AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
26.128

Verkar vara helt JÄVL... omöjligt att sälja sin x5 4.6 is

Sida 2 av 6
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Stockholm-1

Ja du. Själv har jag bytt en hel del saker som brukar inträffa runt 10k som bromsar, skivor och inp 2 service vindruta MM. Sen har dörrarna jälvats en del vilket också kostat pengar. Men sen bytte sa stab stag fram och de var bra pris på, typ 1600 för båda med jobb. Service är väl lite dyrare än normalt pga mer olja i snurran men annars är det inte några skräckexempel som jag sprungigt på.

Mvh
Prova bredda ditt inbyte. Kanske nästa bil blir enklare att sälja.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Med tanke på dagens soppapriser så förstår jag att din bil är svårsåld. Den har onekligen många fördelar men varje gång någon proskjuter en ny kanon eller något i Iran så går bensinpriset upp 50 öre. Tyvärr drar X5 mer soppa än en snåldisel och snåldiseln gör oftast samma jobb, dvs tar dig och din familj på olika grejer.

Så jag förstår att bilen är J... svårsåld. De som har råd med soppan köper en ny.

E
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
E,
Håller med dig där :) Men en snåldisel fixar inte resan med samma stil, hehe
Nej, skämt och sidor. Soppan är självklart en anledning att folk håller i pengarna.

Tobbelito,
Visst kan ja ta annat inbyte än de nämnda objekten men det måste vara BMW, Audi, Mercedes, SAAB eller Volvo. Har just de modellerna skrivna för att bredda sökningen något.

Mvh
Jag förstår att du inte vill gå ned i pris:) Tycker dock att det finns några andra 4.6 till salu till lägre pris, utan att milen är sådär väldigt många fler. Som någon sa, de som har råd med driftskostnaderna kör hellre en ny bil. Vill man få till en vettigt snabb försäljning gäller nog bara en sak, att vara billigast, tyvärr. Dessutom är det ju en tydlig trend nu, låg förbrukning är viktigt för nästan alla numera och diesel är melodin, även för för de som kör så lite att det inte lönar sig. Och mode eller ej, bensinen är dyr, och bilen i fråga är törstig... Köra 300 mil på en semesterresa i en sådan och det blir en tung post att betala soppan nu när den kostar 16kr litern
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Jabbal,

Jo det är kloka ord, och sant. Bara be till staten att de sänker skatten på bensin och att diselflugan lägger sig. Fattar inte varför alla ska rulla runt i knattriga dislar när det i flera fall inte lönar sig..

Men segar nog vidare med min annons för jag anser nog att denna bil är värd detta, verkar vara min subjektiva uppdattning dock... :(
Förstår om du inte vill ge bort bilen men rent spontant så känns det dyrt för en sån bil. Den är trots allt 10 år och har hyfsat höga driftskostnader.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Står för 148-159KKR enligt Länk vid privatköp, så du ligger på en vettig nivå iaf.

Lite tankar;

Jag tycker att du ska låta regnumret synas på bilderna, för att visa att du är en seriös säljare med legitim bil. Är du orolig att någon ska bli så imponerad att de stjäl bilen så är det väl bättre att ställa den någon annanstans än hemma under försäljningstiden?

Sedan bör du nog ta bort "INGA PENGAR, RING INTE", detta ger inget vänligt intryck. Man affärar hellre med en vänlig människa än en surgnul. Alla som ringer är en potentiell kund, varesig de har pengar i hand eller inte.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Får du ett bra bytesförslag eller bra bud ta det.
Ingen idé att vara girig för en sådan svårsåld bil.

Lite OT:

Denna X5:a har vart till salu sedan förra sommaren då utgångspriset var 145 000:- om jag minns rätt.

Min kusin var o kika på bilen samt gav ett bud på 130 000:- men killen tackade blankt nej.

Sen dess har den vart till salu till o från samt vart ute som ett försäljningsuppdrag på någon bilfirma i Växjö utan resultat.

Se nu vad han begär och hur mkt han torskat på 1 år med allt som allt...

Länk

Lycka till med försäljningen.

BMW M-POWER
Lasse Karlsson
Enligt andreas_lofgren finns det inget direkt värde i din bil, utan du ska ta vad du får för bilen, för det är dess värde. Detta förutsatt förstås att du är överens med köparen om detta. Hur man sedan lyckas med att bli överens med någon, om något som det inte går att bli överens om, om man har totalt avvikande åsikter, det förtäljer inte hans resonemang!

Nej! skämt åsido: stå på dig och behåll bilen! varför i hela världen ska man sälja en bil om man själv anser att man i stort skänker bort den?

HA DET!

modolasse
Intressant teori...om nu en bil är värd mer än vad någon är beredd att betala för den, vad är den då värd? Vilka faktiska bud finns på bilen som motiverar ett högre värde?

Istället för för att hävda vad bilen INTE är värd kanske det vore intressant att höra vad någon nyligen sålt en begagnad X5 för.

Visst kan man tjurskalligt hävda att så länge man inte är överrens om priset så slipper man "skänka bort den" men det höjer ju inte värdet på bilen i sig om man nu inte får några bättre bud...

