AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.609

Polerrosor svartmetallic

Sida 1 av 2
bo
171
bosson
730d -06
Polerade för ett tag sen bilen med nån slags rubbing och cleaner i samma, som även skulle ge en finish. Meguiars #80 hette den. Använde en maskin med 1 huvud och en gul trissa. Vaxade sedan med turtles svarta vax och lammullstrissa. Nu när jag tagit ut den i solen så finns det polerrosor över hela bilen liksom det blev aldrig någon finish utan man ser hur ja kört me maskinen.
Jag har aldrig polerat en svart bil men fattar nu i efterhand att det kanske inte är något för en amatör. Hur tycker ni jag ska lösa det? Köpa en polermaskin med dubbla huvuden som ska vara lättare att jobba med och sedan polera med en finkornigare polish? Hur ska jag få bott vaxet som ligger på nu? Är det bättre att lämna iväg den till en firma? Har ju gått bra när jag polera en annan bil som var fjårdgrå.
Tacksam för svar.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det låter som att du använt alltför elak trissa vid poleringen! Jag hade antingen gått över bilen med samma polermaskin fast med en finare trissa och samma medel (#80 ska vara en mycket mild polish enligt vad jag läst mig till) alternativt införskaffat en oscillerande tvåhövdad maskin (förslagsvis Clas Ohlssons eller Biltemas Cyclo-kopia). Vaxet försvinner när du polerar om bilen.
När du lägger på nytt vax eller annan typ av lackskydd så föreslår jag att du gör det för hand med en vaxpåläggare av skum- eller mikrofibertyp.

/Masten
bo
171
bosson
730d -06
Okej ja det låter smart. Tänkte ändå köpa en sån där maskin du nämnde. Vad för typ av trissor är lämpliga då? Jag kan väl inte ha skadat lacken på nå vis? Körde ju aldrig trissan torrt och bilen ser ju fin ut förutom i starkt solljus.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Lammullstrissa till vax låter helt galet. De är ju en trissa som man ska ta bort riktigt jävliga repor med.

En bra guide för att bestämma trissa vs medel: Länk

Känns spontant som om du får göra om allt i flera steg istället för något allt i ett medel. Se till att ha bra belysning när du arbetar. Jag är amatör med och lyckats få polerrosor och andra defekter men man lär sig med tiden.

Jag kör med dubbelmaskin från Claes Ohlsson med Lake Country trissor eller gula från Auto Smart. Medel är av märket Poorboys mest för jag läst mycket gott om dem och ville testa något annat än Meguiars.

Är det riktigt vax så löses det med diskmedel och de sista polerar du bort.

Grå bilar är enkla för där syns inte misstagen lika lätt, svart är där i mot en av de svårare färgerna.

Lycka till /Rikard
bo
171
bosson
730d -06
Okej väldigt tacksam för er hjälp. Vad skulle man göra utan autopower.
Att använda lammullstrissa var bara något jag fick för mig. Får nog inhandla clasohlsonsmaskin och lite fler trissor. Vart kan man köpa trissor i för butik? Hinner inte beställa på internet eftersom jag vill försöka få ordning på lacken i helgen. Vilka färger rekomenderar ni på trissora och ska jag torka bort vaxet för hand istället?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Tycker att du ska ta en tripp till tex Mekonomen.

De brukar ha ett bra utbud av trissor och dessutom personal som kan hjälpa dig att plocka ihop en uppsättning som funkar.

Färgkodningen kan variera lite. Mequiars tex är Röd hård, Gul medel och svart mjuk.

Men jag har sett kit där tex grå är mjukast och Blå medhård.

Men det brukar stå rätt tydligt på paketen också.

Att köpa ny maskin tycker jag inte du ska behöva.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du köper polermaskinen med dubbla huvuden på Clas Ohlson kan du även där köpa SONAX gula trissor som passar i storlek till maskinen.

Jag polerade min svarta cab i helgen med ett mycket gott resultat. Körde med Meguiars prylar.

1. Ulltimate compound för hand med en av deras kuddar.
2. Ultimate polish med maskinen, viktigt att torka bort polishen innan den torkar in.
3. Ultimate liquid vax för hand med den bifogade kudden och torkade bort med den likaså bifogade svarta microfiberduken.

