|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Förfinad motorgång kräver sitt bränsle. Om man vill kosta på det eller inte är upp till var och en.. mvh/ Anders |
|
|
Inte alls säkert. Vad är bättre med första generationens 320d på 136 hk vs den sista på 184hk? Den första drar ju mer bränsle. Det är inte riktigt så enkelt att en törstig motor automatiskt är bättre. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, det har jag aldrig påstått, eller hur? En gummiupphängd bråkig fyra når aldrig samma harmoni som en fast hållen sexa. Dagens miljöhejade propaganda ljuger.. mvh/ Anders |
|
|
Du skriver att det finns ett direkt samband mellan motorgång och bränsleåtgång och det kan jag inte skriva under på. Jag tar ett nytt exempel: Vad är bättre med 530i E39 231hk vs 272hk 530i E60? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Fattar inte riktigt grejen med att skryta över hur mycket bensin sin bil drar. Är det nåt slags sätt att visa hur rik man är, eller kanske snarare vill verka? Typ samma psykologiska idioti som får vissa att vaska/slaska/traska champagne? Typ. Fan, jag köpte 40 liter bensin igår som jag bara hällde ut. Baller liksom. |
|
Jag kan till viss del hålla med AKN att det är så att vissa motorkonstruktioner av naturen kräver mera bränsle. Om du har en 2.5-liters fyrcylindrig motor på 200hk och en 2.5-liters sexa på 200hk så kommer (i stort sett) alltid sexan att dra mer bränsle på grund av pumpförluster. Fler cylindrar ger mer motstånd. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, "Du skriver att det finns ett direkt samband mellan motorgång och bränsleåtgång och det kan jag inte skriva under på. Jag tar ett nytt exempel: Vad är bättre med 530i E39 231hk vs 272hk 530i E60?" Menar du 272hk motorn med direktinsprutning och skiktad förbränning? Ingen direktinsprutning på 231hk (M54) ger mjukare tystare gång, speciellt vid låga varv. Den den äldre motorn rycker inte som den nyare kan göra när förbränningen växlar läge. Ja jag anser att en motor som tillåts förbruka mer bränsle kan fås att gå finare. Om det är värt det är en annan sak. mvh/ Anders |
|
|
Hörde idag på radion att regeringen vill öka etanolmängden i soppan inom 2 år eller liknande. Låter inte som det är kanonbra för motorerna ?? |
|
| Läste nyss nånstans att alla bmws byggd i nuvarande tideräkning ska gå finfint på E10, så det är nog ingen fara på taket :-) | |
| (sen så kommer ju 98 oktan finnas kvar för de lite känsligare bilarna) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.