AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.132

AC påfyllning E39?

Sida 2 av 2
Man kan inte se på ett torkfilter eller på oljan om den är tillräckligt torr eller inte, mer än att om oljan inte ser OK ut så är systemet väldigt fuktig och förmodligen surnat (brytits ned till organiska syror) och ändå kräver en sköljning - och jag skulle ha bytt torkfiltret om man ändå var där och rotade eller bilen över 5 år gammal.

Fukten kommer in via slangarna med tiden mha. diffusion genom gummit och så länge man har gummidetaljer och slangar så vandrar fukten sakta in även om trycket är högre på insidan.

Om du är nyfiken så kan du öppna den gamla kompressorn och ser du en tydlig linje där oljeytan var så indikerar det att oljan nog inte var så sådär jätte torr. I det systemet jag bytte (och med synliga korrisionstecken invändigt på kompressorn när jag plockade sönder senare) på så låg systemvattenångrycket på ca 4 mBar stadigt vid en vakumtäthetstestning med stängd kran mot vakumpumpen och ville inte sjunka ens efter en timme vakumsugning innan byte av torkfilter.

4 mBar vatteångtryck vid 25 grader som kan hålla vatteånga motsvarande 31.6 mBar för 100%Rh så får man en relativ fuktighet på 12.9% Rh och är det fuktbalans med gasformiga delen av R134a vid vid 25 grader så motsvara det ca 140 ppm vattenhalt i vätskedelen på R134a - 10 ppm är önskat och 50 ppm max. (har gått på ASHRAE:s beräkningsmodell när det gäller fukt i köldmedie, vilket ger vid 25 grader ca 10 ppm vatten i kölmedie per 0.8 % Rh av vattenåntrycket i den gasformiga kölmediet). R134a kan ta upp över 1000 ppm vatten innan det börja bli vattendroppar i köldmediet.

att man vill hålla låg vattenhalt är inte för att skydda köldmediet då den inte fryser och skapa ispropp på samma sätt som R12 gjorde (man får vara en bit över 400 ppm fukt i R134a innan det är risk medans med R12 så kunde det frysa redan vid 25 ppm) utan torkningen är till för att skydda fuktkänsliga oljan i köldkretsen så att den inte bryts ned.

Nu behöver det inte vara så illa i ditt fall, särskilt om ni fick till bra stadig vakum typ under 1 mBar då vakumnivån speglar ganska bra systemet torrhet. Dock att inte byta torkfiltret är lite dumsnålt i mina ögon om man nu ändå är där och rotar.

---

Om man tycket att dom osannolika fallen med butangasfyllda kupéutrymmen som man alltid dras fram som om det alltid skedde vid den här typen av diskussioner mellan brandfarliga resp. miljögiftiga köldmedier (förövrigt har jag sett liknade tester med HFO1234yf där det också brinner som fasen) är skrämmande - Bör i så fall läsa denna länk Länk om vad som händer om man inte dragit till kran på acetylentuben ordentligt i bak hantverkarbilen - det finns ju mer än en sådan snurrande i fordonen runt i stan om man säger så... - typ varenda rörmokarbil...

tyvärr så dog snubben som satt i bilen... och med tanke på hur bil och omgivning ser ut så kunde lika gärna ha varit en handgranat modell större.

---

Ögnade lite i AFS 1999:4 och den ser ut att handla generellt om trycksatta rör och kärl, allt ifrån ballonger för barn och kolsyrad läsk på flaska och burk till tryckbehållare för hydralik på 2000 bar och högre.

hittade egentligen ingenting specifik om vad och hur när det gäller brännbara medier i fordon (där även trycksatta bränslesystemen också gäller) utan i princip kan man säga att det som inte är typgodkänt är inte OK. Med andra ord om gasol i AC skulle vara skulle vara typgodkänt av någon tillverkare så skulle det vara OK och den vägen försöker nu Dupont och Honywell få till med HFO1234yf genom att jobba hårt på biltillverkarna och troligen kommer att lyckas med en lösning som är ganska snarlikt dagens och inte en pansarversion av det.

wow
No
8
Norsk hydro
540i touring
Ja han var riktigt korkad med den brinnande porschen. Men vad som egentligen förorsakade branden var inte hydrocarbon i ac systemet. Utan att killen satt dit en otroligt för lång bensinslang som han bundit upp med buntband intill fläkten. Buntbandet släppte och soppaslangen åkte in i fläkten..det hade ingenting med ac gasen att göra.

Norsk hydro
Nej det var en köldmediaslang. Finns ingen bensinledningen i närheten av fläkten. Bilmotorn skyddar bensinrör/slangar vid en olycka.

