|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag började riva i motorn i helgen då jag fick ett rassel som inte lät så vackert. Verkar vara en skena som gett med sig, funderar därför på att byta det mesta som går att byta. Har letat igenom lite forum efter tips om inställningsverktygen, men har svårt att hitta vart jag får tag på dem om jag inte köper egna. Ritningar på dem? Har möjlighet att göra egna efter ritningar. Finns det någon som har timings kit att låna eller hyra ut? Vad bör jag byta när jag ändå är där förutom kedjor, skenor? Bilen är en 540 -01. Mvh DuNegro | |
| Jag har inga tips, men är nyfiken på hur långt bilen gått nu när det här hände. | |
|
ca 25400. Har haft vad jag trodde lite "vanos tick", tills det lät högre nu lördags, öppnade tråget för kolla om det fanns skräp, å jodå, lite plastbitar fanns, som tur var inget general haveri så jag kunde köra hem bilen till garaget. Mvh DuNegro |
|
|
Tråkigt! Har du bytt kedjesträckaren någon gång? Länk lista på delar som kan behövas. Vet tyvärr inte var du kan hyra verktygen. De finns att köpa på ebay, men det har du säkert sett. Länk |
|
|
Har råkat ut för exakt samma sak i vintras, som så många andra M62 verkar det som. Jag bytte inte själv, fick hjälp med arbetet - men vi bytte alla packningar, skenorna, alla kedjor (3 st), kamkedjesträckaren. Minns inte om det var mer, men delarna gick på knappt 7000 kommer jag ihåg. Efter monteringen spolade vi igenom motorn med en omgång biltemaolja med en skvätt diesel och motorrengöring (STP eller Omega). Den fick gå på tomgång i 20 minuter innan vi tömde ur geggan och fyllde på med Castrol. Det var en hel del avlagringar och klumpar som lossnade och kom ut! Målade de fula topplocken (silverfärgen hade flagnat/spruckit) med ny fin hammarlack (silver). (när man ändå var i farten, och när allt annat blivit så rent och snyggt! :) Verkstaden hade specialverktyg för att hålla reda på kamkedjorna bl.a, och det var en hel del som måste plockas ned för att komma åt: kylare, vattenpump m.m. innan bröstkåpan kunde lossas. Good luck! |
|
| P.S: min bil, den svarta 540 -98:an hade gått 27500 mil. Det lät som ett markant högre ljud, ungefär som om en katalysator tappat sitt innanmäte, innan det till slut började rassla rejält från motorn. (ljudet när kamkedjan inte längre styrs av skenan utan står i bröstkåpans sidor) | |
|
Har en sträckare ligger, som jag skulle byta nu vid servicen, hann inte byta den innan ljudet uppkom. Känns dock som att vid det här miltalen så är det inte fel att öppna och titta, bilen går hur bra som helst i övrigt så det är definitivt värt att lägga jobb och pengar på kedjebytena. Har öppnat upp allt utom bröstkåpan vid 1-4 och den nedre kåpan, så snart ser jag vad det är som är trasigt. Känns trist att köpa verktygen för ett engångsjobb. Var nyss inne hos Bmw i Nyköping, det var inga problem att låna deras verktyg, bara säga till när jag behövde dem så skulle dem fixa fram dem, gratis. Fick även veta att jag låg på deras rabbatlista för delar, inte så konstigt kanske med alla delar jag köpt utav dem. Mvh DuNegro |
|
| tips om inställningsverktygen Länk | |
|
Tack för länken, hade den redan, jag vet hur jag ska göra när jag väl har verktygen. Mvh DuNegro |
|
|
Det finns ett företag i USA, www.ntxtools.com, som säljer VANOS timing kit. SamstagSales.com säljer också specialverktyg till BMW ex. som ser till att kamaxeln fixeras. Hittade också en jättebra site för verktyg, toolsstop.co.uk, där jag hittade en "breaker bar" och momentnyckel som håller för att få upp bulten som du måste få upp för att få bort "lower timing chain cover". Den är åtskruvad med momentet 410 nm... Och sedan skall en ny skruvas dit också. |
|
|
Har ni den här länken? Länk. Skall vara toolstop.com förresten, inte toolsstop.com som jag skrev. |
|
|
Tack för era tips. Motorn är demonterad med kedjor, skenor och allt. Inväntar måndagen då jag kan beställa alla delar från Bmw, samt även höra om hur det blev med verktygen. Gjorde en lista på delar idag, och jag räknar på att hamna på en kostnad på ca 4-5k på allt material. Då byter jag även mycket andra delar när jag ändå är "där". Mvh DuNegro |
|
| Pappseriet: 410 Nm, vad är det för dimension på den skruven??? | |
| Hittade dimensionen själv, M18x1.5 är det. | |
|
runaris: Tack för bra länk. Att ställa in "timingen" är ju s.a.s. kärnan i hela reparationen. Kane: Jag hittade ett verktyg för att "hålla emot" när man lossar skruven på SamstagSales.com. Nummer 90 88 6 112 450. Läste någonstans att det finns en del dåliga verktyg av den här sorten, som helt enkelt brakar ihop. Hoppas det går bra för dig! |
|
|
Fick hem delar idag, men jag började tänka, ska jag göra något åt Vanos, mer än kedjorna? Mvh DuNegro |
|
| Kjøpte ny Febi kedjesträckare til min 540 når den hadde gått 243000,den gamle var utslitt og hadde slakk fjeder,hadde litt rassel ved start som forsvant med ny stræckare,nu har bilen gått 253000 og helt utan oljud. | |
|
DuNegro: Gjorde precis samma övervägande. Bilen är ju gammal och Vanos:arna är ju klart bättre än på 6:orna. Men å andra sidan kommer detta tillfälle att byta VANOS delarna inte tillbaka, så jag har beställt nya VANOS enheter och kedjorna mellan insug- och avgas kamaxlarna. Då har jag bara beställt själva VANOS enheterna inte "bakstyckena" som förmedlar oljetrycket från resp solenoid. Hur tänker du? runaris: Roligt att höra att du har sluppit eländet med plastskiten så här långt. Jag bytte också kedjesträckaren men det gjorde i princip ingen skillnad. Den kommer jag dock att byta oftare i framtiden. |
|
|
Jag har köpt kedjorna, även "skenorna" fyra stycken. Tänkte köpa spännare först, men dem verkar schyssta. Finns en bra guide om man vill renovera Vanosen här: Länk Länk Är det nummer 1 och 10 du köper, eller mer? Mina skenor (nr 14) gick sönder när jag rörde dem, därför byter jag dem, inget övrigt slitage på dem. Får förhoppningsvis verktygen på Fredag, så man kan bygga ihop bilen under helgen. Mvh DuNegro |
|
|
Hej, Stort tack för länken hur man ska byta/renovera VANOS enheterna! Jo, tills nu hade jag bara tänkt byta 1 och 10, men nu kommer jag att beställa 2,3,4 och 5 också. Oil check valve + O-ringar också. Återkommer med numret. Mvh Johan |
|
|
Jag hittade några nummer på en "non-return valve" respektive O-ring, som verkar sitta på motorblockssidan av packning 3. Numrena är 11121706921 11121706927. Det skall vara 2 st av varje. Jag kommer att beställa dessa också. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.