AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
14.887

Går ej att cabba ner? Vad för fel?

Sida 1 av 2
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tjena!

Min far har en Z4 Roadster som helt plötsligt inte går att cabba ner.

Detta fel bara dök upp. I början jobbade taket på att fällas men nu händer ingenting.

Nån som har förslag på vad som kan vara fel eller kanske tom upplevt detta själv?

Mvh
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
låter cabb motorn öht.?

cabb motorbyte kostar strax under 10kkr vilket 90% av oss alla gjort på pre-facelist bilarna...
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
*facelift , ska det givetvis stå
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Okej. Den ska lämnas in. Han fick 1-års garanti på den när den köptes. :)
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
låter cabb motorn öht.?

cabb motorbyte kostar strax under 10kkr vilket 90% av oss alla gjort på pre-facelist bilarna...

Jag vill egentligen inte ifrågasätta uppgiften om 90% utan bara undra om det är en grov gissning eller verkliga fakta? Lite orolig eftersom jag då hör till de tio procenten som är kvar, vilket låter som dåliga odds.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är VÄLDIGT många som fått göra det i alla fall. Mig inkluderad :(

-------
//Lövet
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
90% var väl en väldig grovuppskattning, men nog inte så långt från sanningen...
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Problemet finns kvar även post-facelift. Jag har precis blivit tio papp fattigare på min 2006:a.
Blir nog svårt att få en korrekt siffra där...tror inte direkt BMW är sugna på att redovisa siffror på det hela, och medlemar här på forumet tror jag är mer benägna att skriva i trådar där problemet diskuteras om man haft liknande problem själv. Min cabmotor fick enligt förra ägaren bytas efter bara några års användning, 04-05 någon gång. Är det någon som har koll på om man säga redan från början bytte till mindre vattenkänsliga cabmotorer än original eller om vi med bilar där dessa byttes tidigt riskerar samma problem igen? Någon som bytt flera gånger?
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Det viktigste är att hålla vattenavrinningen öppen från facket i vänster bakskärm där cabmotorn sitter. Det är en ganska klen slang som går ut under bilen och den blir lätt täppt med en massa bråte som fröer fån träd mm som följer med regnvatten från cabben ner ifacket och täpper till.
Det blir vattensamling där motorn sitter och då är det kört med den.

Hasse Z4
Har ett svagt minne av att jag har sett en bra guide för hur man skulle byta ut den underdimensionerade slangen och skapa bättre förutsättningar för att slippa problem med cab-motorn.

Minns inte riktigt vart jag hittade den dock...
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
12 papp för ny motor o överdimensionerad slang. :(
pa
49
palandet
Bmw z4 3,5 i
Kolla lägesvakt på cabben sant den i bagageutrymmet innan stora pengar läggs på motor.
Do
181
Dofus
E39 528i -00
Ja..kolla så du inte råkat trycka upp "innerhyllan" i bagaget med de två vreden..då gåre inte att cabba ner..
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Om orange lampa blinkar när du försöker ta ner så är det lägesgivare som stoppar.
Läs instruktionsboken, den beskriver en del olika scenarior.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Det var motorn och den är bytt nu för det "billiga" priset 14000;- med arbete.. :(
Ba
396
Bavaria1
Det kostar att ligga på topp ;-(

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Lyfter denna tråd då jag har fått lite problem med min cabmotorn nu också..

allt har fungerat fint men förra veckan då jag skulle köra upp taket så blev det tvärstop.
och lampan blinkade...gick inte att köra ner eller upp.men sen efter nån sekund fungerade det igen.

nu fungerar allt perfekt igen,kan det vara lägesvakten som spökat? vad gör man åt den? såg att du, BAVARIA 1,Lennart skrev nåt om lägesvakten,kan du förklara lite om den? min insruktionsbok är på tyska...och engelska varianten var lite krånglig...(som jag hitta här på forumet, nån länk)

man blir ju lite orolig att skiten skall haka upp sig i väldigt opassande situationer...

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR

Rasmus

Ba
396
Bavaria1
Vet inte hur många lägesvakter som finns, de jag råkat ut för är att utrymmet för cabben kan höjas då den är uppcabbad för att ge större bagage. Om den inte sänks då nedcabbning görs så går det inte att sänka t.ex.
Reglaget för manuell hantering i bagaget (uppe till vänster) måste också vara i rätt läge.
Och hur man manövrerar manuellt vid gränsläges fel m.h.a. ett special verktyg beskrivs bra i instruktionsboken, skaffa en på svenska, det är det väl din fina bil värd?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

tack för svar:) svensk bruksanv. beställt igår! 55 euro prutat ock klart... som hittat... hehe...

tror du jag har nåt problem med cabmotorn eller är det bara lägesvakterna som spökar ?

mvh Rasmus

Ba
396
Bavaria1
Om det blinkade orange i enheten för cabben när du hade problem tror jag det var lägesvakt, men det är en ren gissning...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.