|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Satte på sommardäcken. Sen bytte jag en slangklämma till servoburken som läckte lite. Fyllde på ny ATF olja efter det så funkar inte servotronic funktionen. Jah har samma däckdímension på sommar och vinter däck (235/60/16). Däck tryck fram 2.5. Vad kan det vara? | |
|
Ska det verkligen vara ATF? Brukar det inte vara Pentosin CHF11S i dessa manicker? Kan det bidra? ATF ihop med pentosin = mkt obra för tätningar m.m.. /Stefan |
|
| Står atf på servobehållaren. | |
|
Då finns det stor möjlighet att det är rätt... ;) /Stefan |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vill minnas att jag hade CHF11S till EDC / nivåreglering på min förra E38.. Kanske bara är ett sammanträffande att styrningen havererade just efter däcksbytet.. ? |
| Finns det olika atf oljor? | |
| Hur märker du att servotronicen inte fungerar? Är det svag servoverkan eller ingen alls? Jag tycker att min är väldigt trögstyrd och den har också servotronic | |
| Man märker att den helt enkelt går trögare. Nu blir det till att byta servooljan och lufta. Sen får vi se vad som händer...Blir så trött på detta. | |
|
Det ska troligtvis vara CHF-olja i servosystemet. Jag har dock läst nånstans att ATF-oljan används i bilar specade för den utomeuropeiska marknaden då den har sämre kall-egenskaper. //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
Jag har fattat det som att det är olika färg på texten som står på dekalen på servoburken. Grön = CHF Pentosin Röd = ATF Står det ATF på din med röd text ? Vill bara kolla om det stämmer det som jag läste nånstans. Gäller E32 iaf. Mvh Janne |
|
| Det står ATF. Var till BMW och köpte deras orginal olja. Så jag vet att jag rätt olja. Sen blir det till att suga ut den gamla och lufta och hoppas på att det blir rätt. | |
|
Vissa står väl ATF men blev bytta till CHF när dom kom till sverige pga bättre verkan i kallt klimat ? |
|
|
Jag misstror dig inte att du kan skilja på om det står ATF eller CHF. =) Det jag undrar är bara om ditt ATF står med röda bokstäver ? Mvh Janne |
|
| Har bytt oljan och luftat. Ingen skillnad. Så vad ska man göra nu? | |
| Byt servotronic ventil. Hade själv samma fel och bytte den på styrsnäckan och allt blev bra, Är du händig tar det 1 timme att göra men det är små insektsskruvar 2 st som ska loss. | |
| Får man felkod på servoventilen? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E38735 är en privatimport såldes aldrig i Sverige likväl som E39 535 och dessa har röd ATF olja från början som de flesta privatimporterade. CHF -11S har de flesta svensksålda då vi räknas som land med kyligt klimat :) Oljorna är utbytbara mot varandra efter spolning av systemet, MEN INTE blandbara. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Någon som har tips på att felsöka detta? | |
|
Som vanligt är flera system inblandade, jag har för mig att servotronicstyrningen plockar hastighetsinfo från något bakhjul. Får den inte rätt info kan det vara en anledning till att den inte vill vara med. Tror också att du kan lägga egen spänning på själva ventilen och framkalla full servo eller noll servo så att du kan verifiera den elektromekaniska delen. Jag felsökte min på Wolkes en gång och detta var ett moment de gjorde. Vet ej spänningar och pinout men det går nog att googla fram. /AGW |
|
| Låter jobbig. Går det att uläsa en felkod på systemet? Blir nog till att lämna in den på verkstad.... | |
|
vanligast är att servotronic-relät går sönder,sitter i säkringslådan/relälådan i motorrummet. Ser ut som ett "vanligt" relä,funktionen dock en annan: tar hastighetssignal och omvandlar det till en 0-5V signal som drar en magnetventil för att öka/minska oljeflödet i styrsnäckan. Lämpligt att hämta från någon bil på skroten om man har en självplockskrot i närheten. Googla det eller kolla på ebay (finns rätt många på ebay...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.