|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att se över en begagnad X5 från 2007 till 2009 3.0d ca 7000 mil eller mer. Vad skulle ni som kan detta säga att jag bör vara uppmärksam på? Förutom det vanliga när man köper en begagnad bil. Vilka problem kan jag förvänta mig på en X5:a som gått ca 10 000 mil och är från 2007? Ser annars bara möjligheter med en schysst X5:a men självklart finns även problem. | |
|
Växellåda Turbo Dörrar som inte går att öppna Panorama tak som kärvar Brustna fjädrar Gasspjäll Ac Styrleder På ren svenska en skit bil!! In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Har haft min 3.0 SI 08 i snart ett halvår och tänkte på det häromdagen, s%tan vad jag gillar bilen. Hade en 530 innan och självklart var det en roligare bil, men man åker verkligen kungligt i X5an. Många klagar på förbrukningen och visst, den drar en del men otroligt bra respons från maskinen, den är helt vild i Sportläget. Men till Topic. Peppar peppar så har jag ännu inte hittat något som skulle kalla den skitbil.. allt funkar som det ska, den är tyst, den går stabilt, inga konstiga larm på iDriven... dock har jag bara 5500 på mätaren och kör runt 1000 per år, därav SI för mig. I Stockholm trilskas Bavaria med att ha en egen sericeprislista för X5, som är en bra bit dyrare än för tex 3 serien.. men då drar man till Lidingö och servar på Blombergs, de har samma timpeng för alla modeller. Har varit lite orolig eftersom de byggs i USA och inte i Tyskland, men tycker kvaliten håller mycket hög standard! Antar att inte mitt inlägg hjälper dig särskillt mycket, men det är en grym kärra och jag trivs oerhört bra i min! Kan starkt rekomendera X5 E70! |
|
|
Kul att du är nöjd och att allt funkar men tyvärr så lyser det igenom att skiten är byggd i USA. Den är ljusår från BMW 's vanliga kvalit'e. Men när den väl fungera åker man fantastisk bra med mycket körglädje. |
|
|
BMW har ju byggt bilar i USA sedan mitten av 90-talet och att hävda bristerna ovan pga var den är tillverkad känns långsökt. Söker man på forumet dyker det även upp tyskbyggda BMWs med dessa problem och måndagsexemplar finns alltid dessvärre...klen tröst i sammanhanget när man haft stora förhoppningar på bilen så jag förstår ilskan. Däremot håller jag med om att det är skillnad på vissa detaljer mellan ex min USA byggda X3 och den tyskbyggda F11 där den sistnämnda känns solidare. Men då är vi inna på riktig detaljnivå som "klickandet" i förvaringsfacket på förarsidan etc... Men detta är som sagt ingen garanti på att den faktiska kvaliteten är bättre. Två stycken familjer på ungarnas dagis kör X5 och vad de berättat har de varit nöjda med bilarna, förutom dieselförbrukningen som tydligen ligger lite högre än uppgivet (30d). Men det antar jag du redan kalkylerat med :-) |
|
|
Kör en 08 3,0d sen ett år tillbaka, skön bil o inget som fallerat har gått ca 15000. Använder den som dragbil ibland med 2 tons släp med Jeep på, de går som på räls=) Enda invändningen jag kan komma på att det är rätt mycket vägljud på skitvägarna med makadam nerkört i tjära=( Förbrukning sen jag köpte den är 9l/100 km, ligger konstant där nästan |
|
|
STort tack för era svar, känns som både ris och ros. Håller på att kolla på en X5 på Bk bilforum, verkar vara en starkare 3.0D (285hk) än den vanliga. -något man bör se upp med tror ni? Känns alltid som en risk med en bil som börjar samla mil men en X5:a är ju alltid en X5:a och är ju en riktigt skön bil att köra. Återkommer om det blir ett köp. Tack |
|
|
