AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.130

AC påfyllning E39?

Sida 1 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Var inne hos AC-mekanikern som hittade att kompressorn läckte ur kylmedlet.. Han föreslog en bättre begagnad samt byte av kondensorn till en kostnad av ~10.000kr, tjena..
Tänkte komma undan billigare om jag gör allt arbete själv men sen måste systemet vakuumpumpas och sedan fyllas på.
Vakuumpumpar finns på jobbet som jag troligen kan koppla in för att suga ur systemet men var kan man få tag på rätt nipplar till ACn? Refill kit verkar det finnas på ebay.com, nån som provat?

Annars kanske AC verkstan kan vakuumpumpa & fylla på men det blir säkert lika dyrt
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det inte bara lagret i kompressorn som är slut? Lätt att byta.
ri
699
riku
740iA -97
Är det inte förbjudet att importera/köpa köldmedia om man inte är certifierad? Tullen lär nog göra beslag på det.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jo det var något lager fram vid remskivan, såg att AC killen hade en sida öppen, lagret gick på runt 500 tror jag men jag såg inte vilken hemsida det var
Nästan alla BMW använder AC kompressor från Nippondenso (Denso) och det är ganska enkelt att byte clutchlagret, du behöver ingen avdragare eller verkstadspress. Jag ser inte vad du har för bil men kolla med regnummret på autoexperten eller meca så ser du kompressormodellen.

Har du en 10PA17C kompressor så är det vanligt att de läcker från den störa fyrkantiga adaptorplattan på toppsidan där rören sitter. Därunder sitter en stor
gjuten packning som är lätt att byta.

Varför ville dom byta kondensorn, är den trasigt? Det är ovanligt att en okrockade BMW har problem med kondensorn. Det finns vissa bilar som tål inte vägsalt och då fräts kondensorn eller rören men inte BMW.

ri
699
riku
740iA -97
Nån som testat det här?
Länk
Här finns bilden på en som har testat det.

Länk
ri
699
riku
740iA -97
Jaha , vad säger att det just är det medlet?
Ytterligare info tack.
Här finns artikeln i sin helhet. Länk

Handlar om en Porsche som var fylld med just det som säljs på webbsidan. Olyckan händ under ett bilträff då fanns det gott om klubbmedlemmar omkring, många med sina egna brandsläckare. Bilägaren skrev att han misstänkar att en gummislang blev skadat av drivremman som hoppade av tidigare, och slangen gick sönder. Då tändades gasen av en gnista från motorfläkten eller nåt annat varmt.

Funkar det så funkar det men produkten är bara ompaketerade gasol. Funkar utmärkt när man ska grilla en köttbit på grillen, men själv vill inte jag köra runt med skiten i ett läckande AC system. Bilens AC system är inte bara lödad rör och bilens AC sitter inte still som kylskåpet på köksgolvet eller värmepumpen på marken utanför huset.

Företaget verkar vara lite oseriös, orgnummret tillhör en restaurang som är inte momsregistrerade och inget aktivitet sen länge, dvs så gott som nedlagt.

Visst finns det folk som kanske använder olivolja istället för motorolja och T-sprit istället för glykol men bilens AC är inte GJORT för det. Tyvärr är det bara för farligt annars skulle det finnas i bilar från fabriken.

Om det verkar som jag skriver bara skit om gasol i AC systemet pga jag jobbar inom branschen kan jag bara säga att jag har gjort det i över 25 år, minst 20 av det i Texas, och jag har inte blivit rik för det. Jag tycker om när folk vill meka själv, och spara pengar på demonterings/återmonteringskostnader. Men det kanske finns ett skillnad eftersom om man skulle fixa bromsarna själv, bilen (och därför funktionen och jobbet) får ett efterkontroll under bilbesiktningen.

Även i "AC GDS landet" USA är det böter på 35000 dollar om du släpper ut köldmedium i luften med flit. Även anmälaren kan får "hittelön" på flera tusen dollar. Snacka om "Big Brother"!

Det vanligaste läckage på bil AC som JAG har sett är själva serviceventilen, tycker att bilindustrin borde skämmas för att den använder bara "bildäcksventiler" samma design från 1800-talet.

