|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt i värsta värmen så ska ju AC:n så klart lägga av. Vad kan vara fel när kompressorn snurrar när man sätter på den på knappen inne i bilen men det inte kyler ett smack. Trodde jag skulle dö i värmeslag för en stund sedan. Mvh. Micke Olsson | |
|
Hej Micke, Du säger att kompressorn "snurrar", slår den till altså(ursäkta om jag låter dum nu, men snurrar gör den ju hela tiden, eller)? Om den slår till så borde det komma kallt för om du är utan, eller nästan utan, kylmedel så borde den inte starta... När mitt system var tomt kunde jag visserligen tända knappen till AC:n men det blev inge kallt, kompressorn slog inte heller till. Har värmen kanske hängt sig (värmeventilerna)? Always Diesel |
|
|
Om jag har den avstängd med knappen inne i bilen så snurrar inte främre delen på kompressorn. När jag däremot startar den så snurrar det som vanligt. I våras så bytte jag kondensor och fyllde på nytt kylmedel. Mvh. Micke Olsson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Känn på rören som går från kondesorn in i kupén om det blir kallt, annar så kanske du haft en säkerhetsventil som löst ut, så systemet tömt sig. har du kollat kondesorfläkten att den funkar ordentligt?? Ett vanligt fel.Janne la väl in ett mektips om det för ett tag sedan.Går inte den igång när det är rejält varmt, så får du för högt tryck, vilket gör att den svagaste biten i systemet ger sig , och förhoppningsvis så är det säkerhetsventilen som löser ut. Det bästa är egentligen att kondesorfläkten blåser för fullt redan när Ac startar, det håller nere systemtrycket, och ger en säkrare funktion,det tar ngr minuter längre tid att få kallt men det kan det vara värt. MVH Hasso |
|
Fläkten funkade i alla fall för ett par dagar sedan. Men visst, den kan ju ballat ur nu. Jag har ett litet synglas vi påfyllningsrören och där ser man hur vätskan rör sig lika som den gjorde när jag fyllde systemet så jag tror nog att kylmedlet är kvar. Jag har mina misstankar åt att det är själva kompressorn som gått sönder eller på annat sätt slutat fungera. Kan man se eller prova den på något sätt? Om den behöver bytas. Pris? Kylmedlet töms? Mvh. Micke Olsson |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svårt att säga på distans utan att själv prova och se vad som händer., men du får väl kontakta din svarta hjälpreda:)) MVH Hasso |
| Hade liknande symtom för någon månad sedan. I mitt fall så bytte man "fläktmotståndet" och då blev det svalt igen. | |
|
Ser Du kylmedlet (bubblor & droppar) genom siktglaset så är det troligen så lite kvar att det inte kyler (dvs det har läckt ut). Normalt sett så skall det inte synas att det "rör sig" i siktglaset vare sig kompressorn går eller inte utan du skall bara se insidan på röret. Det skall även bli rejält kallt (kondensation) på retur-röret från kupén till kompressorn. MVH Stefan |
|
|
Hasso: Japp det ska jag göra så han får kolla så det är tryck och eventuellt läcksöka. Otto: Japp, jag ser bubblor men det gjorde jag när vi fyllt på oxå. Var är det troligast att det läcker då kondensorn är ny så är det säkert inte den eller kopplingarna till den. Hur funkar själva kompressorn? Är det bara typ en pump? Mvh. Micke Olsson |
|
|
Kan kanske vara någon koppling som tjuvläckt lite under en längre tid, till slut så har du inte något kylmedel i vätskeform kvar utan bara gas vilket gör att expansionsventilen inte fungerar längre =ingen kyla. Ja, man kan väl kalla kompressorn för en pump, den ökar trycket på köldmediet (i gasform) då det lämnat evaporatorn (inne i kupén)från ca 12-50 psi till ca 80-300 psi innan det går till kondensorn framför kylaren. Är systemet helt fyllt med rätt mängd köldmedie bör du inte se några som helst bubblor någon gång. Hoppas det bara är ett bagatellfel såsom en dåligt dragen koppling. MVH Stefan |
