AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.147

Blev omkörd, bilen som körde om mig körde in i sidan, vad gäller nu?

Sida 1 av 2
Så här är läget, åkte för att hämta barnen på skolan, parkerade då på en stor parkeringsplats, har spänt fast barnen och åker mot utfarten, denna utfart är ganska bred och det får plats säkerligen 5 bilar på raden samtidigt som kan åka ut.

Nåväl, det står iaf en annan bil vid denna utfart också, jag iaktar honom och åker ut försiktigt, märker att han är irriterad då han svänger ut och ligger ungefär 20-30 cm bakom mig och pekar med sitt finger mot sitt huvud.

Vi åker över ett fartgupp först (det är 30), sen kommer det andra fartguppet, precis efter jag har åkt ner ifrån detta så smäller det till i bilen, han kör om mig och kör in i sidan, knäcker sidobackspegeln totalt.

Inte nog med detta, han fortsätter att åka, han försöker sticka, fick panik och drog efter honom, var tvungen att köra om honom ställa upp bilen på tvären att blockera hans väg därifrån, gick ur bilen och frågar vad fan han sysslar med, då kommer han riktigt hotfull emot mig och jag förväntar mig en smäll i ansiktet, han pratar om att han har rätt att köra om VART han vill, han var tvungen att komma fram och att jag låg för långt mot mitten.

Efter en stunds käftande på platsen så åker vi av mot maxi (tog regnumret innan på han då jag trodde han skulle försöka sticka igen).

Väl där på platsen så undrar jag varför han kör om där, då erkänner han det, att han blev irriterad över att han ansåg sig ha väntat längre än mig där borta vid parkeringen och att han har rätt att köra om vart han vill.

Har skadeanmält detta nu och gick även ner till polisstationen och förklarade alltihop, nu drar en trafikutredning igång tydligen, de var mycket frågande till varför han åkte därifrån samt varför man kör om på en sådan väg där det är så låg hastighet.

Vad händer nu? han hotar med att det är jag som har felat eftersom han ansåg att jag hade gått ut för långt mot mitten (jag var ju tvungen att väja för plankan som sitter vid fartguppet.

Hej.

Sålänge han fyller i lappen likadant som dig alternativt skiter i det. Du får rätt. Vid filbyte så är det den som byter fils fel. Hävdar han att du vinglade mot honom, problem

Mvh Tobias
Polismannen menade på att fallet är solklart då han dels försökte smita därifrån samt att han körde om på en sån sträcka som är begränsad till 30, han höll nog säkert 70 där liksom, detta räcker för vårdslöshet.

Men det kan ju bli så att ord står mot ord, men man tycker ju att skadorna borde bevisa vem som har rätt...
no
163
novaland
520iA Touring -10
Det handlar väl om vem som var mest oaktsam. Jag vet inte, men det kan ju bli att båda ansågs vara oaktsamma och båda får dela på skadorna.. med försäkringarna förstås.

Om ditt handhavande inte anses oaktsamt så lär väl han stå för det hela om han nu anses oaktsam..

maybe?
Är det inte big-no att köra om på en sån väg? vi pratar om en 30sträcka med fartgupp.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan inte tänka mig annat än att det är vårdslöshet att ens köra om på sådan väg. Han borde stå upp för vad han ställt till med. Hoppas det löser sig. Man blir ju förbannad av att bara läsa om eländet...
Han har ju alltså tagit min förardörr och framskärm, även knäckt bakspegeln.
Hela backspegeln böjde sig åt fel håll, alltså framåt och glaset lossnade givetvis på platsen, gick tillbaks efter jobbet och kikade och där låg spegelglaset...

Problemet är att stämningen var så upphetsad i detta läge att jag inte hann stoppa någon bil som kan ha sett vad som hände, jag var ärligt talat rädd för att åka på en smäll när han kom ut, riktigt hotfull person.

Kan inte förstå för mitt liv hur man kan tycka att det är värt att krocka in i en annan bil bara för att man blir förbannad över en banal grej, börjar nu förstå varför vi får stå ut med våra dyra premier när folk gör på det här viset,
Anders-72: Det är vad det inre befälet påstod också när jag gjorde anmälan, troligtvis leder detta bara till dagsböter för smartskallens del, om de nu inte kan komma fram till att han faktiskt försökte smita ifrån platsen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det brukar ju kunna bli spontant vid sådana här tillfällen!

