AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.673

Ryck åt vänster i hela bakvagnen vid växling SMGII-lådan?

Sida 1 av 2
Tja,

Nu haft min M3 E46 i två veckor. När jag kör "inspirerat" känns det som att bakvagnen flyttar sig en halvmeter till vänster när jag växlar. Är detta normalt?

Med inspirerat menar jag att jag rullar ut på motorvägen på typ 3an och sedan trycker plattan i mattan och växlar på 6-7000 varv. sportläget inte i. DSC inte urkopplad. SMG'n på mellanläge "3e hacket". Känns som bakhjulen vobblar till vid varje växling upp till 6an.

Börjar ju fundera - det där med att bakaxlarna ibland behöver svetsas om - är detta ett 1a tecken?

/Dr.S
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Dunkar/klonkar det till mer vid växlingarna nu än tidigare?

Skulle subframe fästena i chassiet gå så skulle jag tippa på att du hade hört det i chassiet vid växlingarna.

Jag skulle istället tippa på att det är bussningar i bakvagnen som måste bytas. Många som pratat om att bilen "ålar" sig när länkarmsbussningarna är slut. Silentblocken är om jag inte är helt ute och cyklar just de bussningar som sitter i subframen. Har bilen gått en hel del mil, dvs. 10k+ så skulle det nog inte vara fel att byta alla bussningarna i bakvagnen, många som upplevt bilen som helt annorlunda (positivt).

Men men, rekommenderar att du tar bilen till en auktoriserad verkstad och lyfter bilen. Jag sitter bara och antar här, så bättre du får en diagnos på plats IRL.

Min M3a bar sig lite konstig åt när däckena började ta slut bak. Koppla ur DSC och se ifall det blir bättre. Kanske är så att du "ritar" i asfalten vid växlingarna och att DSCn slår i?
Det klonkar till rejält i bakvagnen, men jag hör inte att det gör det när jag gasar, snarare när jag kryper runt på en bensinmack eller så, men då klonkar det som om man hade en kakburk som rullade runt i bakluckan. Jag fick höra att det klonket var normalt, men jag tolkar på dig som att det är ett varningstecken?

/S
och ja, bilen har gått 11000mil
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Att du har kassa bussningar i bryggan och främre länkarmar råder det inga tvivel om.
Det finns ingen återvändo bara att slita ner hela bakvagnen och byta bussningarna.
Släng inte dit några dassiga original bussningar inte powerflex heller.

Millway i alu är det som gäller.
Passa på att förstärka upp infätningarna i chassiet när brallorna ändå är nere.
Om du inte redan har sprickor så kommer det garanterat att komma med tiden.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ett litet klonk bakifrån vid växling eller krypkörning i låg fart ÄR normalt. Det förstärks dock av dåliga bussningar.

Att bilen vrider sig vid växling är INTE normalt som någon tidigare påtalat och beror oftast oxå på slitna bussningar eller att ni monterat fel däck??!!

Att bilen har rätt däck är oehört viktigt på en bakhjulsdriven bil i allmänhet och en M3 i synnerhet!

Mvh Peter
Beyma: Vem fixade din bakvagn? Jag har ingen E46 men jag vill "renovera" (läs byta ALLA bussningar i bakvagnen + blästra & lacka, samt byta ingående packbox i diffen, men även bärarmar bussningar,styrstag fram, men "framvagnen" kanske jag lyckas byta själv med rätt verktyg, dvs en kort 22mm nyckel...) min E36 en aning, o hittar ingen firma som vill göra jobbet, iaf inte för en rimlig summa (25" i arbetskostnad tvcker jag är orimligt...)
be
182
beyma
Jag tog hjälp av JRM
Kanse inte dom billigast men jobben blir alltid 100% utförda och det betyder mera för mig än ett billigare pris och ett tvivelaktigt resultat.

Min bakvagn är mer än bara förstärkningsplattor som jag nämt vid tidigare tillfällen.
Jag kan inte säga vad jag fick för pris på det utförda jobbet då jag är en hyfsat stor kund där sen tidigare, så fick jag ett bättre pris än vanligt så att säga.

Sen är mitt bygge lite mera än bara alu bussningar och förstärkningsplattor.