En grej, om du är lång,190 eller längre lyfter inte skuffluckan högt nog utan de är lätt att slå huvet i låset.... Vet inte om skatten skilljer mellan 235hk o 285 hk modellen men de skiljer mellan årsmodellerna ca 7000 för -07 o ca 6000 för -08, bara så du vet. Vad jag förståt är de samma motor o låda här i dessa 2 olika effekt lägen, men olika mappning, men dom håller |
|
|
Gnisten83: Nja, i grunden är 30d (235hk) och 35d (286hk) samma motor men den senare använder sig bland annat av två turboaggregat och skillnaden blir klart märkbar. Inte bara att man märker den högre effekten, utan 35d har mycket kvickare respons och drar verkligen något fruktansvärt i alla lägen. Där blir lite mer "turbodieselkaraktär" med en 30d. Jag hade siktat på en 35d, främst för att den inte riktigt har samma karaktär som dieselmotorer brukar ha: En karaktär jag inte är så förtjust i. :) //Bjersér |
|
|
Även en petrolhead som jag måste erkänna att med 35d-motorn har BMW fått fram en värdig utmanare mot bensinmotorer. Bortsett från tomgångsljudet vid kallstart är det inte mycket att klaga på. :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Stämmer det att det är Turbo problem på 3.0d? Enl denna annons verkar det vara ett vanligt problem... Länk |
|
| Det är inget som jag känner till i alla fall. | |
|
Det ligger ju i köparens intresse att det är ett vanligt problem, för då framstår ju inte hans bil som mer problembil än någon annan. Men det betyder ju inte att det är helt sant. Samtidigt kan han ha rätt, men jag hade inte tagit en säljares ord på blocket som absolut sanning om inte flera andra stödjer hans påstående. __________ Mvh Grelle |
|
|
Turbons livslängd är mycket individuell. En bil som drar hårt och mycket arbetar turbon mer i. Den som först kör hårt och stannar utan att låta turbon kylas av genom tomgångskörning får också kortare livslängd. Mycket beroende på bilens historia och förare alltså - som allt annat på en bil... |
|
|
1Björn: gå och lägg dig! Gnällapa! Jag har en 2007 X5 3.0d. Gått 10000 mil och jag har kört det mesta av det. Älskar den och nästan inte haft några fel alls. Byte av batteri och smågrejer. Saker att kolla: När gjordes service senast? Kollar när bromsarna skall servas. Det kostar mycket och brukar behövas runt 6000-8000 mil. Kostar 5-10000 SEK beroende på om det är alla. Stenskott på PDC fram gör att den larmar. Inget X5 problem iofs. Dörrhandtagen kan krångla. Inget dyrt att åtgärda. Tänker... Har faktiskt inte haft några stora fel på bilen som sagt... Underbar kärra och kommer säkert köra den till 20000 mil då den är helt avbetald och byter jag blir det till den nya som kommer 2013... |
|
| Turboproblem med 3.0d? Samma motor som sitter i 5-serien, 3-serien etc. Skitsnack om du frågar mig. Jag har inte haft problem och ingen jag känner som kör 330d, 530d, 3.0d etc... Garanterat att någon har turboproblem men inte mer än någon annan bil/märke. Med tanke på att det är många som kör BMW bland mina vänner och jag aldrig hört talas om det så... | |
|
en 3.0d har inte 280 hk. Se upp för trimmade bilar... Låter som det är en SD eller 3.5? 2012 finns det 3.0d, 4.0d och 5.0d. Alla är raka 6or men med 1, 2 och 3 turbo. Jag kör ifrån de mesta med min 3.0d speciellt på vintern. (Audi) Så 3.0d duger riktigt bra. Vill jag gasa har jag en annan bil med två turbos.... ;-) |
|
|
Hybris: Gnällapa?! Skärp dig för fan!! Det är en skit bil! En bil i den prisklassen ska INTE ha denna typen av problem. Vänta och se så ska vi se hur nöjd du blir när du få slanta upp nästan 6 siffror för att få den lagad. Blir inga fler Bmw efter denna!! Problemet med turbon är inte turbon i sig utan wastegaten som sitter integrerad på turbon som går sönder. För att komma till rätta med det så måste man byta hela turbon (Enligt Bmw) Hybris: Bara för du inte haft några bekymmer med turbon så innebär det inte att det är "skitsnack" In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
