 18" arna som hade märkes däck på som dessutom var bredare.

Testa dessa nästa gång du byter däck, du kommer inte bli besviken!

Sambons 9-5:a rullar dock på några 18":are med Sunny däck och hej kom och hjälp mig.
Våtgreppet är kasst men det är inte det värsta. Dom låter något fruktansvärt. Att bromsa in sakta från 40km/h ner till noll låter som ett flygplan som går ner för landning.

Gällande otrevligt dragläge så gäller detta alla E39:or med sexa och dubbelvanos men man vänjer sig. Du ger grund gas sen parerar man det med lite extragas innan kopplingen är helt uppe. Vet inte varför dom gjort bilarna såhär men misstänker att det är någon av vanosarna som ändrar läge :D

Mvh Chrille
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
(jag kopplade ur vanos men fenomenet att motorn liksom "självsvänger lite" just när kopplingen drar försvann inte, jag tror det är en svängningsdämpning av drivlinan som inte fungerar riktigt som det är tänkt när motor, växellåde och diffupphängningar samt bakvagn blir förslappade. det är alltså tomgångsventilen som aktivt reglerar/oscillera. så beroende på exakt när kopplingen slutar slira blir det antingen mjukt eller ett ryck, om man inte ger en gnutta gas själv. CDV-ventilen påverkar inte detta fenomen vid en normal start, dvs ej rivstart eller hård start)
Ja, det får vara hur det vill med vad som orsakar det - kopplingen på en E39 suger. Fett.

Har nu ikväll lagt handpenning på en 525iA M -03 i behov av en hel del TLC.
Den uppfyllde de kriterier jag hade, sen gillade jag den Sterlinggrau metallic färgen...Hämtar den på tisdag :-)

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Kan hålla med att det kan vara ganska tyst på e39 fronten, sålde min i helgen för 39.000:- var en 530-automat år 2001 hade gått närmare 27.000 mil.
Begärde 39.000 och den blev såld för 39.000, hade sådana som vill göra "snabb affär kompis, kan du hjälpa mig" dom ville ha bilen för 27.000:- kom en och han sa att han tittade på xx antal tills han såg min.
Dock ska jag inte överge e39, utan ska ha ögonen öppna på en kombi, har hund så det var med tår i ögat jag sålde min sedan.
Men allt går att sälja sålänge priset är alldeles för vilt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Blev det denna Magnus: Länk

Mvh Chrille
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Samt tycker jag inte du ska lägga i för mycket vikt "om" det går att sälja, utan köpa en e39 för det är just en sådan du vill ha, och se hur mycket "bil" du igentligen får för en spotsumma.... jag har kört ett och annat genom åren och tycker än idag att man får oehört mycket bil för pengarna om man hittar en OK e39:a... helt enkelt en underbar bil... men som sagt även solen har sina fläckar ;-)) så även e39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.