Jag är inte säkert på exakta meningen men jag läste om transportstyrelsens hemsida om bilbesiktningen och det stod nånting om bilar som använder gasol som bränsle måste ha ett varningstriangel och brandsläckare i bilen. De som vill ta risken att köra runt med en AC system fyllt med gasol borde man också ha det. Kondensorn sitter längst fram, det första delen som blir skadat (efter stötfångaren) vid ett krock . Sen blir det en massa kortslutningar, kanske en glödhet turbo och även en explosion från krockkuddarna. Vet inte om krockkuddarna skulle kunna tända gasolen eller inte. Humm, jag tror inte heller att du skulle får ersättning från bilförsäkringen om de kom på att din AC var fyllt med gasol.

Känns som de som säljer "enviro-safe" försöker HÅRT att övertala folk att den är helt OK att använda den i bilen, Ben & Jerry glassfabriken använder den då måste det vara OK i bilen, eller? Jag tror inte att mekanikern hos Ben & Jerry använder en liten plast kinaskit påfyllningskit när dom jobbar där.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Det var framme vid remskivan det läckte, vi kröp under bilen med UV-lampa och jag fick själv se att det stänkt ur spårmedel ifrån kompressorn.

Behövs torkfilter bytas i samband med byte till en beg. lågmilad kompressor samt kondensor?
Torkfiltren verkar känsliga vad jag läst och bör bytas nån timme innan provtryckning, vakuumsugning & påfyllning som jag förstått det.

Mvh
Det är aldrig FEL att byta torkfiltret, den är som namnet ett filter och ett torkare. Samt att det kan alltid finnas nåt skräp i den beg kompressor eller kondensor som du inte vill ha i DIN bil..

Det är alltid ett vilkor att man ska byttt torkfiltret när man köper en ny eller renoverade kompressor för att garantin skulle gälla.

Billigt försäkring!
En ny torkfilter är vakuumförseglade och det är bäst att vänta tills sista stunden innan du koppla in den.

Det går att renovera kompressorn själv om du vill spara en del pengar. Kolla här Länk och du ser hur det går till. Det är troligtvis exakt samma kompressormodellen som på din bil, kolla närmare. Du behöver inte pyssla med heldemontering av kompressorn som han gör för att ta hand om läckage från framdelen så slipper du jongla med alla kolvar när det är dags att skruva ihop allting.

Det krävs ingen exotiska verktygen för att göra som han gör. Det blir enklare och snabbare med proffs grejer men du klarar det mästa med en låsringstång.

ri
699
riku
740iA -97
Autocool: Kan du lägga in detta på mektips så blir det lätt att hitta för dom som behöver?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Autocool:

I australien så har HC använts länge i bilar med oerhört få olyckor varav ingen var allvarlig eller dödlig. Inga olyckor alls registrerades mellan 1993-2003 där HC antändes vid läckage:

Länk

Men det största argumentet är den låga miljöpåverkan som HC har.

Länk

Nu har det ju blivit bestämt att det är HFO1234yf/R-1234yf som ska användas hädanefter som har GWP 4 jämfört med HFC134a/R134a som ligger runt GWP 1300-1400 och det är ju intressant att HFO1234yf är mer lättantändligt än HFC134a men ändå har blivit den nya standarden...

Kan däremot hålla med om att schraderventilerna är föråldrade och borde ha ersatts för länge sen!

Mvh
Han som skrev artikeln som handlar om hur ofarligt det är med (gasol, hydrocarbon, kära barn har många namn) köldmedium i bilar heter Ian Maclaine-cross. Herr Doktorn skrev en annan dokument 1995 och det står i texten "The authors are grateful for advice and information from John Clark of LPG measurement technology (tillverkar gasdetektorer), Peter Jans of Duracool (som tillverkar småflaskor gasol som köldmedium), Gary Lindgren of OZ Technology (samma som duracool, enviro-safe,osv), Levin Samsome of Elgas (tillverkare igen) and Colin Spencer of Esanty Refrigerants (gasol igen).

Självklart fick Professor Maclaine inte betalt för att skriva som han gjorde.

Professor Ian Maclaine-cross också demonstrerade hur ofarligt det är med köldmedlet i bilar. Här kan du se demonstrationsvideon gjort av Dr. Ian "Sparky" Maclaine-cross. Kanske tråkigt tills vid slutet, vill du se lite "action" kan du hoppa fram till 4:14. Gillar kommentären efter händelsen " What do you want to say for yourself?" "Well it wasn't my fault!" Det verkar som Professorn fick sparken efter den där liten demonstration, han är i alla fall inte med på universitetens lista idag. Men skriver man nånting och lägger ut det på nätet så finns det för evigt.

