AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.504

M5 e39 Värde?

Sida 2 av 3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Ett värde är ett värde, vad nån vill betala är nått helt annat!"

Det är ju därför du har så svårt att sälja bilar Lasse. En säljare kan absolut inte diktera något pris. En bild är inte värd mer ett dugg mer än vad någon vill betala.

Därmed inte sagt att alla köpare vill betala lika mycket och att man måste ta första bästa bud eller att ett skambud automatiskt innebär att bilen är värd så mycket. Men värdet är det som bilen byter ägare för, inte vad man går runt och tror som säljare.

-------
//Lövet
Lasse Karlsson
andreas_lofgren!

Har du överhuvudtaget nån aning om jag har svårt att sälja bilar eller inte????

Skriv inte om sånt, du inte vet nått om!

modolasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det brukar skapas en 2-3 trådar varje gång du ska sälja en bil du du kritiserar köpare för att de inte vackert kommer och betalar det du begär. Både 750in och M5 E39an du sålde var samma sak.

-------
//Lövet
Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Bara för nyfikenheten vad lägger ni för värde på mina kärra
M5 e39 -00 tillverkad april 00= uppdaterade kolvringarna
Fullstämplad servicebok 20500mil
Noll rost
Nybytt koppling + svänghjul och nybesiktad nyservad nu i veckan är allt de gjort
Börjar bli lite små sugen på en M5 e60 =)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag skulle kunna tänka mig att 105-110 tkr blir ett slutpris på din bil. Ser den väldigt fin ut i lacken så kanske några tusen till.. Sålde min M5 e39 99a ca 11000 mil för 125 tkr i augusti förra året. Inga lätt sålda bilar, och den var fin! Saknar den mycket:( Blir kanske en ny:)

Mvh. Richard
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

he he ja det här forumet har ju den fördelen/nackdelen att det lätt går att hitta gamla inlägg som folk skrivit så det lönar sig inte att ljuga....:-)
Lasse Karlsson
andreas_lofgren!

Okej! och hur i he..... vet du att de e de bilarna jag sålt? kan ju sålt runt tio till och inte "trådat" runt dessa! Det vet ju inte du ett dugg om!

Så åter: skriv inte om sånt du inte vet nått om!!

Sen vad gäller 750:in, så sålde vi den i höstas, och det gick som en dans! Vi fick vad vi begärde, och bilen hamnade i Finland, hos en ytterst nöjd ägare som tillochmed skickade bilder till oss på bilen, när den blivit Finnreggad! Så då kanske till och med du förstå att bilen var rätt fin! Vi hade inga problem med att behålla bilen, då vi fick löjliga skambud, den gången, vi försökte sälja, och jag skapade en tråd om bilen!

Så åter: du är på mycket tunn is, med dina inlägg lofgren!!

modolasse
Lasse Karlsson
lofgren!

Såg ett annat inlägg i denna tråd där du skriver att en bils värde oavsett av annat, bestäms av vad köparen vill betala!

Då kör jag följande parallell, och den är kanske lite långsökt, men långtifrån orimlig!

Har du sett antikrundan? där roar sig folk med att få sina antikviteter värderade. Lägg ner säger jag! Det är ju noll mening med att värdera nått, när det ändå bara är vad nån vill betala som ger värdet!

Antikrundan kan då ägna sig åt annat, så kan folk försöka sälja istället, så har dom ju värdet automatiskt!

Jag skrev det i tidigare tråd och skriver det igen: finns massor med faktorer som kan avgöra om man får det man vill ha vid en försäljning, var man bor, bensinpris, årstid, osv, osv. ett värde är ett värde, och faktorer som avgör en försäljning nått annat!

Sen en fundering till: Vad avgör om man gjort en bra affär på en bil eller inte?? I min värld, gör man en bra deal, om man köper klart under vad värderingen var! eller då , tvärtom förstås. För dig finns ju inte detta fenomen, då du ju hävdar att värdet alltid är vad bilen säljs för! Jag har pratat med många angående bra och dåliga bilaffärer, men det är ju skönt för dig att slippa i varje fall!

modolasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du läser fel. Det jag säger är att bilens värde är där köpare och säljare är ÖVERENS. Inte att köparen ensamt sätter priset. Eller säljaren.

