|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Lite fundersam på vad ett vettigt pris på en M5 e39 anses vara. Har gått och blivit sugen på att skaffa mig en M5:a. - 2001 eller nyare - Navi 16/9 - Taklucka Har sett på nätet att det finns handlare som säljer svensksåld M5 -00 under 14.000 mil för strax under 140.000 kr Vad skulle ni betala för en M5 i bra skick? Årsmodell: Mil: Import/svensksåld Privat/Handlare: Värde: | |
|
Utan att ha kontrollerat vad folk nu vill ha för en 01:a eller senare så säger jag att prisbilden varierar högst påtagligt beroende på exemplar och skick(av naturliga skäl). Men om jag räknar med prislappar för hela modellserien(fr.o.m. 1999) så kan det i Sverige handla om ca 80' för långmilade lite halvsunkiga 99:or till 200'-230' för lågmilade excellenta 03:or.. Off-topic: Såg en mörkblå/svart M5 E39 med åtminstone den modden "inte originalavgassystem" utanför Piteå utefter E4.an i lördags, f-n vilket ilsket vrål när han drog på i vänsterfilen.. Han var säkert 100-150meter ifrån min vagn när han växlade ner för att köra om framförvarande bil och jag tror att min bil t.o.m vibrerade när han gav "järnet" ;) Underbara bilar helt klart. Mvh Janne. |
|
|
Ja det är klart att det skiljer sig väldigt mellan skicken på alla bilar som säljs. Tänkte väl mest generellt vad folk här inne som har bra koll på dessa bilar säger. Jag tycker att dom flesta sätter såna fantasi priser på blocket pga att alla ska ringa och pruta som fan. Vet själv hur det är att sälja saker. Fast en m5 e39 från -03 kan ju inte värderas så högt så att den kostar lika mycket som en långmilad E60 M5 från -05 Finns väl ingen som skulle ge 200.000 eller mer för en e39 när dom då kan lägga till 40.000 för en E60? En vän som köpte M5 -01 13.000 mil för 120.000 förra våren och då var den riktigt fin också. Så jag känner att en E39 M5 -01 till -02 runt 14.000 mil skulle väl 90.000 - 120.000 vara rimligt. eller är jag ute och cyklar? |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Som alltid. Den är värd så mycket som du är beredd att ge och säljaren är beredd att släppa den för. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tja, jag skrev det jag trodde kunde vara ett prisspann mellan "sunkig" M5 E39 och en i excellent skick och då menar jag i princip i utställningsskick.. Visst, kanske inte finns folk som köper ett "utställningsex." för mer än 200', men jag tror det :) Men säkert kan du finna en frisk vagn för strax över 100 000kr, men dessa bilar är, ska sägas, svårvärderade idag.. Men visst, ditt prisspann kan säkert vara relevant för "normal E39 M5:an" just nu.. Personligen tycker jag att M5 E39 är en mysigare/läckrare vagn än M5 E60 på de flesta sätt(utom ren teknologi och fartresurser såklart). Skulle själv aldrig välja en "hyfsad" M5 E60 istället för en superfräsch M5 E39 trots lite pengar emellan.. Mvh Janne. |
|
|
M5 e39 är liksom alla andra M-bilar väldigt dyra i drift/underhåll. Dessutom börjar det ju bli gamla vagnar vilket alltid är lite av tickande bomber....:-) Något som spelar in i ett realistiskt begagnatvärde mellan tex två på annons tillsynes likvärdigaa bilar är helt klart följande: * Hur mycket rost finns det? * Är vanospaketet bytt? * Kopplingen? * Luftmassemätarna? * Är servicen skött? * Utrustning! Utbudet av M5 e39 från just 01 med vettigt miltal/skick är ganska begränsat men jag tror att ett realistiskt pris ligger runt max 150 tusen... |
|
|
Jag hade mycket hellre köpt en M5 E39 än en M5 E60 det är inte ens nära, en fin 03 är redan dyrare än en långmilers E60, den här pärlan såldes nyligen Länk Det är precis som mellan E28-E34, E34-E39 och nu E39-E60 det kommer bli så mellan E60-F10 i framtiden. Den här hade jag kikat på Länk Individuallack på en sv-såld!=) Mvh Stephan |
|
|
**JanneT Ja om det är en riktigt exemplariskt exempel så kan jag förstå en något högre prislapp, men sen är det ju så att dom flesta m5:or står i garaget och väntar under vintern. Därför så är min bild av en normalsliten m5:a Inget / minimalt med rost. Fin i lacken. 1000 mil / år **Peddan Ja dom delarna är jag medveten om och kollar upp på en gång. Allt ska vara dokumenterat annars ser jag det som att det är inte gjort. **Stephan Ja det var en fin M5:a som du länkade till där, men den har massage stolar och dom är inte alls lika snygga som sportstolarna. Jag är lite sugen på denna egentligen, men tycker att det är lite konstigt att ratten är bytt till en från -01 och börja fundera på om den är nersutten i förarstolen (Funderar såklart på om den kanske är skruvad). Svårt att tyda på bilder så får väl se om man kanske åker och tittar på den framöver. Länk Har några månader på mig innan jag blir av med tjänstebilen. |
|
|
Micke; Komfort är dyrare och bättre och är ovanlig med färgen. Allt är uppdaterat på Titansilver, ratt, navi, lampor så det vore konstigare om den haft originalratt. Beställ ut besprotokoll och hör med alla tidigare ägare. Mvh Stephan |
