|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har besiktat min M3 e36 -97a och torskat på lambdan, ligger på 1,08. Detta är andra gången jag besiktar den och denna gången var bilen VARM.. Bilen går klockrent, vanosen sköter sig och blöddrar inte, misständer inte utan bilen går perfekt. Tyvärr har jag inte övriga värden men dom är "klockrena" enligt besiktningmannen. Eftersom det var andra gången jag besiktar så skrev han inte ner dom nya värdena.. MEN, vad kan vara anledningen? Kassa lambdasonder? Har inga avgasläckage eller liknande, bilen går som sagt bra och är skysst i övrigt. Någon som har några tips? Vill ha lite tips innan jag kör in till Bmw verkstaden och börjar lägga endel pengar på detta. Vågar man nästa säga att sonderna är kass så kan jag ju köpa 2 nya och sedan besikta... Hur skadligt är det att köra med bilen? Den går ju snålt, 1,08-1,09. Grymt tacksam för svar och tips! Finns lite trådar som jag kollat men där verkar dem flesta gå dåligt och min går ju klockrent! Mvh jacob | |
|
LMM brukar vara en vanlig felkälla men då brukar den gå fett o ojämnt ist. |
|
| Bra svar på frågan... bilen går som sagt klockrent... | |
|
Snål blandning är ju aldrig bra att åka runt med. Kolvarna gillar väl inte det nåt särskillt. In till bmw och felsök. Dem lär se felet direkt. Pröjjsa 500:- och sen byter du det som ska bytas själv. /Fredrik |
|
| Är du SÄKER på att du inte har minsta lilla avgasläck efter lambdasonden? Kom ihåg att lambdavärdet hos "Bilprovningen" är ett BERÄKNAT värde, ditt faktiska lambdavärde kan mycket väl vara 1. | |
|
Har bara en skarv efter lambdorna och den är tät, och om det skulle läcka så är det så riktigt lite att man inte märker det. En polare har ev 2 friska Sonder liggandes som jag slänger på och testar med... Men kan givetvis kasta ett öga på avgaset när vi ändå är under bilen men tveksam till att det läcker som sagt.. Någon annan som har några tips? Bilen går som sagt klockrent i övrigt... |
|
|
Kolla på O2 halten vid nästa besiktning.... MISSTÄNDNING LAMBDA = mindre än 1,00 CO = Låg HC = Hög CO2 = Låg O2 = Hög AVGASLÄCKAGE LAMBDA = 1,00 CO = Låg HC = Låg CO2 = Låg O2 = Hög FET BLANDNING LAMBDA = 0,80–1,00 CO = Hög HC = Hög CO2 = Låg O2 = Låg MAGER BLANDNING LAMBDA = 1,00–1,20 CO = Låg HC = Hög CO2 = Låg O2 = Hög |
|
|
Är inte med på vad du menar, bilen går ju snålt det kan vi ju konstatera eftersom lambdan är hög... Visst har jag högt högt o2 så kanske jag har en läcka men då visar din tabell fel efter som lambdan där ligger på 1... Problemet är knappast avgasläcka, det borde ju höras eller märkas isåfall tycker jag. Skulle det vara ett jätte litet "hål" i skarven där det ligger packning emellan så tror jag inte det skulle påverka eftersom det inte märks? Jag tror mer på sonderna, dem borde la kunna reglera till detta? |
|
|
Förtydligande: Eftersom alla andra värden är bra så borde även 02 vara låg i detta fall, gissar på att du har rätt så hög 02 = det kommer in luft i avgaserna efter lambda, därför blir det beräknade lambda värdet knasigt. Om du "luktar" på avgaserna så brukar de lukta aningens "sött" på en bil med rimliga avgasvärden. Likaså skall det INTE få en massa kondens på händerna om man håller handen bakom. Hade själv helknasiga värden på min E34 för 7 år sedan, avgaserna luktade apa o jag blev ordentligt blöt om handen...Alla värden var riktigt höga. BMW trodde det var toppen. Bytte lambdasond sen var allt frid o fröjd, är så än i dag. Efter sondbytet blev agaserna betydligt torrare o hade en helt annan "lukt". Givetvis är detta ett väldigt dåligt sätt att diagnostisera men en indikation kan man kanske få? |
|
|
Värdena i tabellen är efter faktiska lambdavärden, inte ett beräknat som hos SBP. Jag gissar på att din bil går med lambda 1 (dvs bilens lambdasond styr perfekt mot 1) men när avgaserna kommer ut så har det tillkommit så pass mycket syre att det beräknade lambdavärdet drar iväg. Anledningnen till att bilprovningnens "sond" förs in rätt långt i avgasröret är just för att minimera påverkan från syret som finns i luften... Koppla upp bilen mot lämplig program o kolla live-värden på lambdan, skulle inte bli förvånad om värdet är ganska exakt 1. |