Oavsett önskar jag dig lycka till med försäljningen, det finns säkerligen köpare där ute men det gäller att ha is i magen. Gamla BMW är inte lätta att sälja, höll på i knappt 3 månader med en 10 år gammal 328 E36 innan den gick till slut...
ar
457
argungu
118i -20
modolasse: "Enligt andreas_lofgren finns det inget direkt värde i din bil, utan du ska ta vad du får för bilen, för det är dess värde."

andreas_lofgren har rätt. Bilen har inget abstrakt egenvärde. Vad du får för bilen när du säljer den, ja det är själva definitionen av vad den är värd, vid det tillfället. Lyckas du sälja den dyrare en annan gång, då är den värd det priset.

Om du själv anser den vara värd mer än vad spekulanterna vill betala, då är det rätt att behålla den, precis som du säger. Kanske det går att sälja den till det priset i framtiden, kanske inte. Värdet bestäms i praktiken av vad köparen är villig att betala.

/Erik
Som tidigare kommenterats:
-dölj inte reg nr
-undermåliga formuleringar, versal- och avstavningsfel
-för högt pris (detta i kombination med ovanstående är direkt dåligt)
-mönsterdjup på däcken?
-bilen kommer inte vara mer värd om 6 mån (om inte priset för en tunna halveras)
"andreas_lofgren har rätt. Bilen har inget abstrakt egenvärde. Vad du får för bilen när du säljer den, ja det är själva definitionen av vad den är värd, vid det tillfället. Lyckas du sälja den dyrare en annan gång, då är den värd det priset."

Sen är ju en annan faktor tiden, vilket ju egentligen skrivs i citatet ovan. Vill man ha ut ett lite högre pris får man ofta vänta en längre tid. För att lyckas bör man ju ha något som gör bilen mer attraktiv, tex låga mil, fint skick, speciell modell etc och is i magen för att "rätt" köpare kommer. Vänder man på det så får man sänka priset rejält om man vill bli av med den imorgon. Ett "knep" kan vara att lägga sig lågt, med det lägsta pris man kan tänka sig, och lägga till det klassiska "prutat och klart". Ibland funkar det ibland inte, vissa svenskar gillar inte det där med att pruta utan lockas istället av lågt pris direkt.

Spontant verkar du ligga bra till prismässigt för "din" modell men tittar man i stort så kan man få en X5a med stor motor till klart lägre pris.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Lasse Karlsson,
Var hittade du det citatet från andreas? Skrev han det i din tråd?
Vem vet, det kanske blir ett myntat uttryck..

-------
Min bil suger inte...
Jag tror inte att din bil kommer att öka i värde som ett årgångsvin...
Men om du behåller den i 30-40 år kan den vara av intr. för ngt bilmuseum
där den kan jämföras med Dinosaurier.

Sälj bilen..ta ett byte..."rätt pris" är vad du o köparen den dagen tycker känns ok!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Helt otroligt vad "slukarna" har rasat i pris!
Slog en liten sökning och fann denna!
Jag provkörde en sådan här när den var ny.
Vill minnas att den laminerade lappen som låg slängd i baksätet löd 830.000 kr

Nu kan man köpa en för 169.000 kr som hittat!
Länk!

Man blir allt lite sugen. Vem behöver åka till Tyskland när priserna är så låga här?
Där kan man säga mycket bil för pengarna....

Kör man 1000 mil/år så kvittar det iaf för min del om den drar 1L/m eller 0,6L/mil

Klart det ska kosta att dra på sig en sån fin kostym när man åker till jobbet.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Just den modellen känner jag lite "extra" för då jag fick
tillfälle att ta ut den på en rejäl provtur som ny.
Vill minnas att jag tänkte att den här bilen är överkomlig för mig om ungefär tjugo år!

Men så lång tid tog det alltså inte. Fin värdeminskning.
Jag tycker ni ska vara glada åt fritt värdefall på lyxåken. Det flesta på forumet är bilentusiaster som nu får råd att köpa sin drömbil. Bankiren som köpte den ny har ju råd att ta värdeminskningen. Njut och köp säger jag bara!!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Super Gut, du har uppenbarligen rätt gott om stålar. Skillnaden mellan 1 liter milen och 0,6 liter per mil är överslagsmässigt ca 6 tkr. Det räcker till en veckas sommarsemester om man inte har allt för stora prettantioner , varje år. Att köpa dyra kläder är ofta billigare än att köpa billigare kläder.

Leffo en 6 serie bil vore skoj som entusiastfordon. Den har potensial åt det hållet. Det är en helt annan vagn en X5, i mina ögon. Sen sjunker i princip alla bilar i värde. Särskillt dyra bilar sjunkter som tegelstenar i värde. Det ger oss entusiaster fina möjligheter.

En X5 bensinare skulle jag personligen aldrig köpa. Allt till en sådan vagn är dyrt, soppa, skatt och underhåll. Stor tung bil med stora däck som är dyra. Allt i övrigt är dimensionerat för en stor tung bil, bromskivor bromsklossar osv. Bara att tvätta taket på eländet kräver en stege. Det finns inte många (Stockholmare) som verkligen behöver en stor tung fyrhjulsdriven bil. I norrland kanske, med vinter 6 månader per år, om du jobbar som jägmästare, men "vanligt folk"???? Den här typen av bilar var/blev en fluga, en prestigegrej att ha. Varje lattemorsa på "övfre Östermalm" behövde en oavsett om de kunde parkera eländet eller inte. Nu när de inte är lika poppis längre så sjunker de som stenar på begagnatmarknaden.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.