AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.673

Tips och råd kedjebyte m62tu.

Sida 2 av 2
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Har glömt att berätta om hur det gick, så här kommer det.

Allt gick väl, mycket lättare än vad jag trodde, och efter att ha rivit i min m70 ett par gånger så känns den här motorn som en barnlek i jämförelse.

Alla skenor och kedjor byttes, med tillhörande packningar och o-ringar, även vevhusventilation, kylslangar och tätningar bl.a "packningen i dalen" byttes när man ändå var där och rotade.

Startade upp och bilen går otroligt jämnt, och fina kompvärden på alla burkar. Bilen känns mycket rappare nu, men det kan lika gärna ligga psykiskt, dock ingen större förändring på förbrukningen. Nöjd över att ha rasslet borta.

Däremot så är det klassiska "vanos oljudet" kvar, då snålheten övertog visheten, där bytte jag bara spännare, kedjor och skenor, men då jag nu vet att allt funkar som det ska så blir det nog att köpa ett nytt tätnigskit till vanosen också, eller helt nya enheter.

Slutnotan hamnade på 7900kr med allt, då är inte mekölen medräknade.

Mvh

DuNegro
Visa användare
97
RizztO
BMW 540IA M-Sport -03 Svart som döden
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Opel Kadett super -69 Ferarri röd
Julklappen kom lägligt, då vare min tur att byta lite plast delar i motorn... =/ Kanon bra med dessa instruktionslänkar... =)

Real x-traktor power =)
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
God Jul!

Hojta till om du behöver hjälp, finns ju nära till hands, har även ett fult hemmagjort verktyg för vanos inställningen som inte bmw hade att låna ut, om du behöver ha.

Mvh

DuNegro
Visa användare
97
RizztO
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Fansen så snällt... ska börja riva lite o tömma vätskor.
Hör av mej senare angående verktygen. God Jul! =)

Real x-traktor power =)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Det är ju sånt här man inte vill läsa om man har en 540 som gått 23800 mil...jag är så ruggigt nöjd med bilen men risken för att glidskenorna havererar ligger och gnager lite i bakhuvudet. Om/när jag får tid (och plats) så kommer jag att göra denna manöver i förebyggande...att lämna bort det till en verkstad känns som en dyyyr affär. Hur långt har din gått RizztO?

Visst är det väl så att om man endast byter skenor mm och inte kedjorna så behövs inte verktygen för vanos-inställningen?
Visa användare
97
RizztO
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
min har just passerat 18,800mil bara.. är förvånad hur dåligt skick "legot" var... gick först ner med en sond kamera o då stötte jag till skenan med sonden o det lossnade en bit av plasten... även kedjan har förslitnings märken (vassa o blanka länkar) som ja redan upptäkte vid oljesörvisen i våras...

Real x-traktor power =)
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Kedjorna var bland dem billigare delarna, så jag bytte mest för att jag ändå var där och rotade. Och så känns det skönt psykiskt.

Mvh

DuNegro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.