Länk
No
8
Norsk hydro
540i touring
Du har rätt var en kölmedelsslang som var för lång som han band upp med buntband. Har kört red tek i mina bilar senaste åren utan problem, men verkar vara farligare att äga en volvo än fylla sin ac med HC. 2010: En Volvo V70 börjar brinna utanför Ulricehamn. Föraren ser röken och hinner ut innan den fattar eld.
2009: En Volvo V70 börjar hacka utanför Jönköping. Bromsarna slutar fungera och motorn börjar brinna.
2008: Motorn i en Volvo V70 börjar brinna längs E4 i höjd med Stavsjö. På några minuter är bilen helt övertänd.
2006: En Volvo V70 tappar gas när föraren försöker accelerera. Rök bolmar från motorhuven som sedan börjar brinna.
2006: En 1,5 år gammal V70 börjar brinna under färd. Stora lågor slår upp ur motorhuven.
2006: En Volvo 850 börjar brinna under färd. Det börjar ryka under förarsätet, sedan övertänds bilen.
2005: Ägaren parkerar en ny Volvo XC90 utanför dagis. När hon kommer tillbaka står bilen i lågor.
2003: En Volvo V70 börjar brinna på motorvägen. Motorn lägger av och bilen brinner upp.
2003: Sätet i en Volvo 850 börjar brinna under färd. Ägaren släcker branden med snö."

Norsk hydro
Ja, man vet aldrig om det vara bara ägaren som klarade inte avbetalning men hade bra försäkring. Har sett ganska många brandförstörda bilar på försäkringsauktion, konstigt att det är oftast modellen med lite större motoren, typ "GT" versionen! Det är ovanligt med motorskadeförsäkring i USA till exempel men brandförsäkring ingår i helförsäkring. Finns folk som gör det lätt för att bilen skulle bli stulen av samma anledningen. Jag vet inte vad banken kräver i Sverige men i USA om man måste låna pengar till bilinköp då kräver banken (eller finansbolaget) att han har helförsäkring tills lånet är betalt.

Brukar Volvo ha lite högre bränsletryck än dom flesta andra bilar? Konstigt att det inte finns någon trycksensor som skulle stäng av bränslepumpan om den tappa tryck under färd.

No
8
Norsk hydro
540i touring
Såg att det totalt brinner 10.000 bilar i sverige om året. Oftast elfel eller pga bränsleledningar. Ganska mycket. Kan inte vara kul för försäkringsbolagen. Volvo ligger i topp tydligen. Dom har även återkallat en hel hög med bilar som bränslesystemet ballat ur senaste året. Tydligen en felkonstruktion enligt Volvo. Tur att man kör BMW ....😃

Norsk hydro
Konstigt för att Volvo har alltid haft rykte i USA som "safest car in the world". Fast.. det var kanske 240 eller en äldre modell. De kanske överdrev på USAs säkerhetsstandarden, som förstärkta dörrar mm. .
No
8
Norsk hydro
540i touring
När man gör ett utdrag i Företags registret på bolaget som maknadsför enviro safe så ser det inte oseriöst ut, bara för att bolaget heter något med restaurang behöver det inte vara ett oseriöst företag, se utdrag bolagsverket.
Tycker man skall vara försiktig med sådana uttalanden.

JURIDISK PERSON
Bolagsnamn: Restaurant Skattkammaren Aktiebolag
Organisationsnummer: 556224-7659
Bolagsform: Aktiebolag
Status: Bolaget är aktivt

SÄTE
Gatuadress: TEGELVÄGEN 19
Postnummer: 806 28
Postort: GÄVLE

REGISTRERING
Bolaget bildat: 1982-12-27
Bolaget registrerat: 1983-02-01
Registreringsdatum: 1984-02-10
Bolagsordning: 2011-09-30

SKATTEUPPGIFTER
F-skatt status: Registrerad för F-skatt
Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare
Moms status: Aktiv i momsregistret

SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING SNI
56100 Restaurangverksamhet
45320 Detaljhandel med reservdelar och tillbehör till motorfordon utom motorcyklar

Norsk hydro
OK Pizza och Fotmassage AB. Smaklig måltid.
No
8
Norsk hydro
540i touring
Det är ju bara ett bolagsnamn, köper man ett färdigt bolag eller använder ett aktiebolag som även haft annan inriktning tidigare så behöver det inte betyda automatiskt att bolaget inte är seriöst.

Vem tyckte att Rankxerox var ett grymt bolagsnamn?
Jag tycker inte att man skall gå och måla ut företag som oseriösa bara för att man personligen har invändningar på bolagets namn.
Trots allt så är det ett 100.000:- AB som startade sin verksamhet 1982 i sverige.
Är reggade för F-skatt och moms. Vilket jag personligen tycker ger ett seriöst intryck.

Kan det vara så att det är en konkurransfråga som ligger bakom då jag ser att du själv driver ett handelsbolag som just sysslar med ac-service?

Norsk hydro
Hej lilla Norsk Hydro!

Eftersom det verkar som du gillar analysering då ska jag också det..