Blankt blev det och väldigt få rosor. Kanske kunde jag fått bort dom alla om jag gnussat ett par minuter till med polishen. Men det duger till mig :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är också amatör på det här med lackvård, men får inte problemet. Kör en liten bit i taget med polishen, när du är klar med hela bilen så går du över Isoprofunol (minns inte vad det heter exakt, men om du söker på "sprita bilen" här på forumet så hittar du det, det är för att få bort den feta ytan som polishen ger, så vaxet fäster bättre) och sedan kör du med maskinen igen med vax, och avslutar med att massera efteråt med microfiberduk. Jag får rätt ofta en flammig yta och jag kör med Meguiars Ultimate-serien, men det brukar försvinna till dagen efter.
bo
171
bosson
730d -06
Var och köpte mig en sån där clasmaskin me dubbla huvuden och sonax oranga trissor. Köpte även en vaxpåläggar svamp och mikrofiberduk. Ska jag alltså lägga vaxet med maskin ändå? Vart kan man köpa sån där sprit då?
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Spriten du ska ha heter isopropanol och finns i de flest färghandlare, typ som happy homes colorama etc, men du får nog fråga personalen på stället, inte alltid de säljer i själva affären.
Kostar inte många kronor om du tycker de blir lite starkt så kan du spä ut de med vatten bara.

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Fransosen:
Tänkte snart gå över bilen med Ultimate serien med min Clas Ohlson-maskin och Sonax gula trissor.
Du skirver att du körde Compounden för hand, varför då? Blir det inte bra med maskinen?
Tänkte köra med maskinen men blir lite osäker nu.

Mvh
//Peter
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Stålmannen, körde över bilen i helgen med exakt en sån maskin som du har med compounden och de funkade klockrent, behöver du inet vara orolig för att köra med maskin.

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Låter bra, då kör jag på med maskinen

//Peter
bo
171
bosson
730d -06
Jag köpte ju sonax oranga trissor. Är dom gula lite grövre?
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Mina är egentligen också oranga och inte gula, så det är nog likadana
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
@ Stålmannen.

Det blir kanske ändå bättre om man kör compounden med maskinen med men jag iddes inte plocka fram maskinen ur förrådet när jag började, så därför blev det för hand :-)

Om jag läser instruktionerna på alla Meguiars produkter går dom att köra både för hand och med maskin. Maskin är nog alltid det bättre alternativet.

Min bil är dessutom DITEC-behandlad och ska egentligen inte behöva fixas med ytterligare men jag kan inte låta bli. Gillar när det är BLANKT!!

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
@ Stålmannen.

Det blir kanske ändå bättre om man kör compounden med maskinen med men jag iddes inte plocka fram maskinen ur förrådet när jag började, så därför blev det för hand :-)

Om jag läser instruktionerna på alla Meguiars produkter går dom att köra både för hand och med maskin. Maskin är nog alltid det bättre alternativet.

Min bil är dessutom DITEC-behandlad och ska egentligen inte behöva fixas med ytterligare men jag kan inte låta bli. Gillar när det är BLANKT!!

Niklas

Fransosen
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Tack för svaret.
Då blir det att dra igång maskinen i helgen
bo
171
bosson
730d -06
Hur lång tid brukar en polering och vaxning ta för er? Jag funderade på att kanske enbart polera in vaxet så borde nog polerrosorna gå bort om jag använder den nya maskinen och trissorna jag köpt.
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Att bara köra om vaxet med maskin kommer inte att ta bort några rosor eftersom du förmodligen skapade dem med den roterande enkeltrissan.
En bra polish och Sonax orangea trissor på en oscillerande dubbeltrissemaskin borde ta bort dina polerrosor. Jag har använt Sonax gula trissor till cleanern och de orangea till polishen och sedan antingen vaxat för hand eller med någon mycket mjuk trissa. Det funkade på min matta och oerhört tvättrepiga diamansvarta metallic när jag köpte min bil.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Det kanske kom fram någonstans, men till svarta lacker, bör man ha medelhård eller mjuk för poleringen? Speciellt om man redan fixat sig ett par snygga polerrosor?

//Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.