Om han kör om på 30-sträcka spelar väl ingen roll? Det är mer otillåtet att köra om där väl, än vad det är någon annanstans? Rätta mig om jag har fel på den punkten. (För vi kan väl förutsätta att han inte riktigt "minns" att kan körde ca 70 km/h på 30-sträcka vid det tillfället?). Sedan håller jag med om att det är olämpligt, men hade alla här hållit sig till vad som är lämpligt så hade ni inte ens krockat.

Däremot är det väl rätt enkelt i övrigt? Om han kör om dig, och ni krockar så är det väl han som är vållande? Om du måste väja för ett hinder så vad då? Ska du bara köra på hindret om det nu råkar vara en unge som springer ut?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sorry: det är väl INTE mer otillåtet att köra om på 30-sträcka än vad det är någon annanstans? Rätta mig om jag har fel där.
Polisen menar på att köra för fort på 30-sträcka brukar räknas som vårdslöshet i trafik, lägg till att det skedde vid fartgupp, skola och att han försökte smita
Om inte en polisman mätt hastigheten kan han hävda att du körde 15km/h och han 29km/h...så vi kan lägga ned spekulationerna hur fort han körde.

Istället skall du fokusera på de faktum som kan fälla honom:

1) Han kör in i dig under en omkörning på en synnerligen olämplig vägsträcka.
2) Han avviker olagligt ifrån olycksplatsen.

Detta bör få honom enkelt fälld i domstol. Men tyvärr tar utredningar ganska lång tid, jag har varit med om ett liknande ärende och det tog 1.5 år innan tingsrätten fällde en dam som kört in i min bil och sedan stuckit.
Kristoffer: Låter rimligt, får lite mer på fötterna, men antar att polisen redan har tänkt detsamma som du..:)
Vad hände föresten med den här personen som blev dömd? dagsböter antar jag?, vad fick du egentligen? bara en lagad bil? Det känns så meningslöst på något sätt, man borde få något slags skadestånd om någon avsiktligen kör in i ens bil, oavsett om det ej går att bevisa att det var med vilje (som han erkände på plats att det var).

Hon fick böter, kom inte ihåg hur mycket. Men det var en ganska komisk tillställning eftersom hon hävdade att hon hade stereon på maxvolym och att hon var sen för att hämta ungarna på dagis etc...men det funkar inte i ett rättsärende :-)

Jag hade lämnat in min bil under tiden och fick dessvärre ligga ute med självrisken under tiden tills dess att domstolen avgjorde saken. Förutom en lagad bil fick jag tillbaka självrisken+ränta samt kompensering för att bilen var på verkstad.
Eftersom det är en 30 sträcka, så måste jag fråga är det inte en heldragen linje mellan körfälten?
Om det är det så lär han har brutit på den regeln när han köre om
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När jag läser din beskrivning av händelsen få jag en känsla av att du inte har berättat allt, vad var det var som motparten blev upprörd över? Du måste ju gjort något som upprörde motparten så mycket att han inte bara gjorde omkörningen utan också med uppsåt ville "markera" sina åsikter om din bilkörning.

"Nåväl, det står iaf en annan bil vid denna utfart också, jag iaktar honom och åker ut försiktigt, märker att han är irriterad då han svänger ut och ligger ungefär 20-30 cm bakom mig och pekar med sitt finger mot sitt huvud."

Var han verkligen bara upprörd i största allmänhet eller blev han upprörd över ditt beteende?
Kan motparten uppfattat det som att du trängde dig i kön vid utfarten?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Åk till platsen och fotografera, inkl glassplittret från spegeln på asfalten.
Vad har motparten för bil?
Tror du han gjorde detta avsiktligt verkligen?
steaman: Jag funderade också på detta vad som försigick vid utfarten men det ändrar ju inte saken i sig - nämligen att föraren körde in i bilen och smet därifrån.
Om steaman moona eller gav han fingret spelar nog ingen roll.
Det friar han inte från att hyvla av vänster spegel på babord sida på hans språm.

Fyll i alla papper noga dokumentera och låt försäkringsbolaget sköta detta sins emellan.

Du ska inte ro detta i hamn.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det har ingen påstått men det förklarar vad som hänt. Det förekommer ofta provokationer i trafiken, medvetna eller omedvetna. Dessa är lika farliga som det som blir resultatet av provokationen och borde bötfällas i större utsträckning.

Nu säger jag inte att trådskaparen är skyldig till detta men att han är helt utan förskyllan tror jag inte!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.