AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.513

F10: Vad är det på bilden? Stenskott? Andra lackskador?

Sida 1 av 2
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena.

En polare till mig rekondande hans nya F10 idag. En Alpinvit kärra med hela 400 mil på mätaren.

Innan poleringen hittades dessa märken absolut längst ner på dörren:

Länk

Länk

I mina ögon ser det ut som stenskott som blivit ilagda med lackstift och sedan överpolerade. Dock så köpte min vän sin F10 helt ny i våras och har själv aldrig lagat några så kallade stenskott.

Så frågan är: Vad är det vi ser på bilderna? Är det stenskott? Borde inte stenskotten precis som alltid annars få "svart" bakgrund och synas tydligare? Dessa ser ju dessutom "fasade" ut i kanterna runt märkena precis som att dom vore behandlade....?

Tips och ideer mottages tacksamt.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Spelar det någon roll vad det kommer ifrån? Är väl bara att åka in till ÅF och reklamera, ska absolut inte få förekomma på en ny bil! Mvh
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Är det stenskott så kan man väl knappast reklamera? Det är ju inte BMW's fel att det ligger grus på vägarna som skvätter upp längs bilen och ger "stenskott"...? Om det nu är stenskott? Eller är det tillverkningsfel? Leveransskador?
Pa
1.120
Passo222
Ja, du svarade ju själv i ditt första inlägg.. ¨han har aldrig lagat några stenskott¨ ! Måste ju vara någon typ av leverans/transport skada...dock lite märklig. Vad jag undrar är varför han inte märkt dessa tidigare då han tvättat bilen,,,på 400 mil gör man ju det ett antal ggr. Mvh
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Haha jadu inte en susning.
En gissning är att iom att dessa märken sitter "under" nedersta vecket på dörren på bilen så ser man ju dessa inte utan att ligga på knä och titta iom att asfalten oftast speglas i lacken iom att den "lutar nedåt".
Pa
1.120
Passo222
Mina stenskott sitter enbart på huv, backspegel o rutbågen. Har aldrig haft stenskott på nedre dörrsidorna..lite märkligt ställe för stenskott eller? Mvh
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Håller helt med. Speciellt konstigt när dom ser vitmålade ut.

Vad säger ni andra??!?!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Transportskador eller fel i tillverkningen? Spelar ingen roll, det skulle ha varit reklamation. Nu kan det nog bli svårt efter 400 mil.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Fler åsikter... Är det stenskott = ägarens fel eller är det något annat?
Observera som sagt att det SER UT att vara färg i "groparna" och att det ser ut att vara radie på kanterna = dom ser behandlade ut. Ägaren själv har INTE varken polerat eller fyllt i med färg.

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Har heller aldrig haft stenskott på nederdelen av dörrarna...ser mycket märkligt ut. Det blir nog som Ulf530 säger svårt att reklamera så långt efteråt.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Brukar inte stenskott bli svarta hål på en vit bil innan man målat i dom?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Klart han ska åka till BMW och fråga vad det är, nybilsgaranti och lackgaranti finns väl. Och om bilen var helt ny när han köpte den så ska han ju inte acceptera såna defekter i lacken. Det är väl förståligt att man inte kryper runt och letar efter små märken/ repor på en ny bil. Och som sagt är de inte lätt att upptäcka där.
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Fick ett likadant märke på vänster C-stolpen precis innan taket ca 2 månader efter att jag hade hämtat ut min.
Vägverket som hade lagt ut småsten på vägen som dom sen täcker över med tjära, dock låter dom stenen packas till en tid så det är i princip rullgrus (fart nedsatt till 50 km).
Möter en blådåre i 100 km/h i en kurva, det var bara att blunda och försöka ignorera ljudet av stenar som slår mot förarsidan.
Blev ett märke på C-stolpen och ett stenskott 5-10 cm från regnsensorn.
Ser likadant ut som i bilderna du länkade till Nike.
Vet inte om BMW lägger ett lager med vit skyddslack ovanpå den alpinvita och klarlacken för att det ska fästa bättre varav det är skyddslacken som syns här.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Med tanke på att kanterna är mjuka "fasade" tror jag att det är lagat & polerat.
Stenskott eller andra skador skulle ha vassare kanter.

Jag skulle åkt till ÅF.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Klart att han skall åka till BMW. Tycker märkena är för djupa för att vara stenskott.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Fel som uppkommer under de första 6 månaderna efter köpet bär säljaren bevisbördan för. Glöm inte det. Kräv avhjälpande i första hand, nekar BMW avhjälpande frågar du hur de förklarar skadan.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
prajtor; jag tror att säljaren har bevisbördan endast under förutsättning att köparen är en privatkonsument. Om det är en tjänstebil, eller på annat sätt en företagsägd bil, så tror jag inte att skyddet för köparen är lika starkt.

Jag tror som flera att det är skador som man har försökt att åtgärda. Självklart ska de reklameras men jag menar att det kan vara svårare att få rätt nu än om man hade upptäckt och anmält defekterna i samband med leveransen.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Ulf530, helt rätt. under förutsättning att säljaren också är näringsidkare. Instämmer helt i din tolkning i övrigt.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ger inte BMW samma garantier till företag, dvs 2 års nybilsgaranti? Alla tjänstebilar jag haft eller känner folk som har har åtminstone kunnat åberopa garantier utan några problem eller skillnader mot privatpersoner.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ser nästan ut som att det funnits märken i primern eller något vid lackeringen. En tillverkningsmiss alltså.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Garantierna gäller på samma sätt för privatköp som företagsköp. Tror också lackgarantin är det som ska åberopas i detta fall. Konsumentköplagen som ger skydd vid privatköp gäller i två år, köplagen är tillämplig för företagsköp. Dock spelar detta ingen roll då det borde vara garantin som ska gälla för denna typ av reklamation tror jag (nybils- eller lackgaranti).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.