För övrigt började du sälja 750in 2008. Det är 4 år sedan. Så där väldigt snabbt& smidigt verkar det ju inte gå när du säljer. Länk

-------
//Lövet
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Det är som vanligt köparens marknad.. Tycker mig se annonser överallt på äldre sport/lyxbilar där säljarna ligger högt i pris och skriver att "får jag inte det jag vill ha så behåller jag den" för att ett par veckor senare dumpa priset.. Det är underhållande att läsa en annons är ägaren skiver ovannämnda och sedan går ut på detta forum och skiver att de Aldrig sänker priset så mkt som en krona, nästa år ligger åter igen en annons ute med sänkt pris. Efter att de lagt ytterligare ett par tusen i underhåll! ;-)
Lasse Karlsson
Okej lofgren! bla, bla bla! Så här då: En person har en fin M5 typ 01:a med tiotusen på mätaren.

Han är i desperat behov av pengar, och har ingen koll vad bilen kan tänkas vara värd(förlåt! vad man kan få om man säljer) Han sätter ut den på blocket för 80 papp. dan efter är den förstås såld, till Mr X, som helt naturligt kommer och slantar upp 80 tusen och kör hem med bilen(vem hade inte gjort det?)

Frågan blir: var bilen värd 80 tusen i din värld lofgren? eller?

Ska tillägga att säljaren och köparen var överens vid försäljningen! Säljaren hade som sagt inte koll på bilens grundvärde, som finns! även om du hävdar motsatsen!

modolasse
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kan, jag kan!

JA, bilen är värd 80. Den skulle kunnat vara värd ännu mer om säljaren väntat på en annan köpare som betalat mer. Uppenbarligen värderade inte säljaren bilen till mer än 80. Synd..

Omvänt är en obesiktad Volvo 240 med trasig motor som säljs för 150.000 värd just så mycket. För köparen.

Du försöker definiera värde. Det finns i vår nuvarande värld endast ett ekonomiskt värde, styrt av marknadekonomisk kapitalism, bilar såväl som antikviteter.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har du en annan definition av värde? Vad är ditt s.k. grundvärde? Är det något som gäller specifikt för bilar?
Lasse Karlsson
Nej! det behöver det naturligtvis inte vara! kan va ett hus, en pryl, en TV, ja vad fan som helst

modolasse
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lasse Karlsson, i program som antikrundan brukar de väl följa upp hur väl värderingarna överensstämmer med försäljningspriset. (Jag följer inte själv programmet så jag kan ha blandat ihop antikrundan med liknande engelsk program.) Men för värderingsmännen är det intressant att se hur rätt de hade i sin värdering. Försäljningspriset blir alltså facit i vad föremålet egentligen var värt.

Hela poängen med dylika program är ju att uppskatta vad en köpare är villig att betala. Tanken är att personerna vill veta vad ett lämpligt utgångspris är, ibland tycker de att föremålet är mer värt för dem själva än det pris de uppskattas att få vid försäljning. Jag ser inte hur detta program på något vis går emot åsikten som majoriteten har angående vad ett föremåls värde är.

e34briliant
540iA -94
530D -02
"Lövet": Vad händer med dom bilar som säljs för ett pris, men där köparen sedan säljer bilen dyrare? I första läget är både köpare och säljare överens och nöjda med priset och även i nästa läge. Vad är en sån bil värd egentligen?? Säg att den säljs för 60 första gången och 85 nästa....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Arbitrage kallas det. Det ska man utnyttja till sin fördel! :)

Marin
Bruksbil
Kallas även BILHANDLARE ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En bils värde är ett genomsnitt av alla försäljningar inom samma tidsperiod. Poängen är att värdet styrs av vad bilarna byter ägare för, inte vad säljarna tror eller tycker. En säljare kan anse att en bil är värd femtioelva miljoner men det blir inget värde för det.

-------
//Lövet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Löf.

Precis. Det sanna värdet för resp. Bil är vad en säljare/köpare kommer fram till.

Jag ville ha en gul med en viss utrustning och när jag hittade den så köpte jag den. Sedan att jag kanske köpte den för mer än vad vissa skulle tycka spelar ingen roll för den var värd det ;)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.