Länk

Min egen uppfattning av det hela är att det finns bara en sk "titelsman" som sa och skrev att gasol i AV var ofarligt, men han fick sin information från firmor som tjänar mycket pengar genom att bara fylla småflaskor med gasol och kallas det för köldmedium till bilar. Sen tycker jag att videon visar att mannen är en idiot. Jag tror inte på statistiska skiten, jag menar om DU hade fyllt din AC med gasol och krockade bilen och den bränd upp, skadade andra, kanske till och med dödade andra, skulle du vara ärligt och säga att "förresten, det fanns gasol i min AC men det står på tillverkarens hemsida att det är helt ofarligt." Nääää, JAg skulle säga " jag har INGEN ANING varför det blev en explosion, måste har varit en bränsleslang eller nåt". "På heder och samvete."

Det finns säkert miljoner i världen som krockade bilen "pga det sprang ett djur/barn farmför mig helt plötsligt och jag försökt undvika en olycka" och i verkligheten så fanns det inget djur i närheten utan de var ut och lekt med bilen och tappade kontrollen. Där jag växt upp i Texas finns det MASSOR av mindre hjortar, finns inte mycket för dom att äta och de väger sällan mer än 50kg. Folk som är vana med det förstår att det är ofta bättre för säkerhetsskulle att krocka med den istället för att försöka nödbromsa osv.

Jag menar att det kan lätt finnas flera skador från gasol i bilens AC än de som dokumenteras.

Jag har faktiskt varit på "AC mässan" i Frankfurt och sett en Mercedes-Benz AC system som använder HFO1234yc/R-152a, ser ut som nånting som skulle passa till stridsvagnar och evaporatorn är seperat från kupèn. Allt för att gasen är tändningsbart. . Dom visade även sin AC system som använder kolsyra, den var gjort av titanrör eller nåt! Frågade demonstrationsgubban där varför inte bara använder gasol, han sa det blev inte godkänd vid krockprovning.

Det finns ett lag som förbjuder att man använder gasol i bilens AC, det är Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse AFS 1999:4 och är en överföring av EU-kommissionens direktiv 97/23/ EG i svensk lagstiftning. Ser ut som en massa blablabla men det faktiskt står så. Jag har inte läst det på svenska, för många långa ord för mig. :-)

En till video, och med lite mer action, visar bland annat AC brandtester gjord av brandmännen i Arizona. Det nämns att "gasolflaskor till AC" är olagligt i Arizona men går att köpa "under disken". En mekaniker som blev intervjuade där sa "Vi brukar kallas det för AC AIDS".
Länk

Ang serviceventilen, Volvo hade en jättefin serviceventil på sin 850 det första året som det blev förbjud mot R-12, men den var inte "industrianpassade" och var bort på årsmodellen 1993. Jag vet inte vad HFO-1234yc system har för serviceventil men kan tro att DEN är inget däckventil. Förhoppningsvis så kommer inte verktyget för att byta ventilen att kosta en förmogenhet. Hatar när det krävs en DYR verktyg för att gör en liten grej och bara för att den är LITE annorlunda på just DEN bilmodellen. Men så är det idag.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Beg kompressor och nytt torkfilter hemma och en ny kondensor kommer snart från tyskland.

Byter detta själv sen måste jag hitta nån firma som kan vakumpumpa/provtrycka... 1700kr mycket för detta eller rimligt?
Va kul BaNan85! Antar att slutsumman blir mycket mindre än de 10000 som du skrev i början.

Glöm inte att använda nya oringar, dom gamla blir lätt förstörd. Billigt försäkring mot framtidsproblem. Bytt serviceventiler också av samma anledningen medans systemet är tom. Glöm inte att nu är en hel del av AC systemoljan är nu borta och det är viktigt att du smörja dina nya oringar innan installation. Om du inte fylla på med nya olja själv, glöm inte att säga till mekanikern att du bytt ut kondensorn och torkfiltret och påminne dom om att nästan alla systemoljan är borta nu. Det är viktigt att oljan finns när kompressorn startar igen. Du kan skicka PM till mig med regnummret på bilen om du vill veta hur mycket olja ska läggas i.

