AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.992

Uppdatera programvara, automatlåda samt motor. 525ia -02

Sida 1 av 2
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Undrar över detta med uppdatering av programvaran till automaten.
Uppdaterar man endast programvaran för att "ställa in" lite slitage då bilen inte är ny längre? Eller finns det nyare programvara för hela styrningen av växellådan?

Upplever att lådan växlar liiiite lite för hårt, kanske 1 på 20 växlingar. Sen upplever jag en något konstig växling 3an till 4an vid ca 4000 rpm. Känns som en jävligt snabb halvväxling eller som att antispinnen skulle gå in och reglera mitt i växlingen. Allt detta sker på 1 sekund -> Växlar, börjar dra, växlar igen, fortsätter att dra. Så upplever jag det iallafall. Nån som upplever samma sak eller vet vad detta kan bero på? Jag tänkte att det kanske hjälper att byta olja och filter i lådan samt uppdatera programvaran?

Bilen har bara gått 11500 mil och jag tycker egentligen det är lite för tidigt för automaten att börja med konstigheter...

Sen undrar jag även om det finns någon nyare programvara för motorstyrningen till en -02a 525a? Inte för att det är några problem motormässigt. Mest bara nyfiken. Alla nya drivrutiner brukar ju innehålla förbättringar...
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Ingen på hela forumet som vet något om ämnet?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Klart nyfiken på detta också... Men inte för flera tusen spänn.

Mvh Martin
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Är det verkligen ingen som vet nått?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Får ursäkta om jag börjar glömma Mekade mkt E39 tidigare Tillverkaren av lådorna säger oljebyte/filter vis 10000 mil och jag håller egentligen med ... vid 15-20k mil definitivt byte men hellre vid 10k mil så rullar det galant och blir inte ev snuskigt dyrt ... vet att det sägs "evighetsolja" etcetera men men ... om jag minns rätt .. um .. jag vet att oljebytet gör underverk .. programvaran om jag minns rätt är nyare, mkt bättre och ger oerhört bra resultat .. rekommenderar oljebyte/filter först .. lycka till

"Kör före du så väntar jag där framme"
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Bra fråga,
Undrar oxå om det går att uppdatera programvaran i växellådan, är det bara att åka in till Bmw och be om att få lådan uppdaterad till senaste programvara eller?
Och vad kan en sådan uppdatering tänkas kosta.. om det är ngt som vågar gissa?
Det lilla "rycket" du känner är nog lockupen som går i och fullt normalt. Min låda har gått 38000mil och fungerar hur bra som helst. Har bytt olja och filter 1 gång vid 20000mil. Vet inget ang mjukvaran.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Johan jag hade inga problem med min automat låda förutom att det läckte från sumpen till automatlådan byte sump,olja,filter,hylsa,skruvar,filter,uppdaterademjukvaran i hela bilen inkl automatlådan,och motorn,den växlar upp bra i alla växlar men när jag kör i 50 och släpper gaspedalen och börjar bromsa för att stanna i röttljus så känns och syns det på varv räknaren att den växlar ner KÄNNS SOM JAG HAR FÅTT EN SMG LÅDA NU!!!! plus att jag upptäckte att det läcker olja från sumpen igen!! så min svar till dig så länge det funger låt det vara när det havererar helt ja då kan du börja åtgärda.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Patric T: Inte ska väl lockup´n gå i mitt i en växling? Från stillastående och upp till 110 så är det bara 3an till 4an den gör så, om jag låter den växla vid ca 4000 rpm på trean. Min förra e39 gjorde inte så... Det är min körstil att köra småaggresivt hela tiden. Alltså inte mysköra eller hårdköra utan där i mittenläget då den alltid växlar vid 4-4500 rpm. Nog anser jag det ganska osannolikt att det skulle vara DSC´n som känner att ett däck är på väg att släppa. Jag menar, en 525a med 255or bak samt rak asfalterad väg i ca 70-90 km/h...

BABA: Jämförelse: En cykel med punka. Den går att cykla på. Ska man cykla med punka till fälgen är skev eller ramlar av? Nä, jag står inte ut med rackliga saker.

För övrigt så har jag pratat med handlaren jag har köpt bilen ifrån. Dom ska ta in bilen och kolla på den. Som jag förstod han så kommer dom stå för ett oljebyte + filter i automaten och även uppgradera programvaran åt mig. Återstå dock att se om Han håller det. Gör dom det så måste nog detta vara världens mest serviceinriktade bilfirma och kommer nog ha kvar mig som kund resten av livet :)
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Unix: Ditt minne verkar fungera :) Det lät som en självklarhet på säljaren att dom kunde uppgradera programvaran :)
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Johan_e39: Jo har för mig att mjukvaran ger strålande resultat.
Dessutom betonar jag att oljebytet har ett enormt gott resultat.

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hoppas det blir bra lycka till
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Har inte gjort något oljebyte eller annat ännu. Det som är gjort är att BMW har nollat adaptionsvärdena på lådan. Ska köra ett tag nu och se om det blir någon skillnad.

Hade en felkod på lådan. Symptom GLUE stog det. Vad fan kan det betyda?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
"...it basically means the fluid is starting to "stick together" improperly and cause the transmission to function improperly. "

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Frågade bmw nyss om oljebyte då jag skulle vilja göra det på 525 i förebyggande syfte arbetet kostar ca 2400 men enligt bmw i solna finns det ingen låda uppdatering..oljan var dyr han hade inte exakt pris men 200-300 per liter gissade han på..
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Unix: om du saxade det där från en googlesökning så har jag läst det. Det stog även att det kan innebära att lådan är slut och måste bytas. Vad tror du om saken?

catch_me: Uppdatering finns i allra högsta grad. Har pratat med BMW om det senast idag. För övrigt så tar BMW uppe i norr ca 3950:- för bytet inkl. arbete och material.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kanske kanske var lite otydlig där enligt BMW i solna så finns det ingen uppdatering till lådan men för hela bilen finns det uppdatering då kostar det ca 3500 sa han..

3950 var bra pris går ca 8 liter enligt BMW men han jag prata med verkade lite flummig så jag vet inte om jag litar på det han sa.
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
I samtliga fall, även i eget fall, blev det som en ny låda vid oljebytet ... punkt.
Hade jag inte sålt min E39 hade jag gjort uppgraderingen också.
Vet inte vart i Sverige du befinner dig så är lite svårt att rekommendera ett proffs som gör ett perfekt jobb lite billigare.

Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
catch_me: Om en BMW verkstad kan uppdatera programvaran i lådan så tycker man ju att alla borde kunna det?

Unix: Jag tvivlar inte en sekund på att oljebyte kan göra underverk. Frågan är ju bara om det är värt det med tanke på vad felkoden på lådan verkar betyda... Lådan kan ju vara skadad. Även om ett oljebyte skulle få den att växla bättre kanske den redan tagit skada, vilket kommer ställa till bekymmer inom en snar framtid.

Gällde kostnaden så har jag pratat med en automatguru här uppe och han ville ha ungefär 5000:- för en så kallad "stor service"
Då ingår felkodsavläsning, filter samt 4 oljebyten för att få all olja utbytt. Han sa sig använda amerikanska instrument som är till för enbart automatlådor. För ett enkelt filter+oljebyte ville han ha ungefär 2000:-
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med 100% Men som sagt enligt han BMW i solna går det inte..Men han verkade inte ha koll kanske ny på jobbet va vet jag..Det är inte första gången så jag är inte förvånad
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Ska du ha kärran kvar är det idé att låta honom serva lådan tycker jag ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.