|
| Den ratten kom väl först i 02:orna om jag inte missminner mig så den är nog faceliftad på den biten. | |
|
Ratten kom till 2001årsmodell för M5, årsmodellen efter till övriga. Mvh Stephan |
|
|
**Stephan Ja jag förstår att dom är dyrare då det är tillval, men tycker inte att dom är lika snygga. Ang: titansilvriga så har du väl rätt i att det skulle vara konstigt att uppdatera allt utom ratten. Fördelen med silver är att den lacken är så mycket mer tacksam än en mörk färk, men tyvärr inte lika snyggt. Anser du att det är en rimlig prislapp på den bilen eller vad skulle vara rimligt? Nackdelen är att den är från -00 och har väl därför inte fått dom större kolvringarna och att den tappar oljetrycket till vanos när man stänger av motorn. Så den lär rassla mer och dra mer olja... Som sagt så har jag ca två månader på mig innan jag ska köpa något så det finns en hel del funderingar. |
|
|
peddan, vanos och luftmassemätare behöver inte kosta någon förmögenhet att laga / byta. VANOS - räcker det i många fall att byta lite packningar för nån hundring och ev laga en lödning (som i mitt fall) i värsta fall kanske man måste byta en eller flera solonoider på styrkortet, dom kostar runt 700:- / st (totalt 8 om nu alla har rasat vilket jag har svårt att tro) kan man inte göra dessa grejer själv så kan man skicka styrkortetn till t.ex dr vanos i USA och få korten renoverade och testade (en bekant gjorde detta innan han visste att jag kunde fixa det, hela kalaset gick på 2900:- inkl packningar, lödningar på båda korten samt en solonoid. (tyvärr klantade han sig lite så han åkte på tull / moms för sina egna grejer när han fick tillbaks det så det blev ca 700:- extra men det går ju att undvika om man sparar papper på att man skickat skiten till USA) För info så ville BMW i Solna ville byta båda vanosenheterna för en kostnad motsvarande hälften av vad han köpte bilen för. Luftmassemätare - Kan man köpa på ebay m.m för mycket mindre än svenska BMW's 3500:-/st Här är en som säljer nya bosch LLM's i tyskland för ca 2200:- för två luftmassemätare inkl frakt till sverige. Länk |
|
|
Stephan735i: Blir det inte lite missvisande att titta på slutligt försäljningspris på en engelsk bil såld i england med ratten på fel sida? Det behöver ju inte automatiskt innebära att en liknande bil i samma skick med ratten på vänster sida här hade sålts för samma pris. Micke_83: Hittar du en M5 -01 runt 14.000 mil för 90 tusen så säg till mig direkt så köper jag också en. Tror detta pris är omöjligt för dig att hitta en sådan bil för i Sverige. Absolut billigaste M5:or på Blocket ligger från 89 tusen och de är långt ifrån en bil i det skicket du kräver. Givetvis är utannonserat pris inte slutligt pris men 01:or ligger långt ifrån detta. |
|
|
crli9194: Nä jag kanske är lite väl Optimistisk, men skulle jag hitta en så skulle jag nog inte mejla utan istället åka och köpa. haha Jag har vart lite sugen på denna som sagt: Länk Tvär så är det ju en -00 Vilket gör att den saknar vissa uppdateringar i motorn. Är det rimligt pris på den då (Av vad man kan avläsa från annonsen och se på bilderna)? Gör man en värdeuppskattning på nätet så står det uppskattat pris: 112.600 från handlare vilket jag tycker börjar närma sig rätt pris. |
|
| Crli9194; Tvärtom en vänsterstyrd är generellt betydligt dyrare än högerstyrd. Det går att hitta en hygglig M5 E39 i UK för under £5000. Mvh Stephan | |
|
lyktorna ser inte ut som original på det silvriga exemplaret med RGO 629, varken fram eller bak. "vanos kontrollerad" måste vara lika urvattnat som "fullutrustad".. tror inte att en vanlig verkstad eller bilhandlare ens vet vad som ska kollas och varför. att kolla utan att byta något i en vanosenhet känns ju som det mest onödiga att göra på en e39 m5 då delarna man isf byter kostar noll och inget mot en ny komplett enhet. |
|
|
micke_83: Den silvriga RGO har vandrat runt en hel del med 3 ägare bara i år?! 16 totalt på pappret.. den sista äger bilen från 11/4 så den kanske redan är SÅLD. Angående priset så är nog 110-120 maxvärdet iaf i min värld:-) |
|
|
pedan: Ja jag såg att den hade lite många ägare, men inte kunnat kolla ifall det har vart personer eller om det har vart bilfirmor. Nä jag avvaktar och ser ifall det dyker upp något som jag fastnar för totalt. Tack för alla svar. |
|
Lasse Karlsson |
Kävlingepågen! Om det skulle bli en budgivning! vad blir värdet då? Ett medelvärde av alla buden, eller? Alla bud var ju vad budgivaren var beredd att ge just vid det tillfället! Detta har dryftats i tidigare trådar, och jag skriver som du: som alltid: Ett värde är ett värde, vad nån vill betala är nått helt annat! modolasse |
| Motoruppdateringarna kom Mars 00. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.