Förstärkningsplattor från HPF
och bussningar från millway (alu) (alla som finns) sen har ni en bakvagn som är värd namnet.
Bakvagnen kommer efter detta sitta där den ska, och förbli sittande. Bara en sån sak :) Bilen blir så där löjligt bra efter operationen :)

Sen går det att jobba sig vidare från detta och ytterligare förstärka. Det är det jag har gjort.

Självklart så blir komforten lidande efter att original hawaii gummibussningar är borta och hardcore alu tagit plats istället.
Men tanken om att aldrig mera behöva byta bussningar och att bakvagnen är och förblir stabil för all framtid väger betydligt högre än den dassiga original lösningen.
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Tjena grabbs, det är min gamla bil Dr.S har köpt,

så ja skall slänga in ett par ord om den och skicket den var/är i!

men att främre länkarmarna skulle vara dåliga "som det inte råder några tvivel om" är helt ute i det blå och velar, hade det varit glapp/dåliga länkarmar så sliter det ut bussningarna fram först då man även byter dem vid byte på länkarmarna och då får man ett "klonkande/dunkande ljud fram om de är så dåliga..
Bilen är bes i feb (har ja för mej) och de är snabba på att påpeka om det skulle vara sånt glapp i bilens framvagn..

Silentblocken kan det vara om det är nått som kan vara dåligt då de slits på en bil med de hk och bakhjulsdriften.

Men det med att bilen inte drar i baken när ni gasar blir nog tungan lite blå på er..
klart det känns när bilen släpper lös all kraft den har och med det känns det i chassit! eller??

Sen skulle inte ja vilja påstå att det känns som att den flyttar sig en halvmeter utan mer att man känner att det är vrid i motorn!

Som sagt pröva att ta ur DSC och kolla hur den beter sig då, det är Toyo proxes R1 som sitter på så de är ju hårda som hockeypuckar..

Kan ju även pröva med andra däck, alla däck beter sig olika,

Annars det enklaste är ju att åka med den till BMW så får de helt enkelt kolla om det är nå fel! (där den även var för två mån sedan och då sa de inget, för jag frågade om "klonket" från stilla stående var normalt och de hade bilen över dagen och de körde den en bra bit och när jag hämta bilen ville ja prata med teknikern och han sa: "det här är ingenting" finns inte många som låter så lite sa han och skratta! och vore den "slut" i bakvagnen hade de nog påpekat det direkt iom att han provkörde pga diffljudet!

Hoppas jag fick med det mesta :)

MVH//Mick3

hehe tack Mick3. Ingen skugga över dig - bilen köptes i befintligt skick. Bra dock att du kan påpeka saker som däcken t.ex som jag inte har någon aning om.

Det här med provkörning är ju lite svårt - man kan ju inte maxa på ordentligt i alla lägen och jag kan tänka mig att en mekaniker tar det lite piano med bilar kan kör för kunds räkning, eller?

Jag har redan tänkt att ta den till BMW - en tanke som slog mig dock som jag tänkte fråga här på forumet: Är det billigare att låta någon annan än BMW titta på bilen, och i så fall, blir det lika bra? Känner någon till en bra verkstad kring stockholm som skulle vara billigare men lika bra/bättre än BMW. Tänkte ta den till Danderyd för det är nära jobbet. Kommentarer på det?
Beyma: Tack, Har mejlat de. Perre på Bil & Motorteknik jobbar inte gratis han heller*haha*
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Ingen fara Dr.. :) Ville bara inte sitta och vara tyst i mörkret! :)

När de bytte "salmon" relät så körde de relativt hårt med bilen för att kolla så inte lampan tände sig igen! och det var ju samma veva!

Och även som nån ovan nämnt att du skall byta ut bussningarna bak, det är inga fel att göra då du vill köra bana med bilen, och då kan även jag rekommendera millways alu bussningar till bakvagnen då får du en MKT stummare bakdel än de original som sitter där idag.
Går verkligen inte jämföra.

Sen får du inte glömma att du inte har en sänkt bil det blir mkt skillnad mot en som har andra delar monterade i krängningsväg!

