AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.866

Klonkandet fortsätter

Sida 1 av 2
Har inte fårt bort klonkandet fram, har bytt casterstagsbussningar och stabilisationsstagen till krängningshämmarna, även nya dämpare. Sen hurvas bilen då jag bromsar, blev dock bättre då jag bytte casterstagsbussningarna.

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
En kanske dum fråga men har du rätt centreringsringar på fälgarna?
Det brukar kunna klonka lite annars..

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Det har jag ingen aning om, får kolla det. Men det klonkar ju så högt, särskillt efter grusvägar och i vägskarvar å liknande hål å så.

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej ridern,
Bytte du bara bussningen eller hela staget? Om bussningen blir dålig tror jag inte den klonkar så mycket i gupp utan eventuellt enbart vid inbromsning, samt vibrationer... Däremot kan p-änden på staget orsaka klonk.

Jag hade ganska mycket klonkanden varvid jag bytt följande:
bägge casterstag (arm+bussning)
bägge stabilisatorstagen,
samt en styrled.

I samtliga fall kunde jag konstatera att p-ändarna var glappa bara genom att rycka lite i dem (det rör sig om millimeter så det bara precis kännbart). I styrleden kunde man höra "klonket" när man ryckte i det (svagt dock, hörs mer i bilen under belastning).

Nu är bilen HELTYST i guppen, känns underbart! Hoppas bara det tar ett tag innan man behöver byta nått igen, alla fall av det som jag redan bytt ut...

Hoppas du hittar orsaken.

Always Diesel
Jag kände ganska noga i p änden och kunde inte känna något glapp, dom kändes faktiskt riktigt bra. Fast man vet ju aldrig tyvärr...

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Om du hade loss casterstagen så borde glappet kunnat kännas med lätthet tycker jag, så du kanske inte skall gå på dem i första hand. Kolla styrlederna, de borde ju kunna ge vissa vibrationer även de. Mina var alla fall lätta och byta, jag har bytt ut två trots vad jag sa ovan, men den ena var inte trasig när jag väl bytte den så jag sparade den gamla... Tog alla fall inte mer än 20 min och byta och är rätt billiga (billigast på Biltema men det kanske man inte får säga högt här...(79 kr)).

Det klonkade rätt bra även av en trasig styrled.
Henrik535
Samma problem med min 535:a och jag misstänker att det är fjäderbenslagringen, samma problem med min 528-85 men dom sa aldrig nåt på besiktningen vilket dom borde ha gjort om det varit styrled,spindelled eller nåt liknande så jag tror det är fjäderbenslagringen kolla dom:)
Henrik535
Prova hissa upp bilen på det hjul som är drabbat och ryck i fjäderbenet
Ja styrleder är det bytt ett par och jag har inte kunnat hitta glapp i någon annan. Fjäderbenslagringen är det den längst upp som gör att fjäderenet kan vridas? Den e iaf rätt så sliten på båda sidor på min bil

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
undre bärarmen...ta ett brytjärn och kolla glappet upp/ned ute vid hjulet.....
Henrik535
Då är det väldigt stor chans att det är lagringen som är slut
Ok, ska nog hissa upp bilen helt å bryta å slita å bända...

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
prova även det som jag skrev när den står på hjulen...bryt mellan bärarmen och fjäderbensfästet och försök att "lyfta"fjäderbenet...
Oki! ska göra det

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Prova även att gunga bilen där du hör missljudet.Har samma fel med missljud och det kom i från stötdämparna runt fästet.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
En billig och enkel åtgärd är att byta Hjälpstyrarms-bussningen. Kostar ca 150 kr.
Hade samma på min 525a och det var hjälpstyrarmsbussningen...märks om man åker över ett farthinder lite från sidan då slår hjulen i sidled, som glapp i styrningen typ.

MrMonzen
Hjälpstyrramsbussningarna, vart sitter de?

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej,

Du kanske kan få vägledning här:
Länk

Om jag inte har helt fel så är det delen som benämns "idler arm" i länken ovan.

/Roni
Har hissta upp bilen å vart å brytit å bänt, det enda glappet jag kan hitta är i styrväxeln. Lite väl mycke glapp tycker jag..*suck* går dom att renovera? Sen kolla fjäderbenslagringen e ju skitsvårt...något bra knep?

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk

525i 1990 24V

Yamaha MountainMax 700
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.