1björn - bara för du har haft otur med din bil behöver det inte innebära att alla bilar är likadana. Oavsett märke och vart bilen är tillverkad finns det måndagsexemplar. Du verkar ha fått ett och jag tror att dina åsikter har gått fram. Är du inte nöjd med BMW så sälj "skiten" som du säger. ...och nu till lite saklig info. Kör sedan 1 år en 7-sitsig X5 3.0d med alldeles för mycket utrustning, men allt fungerar. Bilen går bra, är supernöjd. Klart roligare att köra än den XC90-07 diesel som jag hade innan. MOtorn i 3.0 d duger gott och arbetar fint. Jag tror att om du bestämmer dig för en X5 så lär du inte bli missnöjd. Alla bran får rum och kan spänna fast sig själva i bak (har 3st barnstolar i bredd). Det var ett kriterie jag hade och där kan jag säga att det inte finns många bilar som fixar den uppgiften. Lycka till med ditt köp - vad det nu än blir. :-) |
|
|
Som vanligt inte uppskattat att uttrycka missnöje mot Bmw på detta forum. =) Men du har rätt i det du skriver att alla X5 behöver inte vara skit för det. Körde enM3:a i över 10 år och ca 10 000 mil varav säkert 80% av dem på bana och bilen fungerade alldeles förträffligt!! Det är tyvärr inte så att min bil är ett måndags exemplar. Har ett antal runtomkring mig som kör nyare Bmw som gnäller. En god vän till mig köpte en ny X6 för ett par år sedan, han kom ca 200 mil innan motorn packade ihop. Bmw bekostade givetvis en ny motor men det är ändå inte ok. Samma bil packade kylaren ihop på strax innan 1000 mil? Även här bekostade Bmw reparationen. Detta var förvisso ingen diesel. Jag köpte en splitter ny 535 D för fyra år sedan till min firma. För att inte slita ut tangentbordet så slutade det med att Bmw själva hävde köpet för dem kunde inte komma till rätta med alla felen bilen var behäftad med. Under de ca 1,5 åren bilen var i firmans ägo så stod den på Bmw ca 8-10 månader. Men det är ju så att så länge folk fortfarande har garantin kvar på sin bil så slipper man ju själv betala och då är det ingen som gnäller men när garantin faller som den gjort på min bil då är det konsumenten själv som får lösa notan och då.........Då gnäller man, som i mitt fall. Hade detta fallit inom ramarna för garantin så hade jag fortfarande höjt bilen till skyarna. Anledningen till att jag inte säljer "skiten" är att nu när den fungerar som den ska så är det en underbar bil att äga och köra! Funkar perfekt som du skriver som familjebil! Så länge den fungerar =) In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Jag har också en X5 -07, den har jag haft en del oflyt med. Läckande olja från turbon, måste byta den, ett ohm(stavning?)-spjäll som satte AC:n ur spel. Har även fått byta batteri då det första var helt slut. Min 645:a läcker även del lite olja så den skall jag in och fixa till också, ¨jag har prologic 7 i bilen och basen är helt död, så jag misstänker att en säkring gått. På min förra Z4:a gick fönsterhissarna sönder. Den enda bil som inte läcker olja eller är allmänt jävlig mot mig är min seat ibiza -03. Den bilen har inte fått mycket kärlek eller omvårdnad gentemot övriga bilpark, men i gengäld så har den inte gnällt tillbaks. Nu skall jag sälja den, det säger ändå en del om priset man är villig att betala för att äga opålitliga BMW:s... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.