Och angående det med att låta nån annan än BMW kolla på den, BMW är tro det eller ej, INTE alltid bäst att lämna iväg till, du kan få en minst lika bra bedömning på om det är nått som är galet av en annan verkstad.
och det är oftast billigare med, och som sagt så behöver det absolut inte bli sämre gjort! Men alla verkstäder vet inte heller hur en M-bil skall vara så det får du ha i beräkningarna med, men det märker man oftast vid en liten pratstund med mekanikern!

MVH //Mick3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Klonk, drar lite i sidled plus kakburk. Låter precis som min när silentblocken var slut.
Blev en helt ny bil när jag bytte dem.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

be
182
beyma
Jag kan ju säga så här.
min bil betedde sig exakt som DR.S så fint beskriver.

Och felet på min vagn var kassa bussningar och framförallt dom främre bärarms bussningarna.
Är dom slut så kommer hela bryggan börja vrida sig. Inte helt optimalt på en redan försvagad original upphängning för bakvagnen.

Och när hela härligheten är nere så ska man inte bli allt för förvånad om man finner små sprickor lite här o var i chassiet.

Jaha, Det var ju typ skittjockt på alla verkstäder i sthlm denna vecka.

Är det risk att köra sönder något om nu bussningarna skulle behöva bytas - om jag väntar säg 2 veckor o ändå kör med bilen, eller är det mer att väghållningen inte riktigt är som den kunde vara?

/Dr.s
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Kör lite normalt utan fullgasväxlingar så är det inga problem:-)

Kanske är som förra ägaren säger att det bara är bakdäcken som inte är optimala för bilen.

MVH Peter
Jaha,

En vända i Mantorp park senare kan konstateras att bakfjädrarna var AV. kanske kan påverka både klonkande och väghållning...
Har tid hos en mek på BMW som även tittade på bilen på mantorp som ska lägga sitt kunnande och sin kärlek över bilen.
Det jag lurar på nu är följande: Om jag stoppar i Millway alu-bussningar, sliter jag då inte mer på bakvagnen i övrigt? Eller är det tvärtom?
Beyma, du var ju inne på totalrenovering och förstärkning "när ändå brallorna är nere". Jag tänker mig att om det är sprickor kan ju detta ordnas via BMW försäkring - sett andra på forumet som löst det hela den vägen.
Frågan är ändå - slits fästena mer om man monterar alu-bussningar? Kan det bli problem med garantin om man inte haft orginal-delar i bakvagnen innan sprickor uppstått?
be
182
beyma
Det råder delade meningar om det där med bussningarna.
Jag säger och många med mig, att det stressar infästningarna betydlig mindre än bussningar i gummi.

Varför?
Jo du får en stumm förankring i upphängningen som inte tillåter något flex över huvudtaget.
Detta tillskillnad från en bussning i gummi som i vare gaspådrag kommer flexa med motorns vrid. Detta i sin tur stressar infästningen chassiet som hela tiden får ta i mot vridningar. Man kan likna det med en plåtbit som du viker gång på gång. Tilslut ger den vika.

Infästningen är helt fel från början, man skulle behöva en bredare brygga för att sprida vridningarna över en större yta. Nu är den som en hävarm för motorns vrid.

Alla gör ju som man vill men om man ser över konstruktionen så är det rätt logiskt i min värld.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Dr.Strangelove.
Menar du "garanti" garanti som om bilen är rel. ny eller menar du goodwill?

"problem med garantin "

Jag menar väl goodwill då då med tanke på att bilen e så gammal. Hittade lite länkar om att BMW lägger sig platt när det gäller dessa fel eftersom det är ett uppenbart konstruktionsfel. Flesta länkarna var från USA men jag önsketänker väl att det skulle vara samma sak här. Nu säger ju vissa att om bilen är så gammal (10år och 11000mil) så skulle det inte gälla längre. Jag får väl se - verkar på forumen som att det går på en 40 lakan att göra det själv och det känns som mycket deg. Hade man ju kunnat räkna med med ett annat bilmärke men jag går fortfarande runt i min rosa bubbla och tänker att jag köpt tysk kvalitet.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
De verkar vara mer kundfocuserade i väst än här. Läs: vevhusventilation. Iofs inte så vitalt från en säkerhetsaspekt.

Om det nu finns goodwill - borde det inte finnas en SI (eller vad det heter)

Hasso! Ngn input (eller ngn annan)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.