|
|
Otto: Så värst lång tid kan det inte vara då jag bytte kondensor och fyllde systemet i våras. Jag känner att $ flyger. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Hasso: Jag har tagit några bilder som tillsammans med lite text kan förklara hur det ser ut och funkar eller inte funkar. Är du intresserad? Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jag har råkat ut för ett liknade problem på min IS =( Hade perfekt kyla på morgonen, när jag skulle ut en sväng senare på dagen så hade det lagt av. Nu är det inte så kul eftersom det är så j**la varmt ute oxå. Tycker det verkar så skumt att detta har inträffat på bara ett par timmar!?! Innan samma dag så kylde den så bra att man nästan fick köldskador om man höll handen för nära utblåset. Kände på rören och de var kalla, men inte luften in i kupén blir det. |
|
|
Kolla säkringen till AC'n... Med lite tur så... |
|
|
Tjena det kan vara som dom skrev att den har tjuvläckt lite, du sade att du hade fyllt systemet m.m var sysyemet helt tomt då eller? för om man fyller UTAN att byta torkfiltret så kan du få en ispropp i systemet, detta är ngt som är ältat flera ggr här bmw säger att man inte behöver byta det, men åk/ring och prata med ett "proffs" så hör du vad dom säger. jag kan rekomendera Avantica AC-center mkt varmt. mvh Peter |
|
|
Falcon: I våras bytte jag kondensor så ja, systemet var tomt. Bytte inte torkfilter. Igår kollage jag om fläkten framför kondensorn startar. Nix, inte ett liv. Kan det vara så simpelt att det är det berömda motståndet som sitter brevid fläkten som är sönder? När den då inte snurrar så blir det ett övertryck och ventilen släppet ut kylmedlet. Eller? Jag kom att tänka på ett lustigt pyyyysssssande som jag hörde för några dagar sedan när jag kört in bilen i garaget. Försöker dra mig till minnes om AC:n verkligen funkat efter det. Tveksamt. Mvh. Micke Olsson |
|
För att förhindra ispropp så vakummpumpas systemet innan fyllning. Vilket innebär att man kokar bort fukten i rumstemperatur, man kan nämligen sänka kokpunkten för vatten från 100C till rumstemperatur med att utsätta det för vakumm.Det är på det viset man förhindrar att få isproppar i systemet. det påverkas inte av torkfiltret. MVH Hasso |
|
Japp, vi vakumpumpade systemet innan fyllning. Mvh. Micke Olsson |
|
Micke: Kolla Jannes Södermans dagbok han pysslade om sin fläkt som inte heller snurrade Kolla även detta inlägg Länk balmgren har ett långt och väldigt bra inlägg Troligtvis så har du problemet. med för högt systemtryck pga fläktbortfall vilket gör att den svagaste punkten i systemet ger upp och börjar läcka, förhoppningsvis säkerhetsventilen i bästa fall. På min Volvo-87 kopplade jag in så att fläkten gick fullt så fort Ac startades med hjälp av ett extra relä. och bortkopplad termokontakt. Kylan kommmer inte så snabbt , men systemet har funkat i 4 år u.a.Vilket är ju att föredra. MVH Hasso |
|
Även om du har vakumpumpat systemet och det har varit luft i det före så har torkfiltret blivit "mättat" det tar ca 6min om du lägger ett nytt filter på skrivbordet innan det är förstört, om filtret inte kan suga åt sig luften så är risken tydligen stor att det bildas isproppar i systemet. det kan vara fläkten eller annat oxå, men när allt det möjliga är uteslutet så är det bara det omöjliga kvar :) hör av dig när du vet vart felet var. Mvh Peter |
|
Om systemet varit tomt och öppnat så ska man byta torkfilter, men är systemet nyfyllt och vakummpumpat som Mickes så fyller torkfilteret ingen större funktion.Då systemet är fullt med gas. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.