Eftersom du hade ett fungerande AC system innan så kommer den troligtvis att fungera när allting är monterade och tätt. 1700 kronor låter som mycket, köldmedium är inte särskilt dyrt. Själv tar jag aldrig mer än 1000 kronor i värsta fall (dvs om man måste skruva bort halva bilen för att byta ut ett packning som är svåråtkomligt. Vet att många AC firmor hittar på låtsas fel och försöka driva upp priset eller lägga till miljöavgifter osv. Det är också en fråga om att kunna tjäna in så mycket pengar under högsäsongen eftersom verksamheten är DÖD under resten av året. (har tyvärre fått erfarenhet av det sen jag flyttade från Texas till Sverige!) Du kan hitta professionellt service för mindre än 1700 och får ett garanti. Kolla på Blocket, med sökord som "AC service" under tjänster till exempel, i det län där du bor. Där hittar du firmor som kanske inte har råd att driva dyra reklam. Krävs ingen" polerade marmorsgolvverkstad" för att ta hand om din AC.

Kolla spelet mellan hubben och remskivan på din beg. kompressor innan montering, det är ganska lätt att reglera spelet själv medans kompressorn sitter lös. För mycket spel kan leda till överhettning av lagret. Ett slirrande clutch blir varmt ganska fort.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Idag har jag monterat kompressor och nya kondensorn, allt gick förvånansvärt smidigt måste jag säga!

Nya kondensorn jag beställde från Tyskland var en original Behr Hella Service (gick på 950kr fraktat hem till dörren jämför mot Autoexperten 1500kr) Jag trodde den skulle vara svart men denna var ren aluminium, borde jag lacka den för att få bättre rostskydd eller låta den sitta nu när jag ändå fått den på plats? Läste ett inlägg att vanlig klarlack kunde funka

Den gamla kondensorn var riktigt sliten bakom fläkten och trasades sönder när man drog med fingret så det är nog värt att dem när man ändå håller på yes.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lite bilder

Gamla och nya kondensorn: Länk

Fronten slaktad: Länk

Ramen som kondensorn sitter i emellan kylaren och kaross: Länk

Går nog att få loss den utan att riva fronten
Hej BaNan85! Va häftigt! Kul att man kan lätt spara pengar tack vara handel med andra EU länder.

Jag har också tänkt på korrosionproblemet ganska mycket sen jag började jobba i Sverige, och det verkar som dom flesta bilar sen... 2005? eller så har "nakna" kondensor. Har själv aldrig sett fenomen av korrosion i kondensorn förrans nu, i Texas finns det ingen vägsalt men gott om insekter! Visst finns det folk som aldrig byter glykol eller använder bara vatten i kylaren men då är det insidan av kylaren som får problem. Aldrig utsidan.

Enligt (kommersiella stationära AC) folk i Florida så finns det ett medel som man kan spraya på kondensorn men det håller under ett år, annars finns det olika modellen där kondensorn är av koppar. Hjälper inte dig..

Det finns 2st företag där du kan ställa frågan, ena är i Sverige och tillverkar bland annat Volvos egna korrosionprovningsapparaten. Den andra finns i Danmark och tillvekar originalkondensorer och kylare till massor av biltillverkare runt om i världen, bland annat till BMW. Finns det nån expert, så är det säkert kvalitetsavdelningen hos Nissens. Här finns kontaktsidan till båda ställen.

Länk

Länk

OM du ringer så är det kanske bra om du dela svaret även på tråden "AC rör som ärgar sönder E91" i 3-serie forum här, handlar om nåt liknande.

Jag skulle kunna ringa någon AC firma i Florida men i USA finns det "GDS högtryckstvätt" ÖVERALLT och de kanske svarar att man ska kosta på med 4 kronor då och då, som det brukar kosta för 5 minuter på GDS tvätt utomhus..

Tack för bilderna och lycka till.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tack för svaren AutoCool

Skickade en fråga till Nissens, får se om dem svarar
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tack till Henry (AutoCool) som kom hem till mig och gjorde en provtryckning samt påfyllning av olja/R134-a på systemet idag!

Nu blåser det kallt i bilen igen och det blev betydligt billigare än att lämna in på andra AC firman där prisförslaget på 10.000kr för byte av kompressor och kondensor..

Så alla delarna jag köpe och böt själv:
Beg AC-kompressor, Denso 7SBU16C 9200mil = 850kr, från bildelsbasen
Ny Behr Hella kondensor från tyskland = 920kr, handlades från tyska ebay: Länk
Torkfiltret lämnade jag faktiskt tillbaka då oljan i gamla systemet var fräsh = torkfiltret ok = 0kr
Och sedan så fyllde AutoCool på AC-systemet för en billig slant så stort tack för det!

/Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.