Får se, det verkar som du tog fram några ord som jag skrev den 2012-04-21 09:24, där skrev jag "Företaget verkar vara lite oseriös, orgnummret tillhör en restaurang som är inte momsregistrerade och inget aktivitet sen länge, dvs så gott som nedlagt"

Här finns lite info om företaget i frågan:

.F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2012-05-22
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2012-04-24

Tycker du att jag gjorde en felbedömning ? Verkar som du själv tycker att vara registrerade för moms och F-skatt = seriös. När jag skrev på forum, då var företaget INTE registrerade. Håller du med då, att ett företag som INTE är reggad verkar vara oseriös?

Forummedlem "Norsk Hydro" blev medlem 2012-05-19 19:02. Det enda som du har skrivit på forum handlar om att försöka övertala att en dokumenterade AC propan brand var i verkligen en bensinslang, vilken du själv erkänd att du skrev fel. Resten som du har skrivit handlar om brinnande Volvo bilar, sen helt plötsligt tog du fram registreringsinformation om bolaget som säljer påfyllningskit med propan.

Jag tänker inte analysera vad jag har skrivit på forum, men jag kan säja att jag är intresserade av olika BMW modellen för min egen syftet, och jag delar gärna ut mina egna erfarenhet. Jag tycker att jag har skrivit en hel del om hur man kan undvika problem och höga kostnader som gäller bilens AC system. Ja, det är mitt jobb, jag tycker att jag är faktiskt skitduktigt på det. Trots det kan jag inte allting, och jag är glad om jag får tips som är användbart. Jag är mycket tacksam för att det finns en BMW forum med så många kunniga människor.

Igår skrev du "Kan det vara så att det är en konkurransfråga som ligger bakom då jag ser att du själv driver ett handelsbolag som just sysslar med ac-service?"

Mit svar är då " "Kan det vara så att det är en konkurransfråga som ligger bakom då DET KÄNNS SOM att du själv driver ett AKTIEBOLAG som just sysslar med "matservering, handel med biltillbehör och värdepapper ävensom idka därmed förenlig verksamhet".?

Förresten, har du sett att jag driver en handelsbolag då ser du lite dåligt, jag driver en aktiebolag.

Jag har sett många bilar med motorolja i spolarvätskebehållaren, glykol i bromsvätskebehållaren, och bensin i dieseltanken. Nu finns ett företag i Sverige som säljer propanflaskor med tillbehör för att fylla på AC systemet med propan. Jag ser det som allmänt FARLIGT. Det är en av de viktigaste ingredienser till ett katastrof. Sen att bolaget i frågan inte bara säljer produkten men tar betalt för att INSTALLERA skrämmer mig, det har inget att göra med konkurrens utan jag fattar hur stor risken är.

Låter "Bolaget ska bedriva matservering, handel med biltillbehör och värdepapper ävensom idka därmed förenlig verksamhet." som "vi fyller bilens AC system med propan"? Är det samma som " förenlig verksamhet"?

Låter "Bolaget ska bedriva arbete med luftkonditioneringar på motorfordon och kyl- och klimatanläggningar samt service på dessa med återvinning av köldmedia samt idka därmed förenlig verksamhet." lite mer seriös?

Hoppas bara att företaget har en himla massa försäkring som täcker även en hel familj som dör i en bilbrand. Enviro-Safe och Duracool innehåller nästan ren propan och är extremt brandfarligt. Det finns ingen bil AC system som är godkänd för propan. Har du förstått varför bilar med bensinläckage blir underkänd vid bilbesiktning? Tycker du att en AC system som läcker propan skulle bli godkänd?

Har du lust att fortsätta diskutera då får du ta det via PM, då får jag kasta skiten i papperskorgen direkt. Slutdiskuterad.
No
8
Norsk hydro
540i touring
Hej Stora Harry, nej jag driver varken matservering eller säljer gas i små burkar, nog jonbbar jag med gas alltid men inte i de små pluttmängder som du pysslar med och inte envirosafe heller, här är mitt arbete i Kortsö sedan 8 år..! och med den betalningen man får för utfört arbete i Norge åt statoil och Norsk Hydro så skall jag nog inte öppna ett bolag som säljer mat eller gas i burkar ha ha.men jag är ju intresserad av naturgas och dess möjligheter som värme, drivgas och kölmedel. En fantastisk ren och fin produkt som inte förstör vår natur och ozon skikt.

Länk

Där kan man snacka stora mängder gas och risker, men känner mig aldrig orolig när jag sover inne på området fast man kanske borde egentligen, vårt larm går lite då och då, men under organiserat lugn.

Det du ser som farligt kan diskuteras, HC i ac är ju inte något nytt, fanns redan på slutet av 90 talet på wallmart i usa och australien så finns det 2-3 stora aktörer på marknaden. Jag har som sagt kört Red Tek i mina bilar i många år nu och tänker forsätta med detta. Tycker bara att man inte skall kasta skit på andra när man själv sitter i glashus som min mor sade. Typ åker runt och fyller ac svart till kunder för en billig peng låter inte så seriöst det heller... Men som sagt vi är ju vuxna människor och jag tänker inte tvista med dig om detta. Puss o kram på dig din envisa jänkare..!
(Låt oss bråka om andra frågor gällande andra problem än HC.)

Norsk hydro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.