AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.641

Oljepluggen hamnat i tråget

Sida 1 av 2
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej,

Bytte olja idag. Inget konstigt, skruvade dit ny plugg och o-ring.
När jag skulle hälla den gamla oljan hitta jag gamla pluggen, men bara den övre biten!

Sitter resten i tråget? måste det göra eftersom inget hamnade på golvet eller kärlet som jag tömde oljan i?

Visst passerar inget skräp filtret?

Tacksam för hjälp!

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Förstår inte riktig hur du menar..
Övre delen, menar du att gängorna saknas då?

Hur skulle den ha hamnat i tråget?
Gått av när du skruvade ur den?

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
När jag skruvade ur den så trillade den i samlingskärlet där gamla oljan hamnade i. Det gick att gänga den nya pluggen utan problem (kanske lite trögt då).

Sedan till min förvåning ser jag att mer än halva pluggen saknas. Förstår du?
Jag är kass på att förklara!

M-Power
aousio,
Du är alltså orolig att det ligger en bit av pluggen i tråget från en tidigare misslyckad mekning? Oljepickupen har en grovsil som bör förhindra att föremål av den storleken tar sig till pumpen. Kontrollera med en kraftig magnet från undersidan av tråget om det hörs något skrap/rassel.

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bild borde ju isåfall sitta fint! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har för mig att pluggen går av om man drar åt den för hårt, den är konstruerad så, sedan vad som hänt med din plugg kan jag inte svara på men, det är ingen fara om nån del skulle ligga kvar i botten på tråget.
Men se upp med gängorna i tråget nästa gång, dags att rensa dom är M12/1.5.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Om toppen endast är av borde det väl vara tight att få in nya pluggen ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om den inte gängar sig in påknuffad av den nya.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jag tror oxå att den gamla blev påknuffad av den nya pluggen!

M-Power
Men i ett sådant scenario borde det varit svårt att tappa ur oljan...

mvh/ Anders
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Visst, men fick ur bilen ca 6,5l vilket är ju vad det rymmer

M-Power
Just ja, den gängade delen är ju ihålig så det är möjligt att tappa ur oljan. Fel av mig :-/

mvh/ Anders
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Men kan den bli på knuffad , den borde väl gänga åt andra hållet eller är jag helt ute o cyklar ?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den gamla är väl högergängad lika som den nya, annars lär det varit svårt att få i den.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Mm jag som tänkte fel.

Jag har dragit av en plugg och då satt det kvar som sagt, så det är säkert det som hänt att den åkt in.

Jag skulle nog tippa ut oljan ändå för att säkerställa att inget slås sönder och kommer in i motorn, inte värt risken enligt mig iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har dragit av en plugg ("skulle bara dra lite till så kopparbrickan/tätningen skulle sätta sig ordentligt...") och de är som sagt designade för att gå av om de utsätts för för högt moment - detta för att skona gängorna i tråget. Det är ju lättare att byta en plugg än att byta ett tråg.

När pluggen går av sitter den innersta gängade delen väldigt löst, eftersom den inte är i spänn, så det är troligt att den delen har skruvats in av den nya pluggen.

Eftersom pluggen är ihålig kan oljan rinna genom den kvarvarande delen om det sitter kvar en sådan i gängorna. Tar kanske lite längre tid för oljan att rinna ut bara.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man borde kunna plansvarva en M12-skruv i änden och sätta dit en 10mm neodym-magnet och fiska tag på den kvarvarande biten om den fortfarande sitter där inne.
Det blir en utmaning att övervinna friktionen!

Anders-72, minns att du tidigare (något år sedan) länkade till någon butik alt. grossist med stort sortiment packningar. Kan du länka dit igen?

Jag anser att BMW levererar alldeles för hårda kopparpackningar. Det finns ju mjuka varianter som är mycket bättre.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det borde kunna gå, när det gick åt andra hållet. Jag överraskades själv för ett par veckor sedan då jag skulle borra ur en avdragen bult i en gjuten konsol som håller generatorn och servopumpen på en F**d. Den var av ett par gängvarv in i hålet. När jag satte upp den i borrmaskinen och började borra gängade stumpen ur sig med hjälp av borren :)

Misstänker att det var Tredo-brickorna du tänker på AKN. Återkommer när jag hittar dom, om du inte hinner före.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk

De pallar upp till 1500bar, så den ger sig inte för en frusen vevhusventilation i.a.f. ;)
Ok, jag som försökte hinna före :-)

Annars är denna min favoit Länk , mjuk och fin.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.