|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ofan sitter det 4st, jag har bara sett 2... Dem 2 som sitter på kollektorn har jag sett, men det sitter ju inte ytterligare 2st efter det sedan :S www.garaget.org/jackoo för dem som är nyfikna på bilen :) |
|
| Kan vara som du säger...Men jag vet att "nyare" borde ha 4 sonder...Men men | |
|
Jag har bara 2 å det är samma spis. Jag har dock alltid tankat några liter etanol innan varje besiktning så har jag fått bort otyget med att dom alltid klagar på dåliga värden om motorn inte är varm. Funkar utmärkt. /P |
|
| Jag fick ner mitt CO värde genom att byta olja. Otroligt men sant, miun M3 3,0 passerade galant efter motoroljebyte. | |
| Att bilen är nyservad (oljor,filter & stift) kan mycket väl hjälpa. Att mixtra med etanol skall man INTE behöva, går motorn som den skall så går den igenom bara man varmkört den i 3-4 mil. Som sagt S38B38 är minst lika kinkig som S50 o jag har aldrig behövt fuska med vare sig det ena eller det andra, mer än korrekt varmkörning. Enda bilen jag mixtrade med genom att tanka etanol var en Passat -91 som gått ca 36000 mil, gick ej igenom pga för hög CO, låg ca 0.6 (0.3),övriga värden bra! Gick ej att få ner hur jag än gjorde, med eller utan etanol. I det fallet berodde det på att "katten" var helt tom, monterade en Biltema-kat och klart. | |
|
Men har jag några problem med mitt CO värde??? Eftersom jag tar hand om min bil så blir aldrig oljan dålig så att den skulle påverka CO värdet.. Lambdan har jag problem med, hanns inte med idag men i morgon byter vi lambdorna och sedan avgasmätning i veckan. Etanol tänker jag inte klabba med då motorn är frisk. Etanolen påverkar heller inte lambda värdet. |
|
| Jackoo: Etanolen höjer i regel lambdavärdet, bra va*haha*. | |
| Haha jaja skit samma! Behöver inte hälla det i min bil utan löser hellre problemet än att fuska ;) | |
| Bra snack Jackoo! Som sagt, jag är rätt säker på att du har ett skit fel, om än något fel alls...Testa en varmkörning enligt mitt recept innan du byter lambdorna, kan funka...Men som sagt att byta lambdor är ingen dum ide, de åldras o förlorar sin "spänst" med tiden. | |
| Jopp ska varmköra ordentligt innan nästa bes!! | |
| Ingen annan som har några teorier? | |
|
har själv haft problem med min m3 e36 avgasvärden.kör skiten ur bilen,full gas alla växlarna då brukar värdena bli bra...:) + att det skiljer mellan olika avgasmätnings maskiner...äldre maskiner ger bättre värden.bättre att göra avgasmätningen vid nån verkstad änn vid bilprovningen,då kan man laborera lite med varven... |
|
|
Fast avgasmätning får endast utföras av Bilprovningen. Verkstäder får inte släcka tvåor som gäller avgaserna samt att mätningen alltid ska utföras vid 2500 rpm. Och som sagt är jag medveten om att grejerna ska va varma och det har dom varit ;) |
|
| Jackoo: Är du säker på det där med att avgasvärdena måste släckas hos SBP? Min E36 hade "problem" med HC 2010, dåvarande ägare tog bilen till en auktoriserad/ackrediterad verkstad som bytte olja/filter o sedan var allt OK, hos SBP står det noterat att besiktning har utförts det datumet på en "Okänd station". Skall även tilläggas att avgasvärdena var godkända hos SBP 2011. | |
|
Har pratat med 3 större BMW verkstäder och avgasmätningen måste utföras hos BMW verkstaden för att 2an ska försvinna... |
|
| Jackoo: Finns ju mängder med ackrediterade verkstäder som får släcka "2:or", menar du att det inte gäller "2:or" på miljövärden? Om BMW får släcka så borde vilken annan ackrediterad verkstad som helst få släcka. | |
| Det där med "2500 rpm" är inte riktig sant. Man har valt det varvtalet för att det ligger gott o väl inom det område som lambdan reglerar. Allt mellan 2000-3000 varv är helt OK, till o med uppåt 3500. När jag besiktigat mina bilar har de lagt sig på "ungefär" 2500, dock aldrig under utan snarare över (ej över 3000 dock). | |
|
2or på avgasvärden måste släckas av bilprovningen. Ackrediterade verkstäder får släcka i princip allt men inte avgasvärden. endel verkstäder har utrustningen att mäta avgaser men får ej släcka... |
|
|
Men då säger du emot dig själv "Har pratat med 3 större BMW verkstäder och avgasmätningen måste utföras hos BMW verkstaden för att 2an ska försvinna..." Nåja, kan kvitta:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.