AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.905

Servotronic har slutat att fungera.

Sida 2 av 2
PW
298
PW
E38 735ia-99

Sitter och letar en bild på reläet....någon som har?
ser ut så här. (hoppas länken funkar)
Länk

Sök på servotronic control unit eller gå in på ZF:s hemsida
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Stefan-m har nog rätt. Min meck hävdade dock att man var tvungen att "koda" in "styrningen" till min bil men när jag själv identifierade relät i boxen känns det osannolikt att det ens ska gå att göra.
Men om 0-5 V stämmer är det inte helt omöjligt att i varje fall testa 0 och 5 läget för att verifiera magnetventilen.

/AGW

PW
298
PW
E38 735ia-99

Lätt nog ta in bilen på verkstad om jag måste koda om. Hur ska jag felsöka reläet?
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Hissa bakhjulen, be någon om hjälp att i Drive gasa lite och mät spänning ut från reläet. Så gjorde min verkstad.
/AGW
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Iofs lätt och ofarligt när bilen står på lyft. Lite svårare och farligare hemma på gräset.
\AGW
går nog bra att mäta i servotronic-kontakten på styrsnäckan,sitter i underkant på snäckan och rätt lätt att komma åt.(ialla fall på e31)
att det ska kodas in är rent nonsens,det finns däremot ett flertal olika relän/partnr.
har troligen lite olika karakestik beroende på hur "sportig" karaktär man vill ha,dvs. vid vilken hastighet man vill att servoverkan skall avta.
själv satte jag i det relät jag hittade ,från en 750 e32,funkar finfint.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,

Jag har en E38 740 -00, där servotroniken inte heller fungerar.

Av Bentleys Service Manual framgår att servotronicventilen på styrväxeln är direkt ansluten till och styrs direkt av grundmodulen (GM III), som sitter bakom handskfacket. Det finns därför varken separat säkring eller relä för ventilen.

På nätet finns några tips och tricks. Ventilen kan funktionstestas med ett 9V-batteri vid kontaktstycket bakom plastskärmen i hjulhuset vänster fram. Är ventilen OK ligger därför felet sannolikt i grundmodulen. Grundmodulen är dock svårare att testa, men man kan försöka leta efter spruckna lödningar, oxidering och liknande. Tyvärr verkar det i de flesta fall sluta med ett byte av grundmodulen, och den är inte billig.

Trådskaparen har en E38 735 -00, och i den styrs kanske ventilen på annat sätt, via exvis relä. Jag vet inte. Kan väl kollas i relevant elschema.

Lars Franzén
BMW CS #6275
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej igen,

Kollade runt litet på BMW RealOEM och kom vid en jämförelse fram till att samtliga E-38or
med servotronic verkar ha samma ventil nr 32131141482 och "samma/reviderade" grundmodul nr 61356942042.

Så det tycks inte finnas separat säkring eller relä på trådskaparens bil. Eller har jag missat något...

Lars Franzén
BMW CS #6275
PW
298
PW
E38 735ia-99

Den ändå säkringen jag har hittat är en vid batteriet i skuffen. Jag kommer att få lov att ta in den på verkstad. Då jag inte har så bra mekunskaper såvida det inte finns någon i Västerås trakten som har tid och lust att hjälpa till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.