|
|
Japp får kasta ett öga på det då men som sagt tveksam till att det kommer in luft.. Och jag skall med andra ord inte heller få kondens på handen. Håll handen bakom för att känna hur pass varma avgaserna var innan bes och KANSKE att det upplevdes som något fuktiga avgaser då.. Vågar inte säga säker men kanske kanske att jag upplevde dem som fuktiga. Jo hade ju vart smidigt å ha en bredbandare och kolla.. Har svetsmutter monterad precis innan orginal lambda.. |
|
| Som sagt kika på O2 halten. Är den hög så har du läck. HC, C02,O2 samt CO kan sonden "mäta" mig veterligen. Lamdan däremot beräknas av dessa värden...I ditt fall är ju alla värden "bra" (Hur bra?) utom just lambda... | |
|
Stämmer som du säger med värderna. Vi höll jump en stund och såg ju o2 men la det inte på minnet. Bes mannen var riktigt bra så hade jag haft högt o2 ( läcka ) borde han sagt det tycker jag... Övriga värden var helt okej, inget " konstigt " som han sa.. Men Bilprovningen hade öppet i morgon så ska kolla upp detta i morgon! |
|
| Lätt fuktiga avgaser är OK. Men du skall inte bli blöt om händerna efter 5-10 sek som jag blev när min bil hade apdåliga värden. Givetvis skall bilen vara varmkörd, detta görs bäst genom att ligga på konstanta varvtal kring 3500-400 varv i 3-4 mil. Varför? Jo för det är just vid dellast som lambdan jobbar som mest, det är därför man mäter lambda vid ca 2500 varv. Buskörning kan kanske funka, men jag har alltid varmkört min genom att köra 3-4 mil enligt ovan, o kom ihåg att S38B38 är en betydligt smutsigare motor än S50, trots detta har det aldrig behövts varmkörning från teknikerns sida, alla värden OK med en gång! Jag "hjälpte" även en annan kille som hade strul med avgasvärdena på sin 323i E36 här på forumet. Verkstaden dömde ut katten. Efter varmkörning enligt "mitt sätt" var alla värdena klockrena, verkstadens kommentar: "Omöjligt". | |
|
Tidigare ägare som besiktat bilen 7 senaste åren har som han sa knappt behövt köra grejerna genomvarma och den har gått igenom utan problem alls.. Som han sa: köra lugnt dit ( 2 mil ) och sedan låtit den vara avstängd inne på bes och sedan kört 300m och gjort avgasprov. Inga problem alls.. Motorn har bara gått 2000 sedan totalrenovering med orginal delar... Lambdorna är dock aldrig bytta vad tidigare ägare vet.. |
|
|
Jacko: Hög 02 i detta fall behöver inte vara anmärkningsvärt hög, hur många % det är kan jag dessvärre inte hjälpa dig med, men direkt efter katten typ uppåt 2% överskott av O2. Sen hur mycket O2 får stiga tills det kommer ut ur röret vet jag ej. Men som lekman skulle jag tycka att om O2 är uppåt 6-7% så är det en tydlig indikation på läckage. Som sagt spåna med en duktig mek som har koll på hur dessa värden får se ut, o då helst med erfarenhet av just M3... |
|
| Ok. Jag vet vilken bil du har nu. Fin, påkostad bil. Jag tror att det är ett skitfel, eller inget fel alls. Varmkör enligt min instruktion (värmen kommer få eventuella "miniläckor" att bli täta) | |
| Mm Andreas gamla... Påkostad som fasen ja ;) | |
| Kan vara Eisenmann Race systemet som ställer till det? Svårt att höra avgasläck med ett så fint sjungande system...Nöjde mig själv med "sport".... | |
|
Det är faktiskt ganska tyst på tomgång och vid normal körning.. Men drar man på så hörs man :) Men om något skulle va galet, sonderna? |
|
|
Sonderna är god ide att byta...Minns jag rätt så är de FYRA till antalet (2 reglersonder samt 2 kontrollsonder). Köp inte Bosch skräp utan satsa på NGK "Direct Fit" för ca 800kr/st Länk (de har dock bara reglersonderna, ej "kontroll") Länk Länk Mmm...Eisenmann:): Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.