AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.144

Varför denna fixering vid bränsleförbrukning?

Sida 1 av 4
En "törstig" bil som min, en 330 xd -06 drar ca 0.8 l/mil. En snål bil kanske 0,65. Kör man 1500 mil om året kostar det 18000 med den törstiga och 14625 med den snåla, skillnaden är 3375 per år med bränslepris på 15 kr. Det motsvarar 70 spänn i veckan. Om man uppskattar bilkörning kan man tycka att det är rätt billigt då ju det hela blir mycket roligare. Väger man in värdeförluster, service, däck osv blir det nästan försumbart, speciellt om den snåla är nyare, bilar tappar ju nästan halva nypriset på 3 år. Värdefallet på min bil var ca 9000 kr i månaden innan jag köpte den, drivmedelsskillnaden i exemplet ovan är 280 kr/mån. Många verkar värdera förbrukningen lite väl högt i sammanhanget. Om man inte långpendlar blir det ju närmast betydelselöst.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag håller med.

/Jonas
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
+1

Allt beror på "vår" abnorma längtan att vara PK i det här landet, om jag får säga mitt..
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ska byta min 525 01:a mot en 08:ans 318d/320d
där blir förbrukningen halverad och då är ändå inte 525:an en av de törstigare bilarna... Så visst blir det en del man sparar, ca 10-1500/år för min del med ca 1500 mil.
Men jag förstår vad du menar, värdeminskningen är ju den största kostnaden och äter upp sparat bränsle ganska snabbt!
Det är nog lite psykologiskt när man står vid pumpen och tankar alldeles för ofta...
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Det är ju faktiskt rätt lite man sparar på en bränslesnål bil. Jag är ju student och kör V8 :) det går bra så länge bilen håller ihop. kör inte så ofta med bilen heller. I slutändan är det ändå värt det i ljud och känsla. Körde gammal e34 diesel förut, skatten åt upp sparade pengar direkt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:)) "Det är ju rätt lite man sparar" är ju ungefär som att säga att "ett snöre är ganska långt" ;)

Kör du 3000 mil per år med en bil som drar 0,6 jämfört med en bil som drar 0,9 så spar du alltså 900 liter bränsle. Det är mer än 1000:- i månaden. Mycket eller lite? Ja, allt är ju relativt..
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Nä!jag har nog aldrig köpt bil för att jaga centilitrar som jag kommer
ihåg.Men det var iof många år sen jag pendlade med egen bil till jobbet.
Då när vi (3st) körde var tredja vecka så blev det 2 tankar den veckan
jag körde min Buick V8,idag skulle det blivit lite svetigt faktiskt=(
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det beror ju på vad man njuter av här i livet.
Jag resonerar som så att en bil är en dålig affär oavsett, så varför inte spedera några kronor till och åtminstone ha lite roligt..
Men som sagt, det beror på hur man definierar ord som "roligt" och "livskvalitet".

-------
Min bil suger inte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast att en bil ska dra mycket bränsle ser jag inte som nåt självändamål. Numera har vi 3-seriebilar med 184hk som drar 0.5 liter milen. Skulle en gammal 320 150hk vara roligare bara för att den drar 1 liter milen?

Så länge man inte behöver försaka nåt annat så ser jag bara fördelar med den nuvarande utvecklingen. Gillar inte den totala övergången till 4-cylindrigt dock.

-------
//Lövet
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Självklart är det bättre om bilen är bensinsnål så länge man inte måste göra avkall på prestandan.

-------
Min bil suger inte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej och det tycker jag inte man behöver göra (oftast). Undantaget är väl V70 DRIVe som är närmast löjligt slö. Å andra sidan är den inte slöare än första generationen Audi A6 1.9 TDI och när den kom så ansågs den närmast vara en raket. Referenserna förändras...

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tjejen fick en gammal Granada med 2-lit Pinto-motor gratis. Är det en billig bil? Hmm, trots justering av tändningen och för bilen liten motorvolym, hemskt trött så drar den ca 1.05 med ganska mycket långkörning... 2000 mil/år = 32928:- i bränsle. Tittar på en Polo 1,4TDi -07-08 ung. Inköp ca 60-70´ Bränsleförbrukning 0.4. 2000 mil/år = 12248:- Hela Polons inköpspris insparat på drygt 3 år. Billigare skatt t.o.m. Och som bonus en säkrare, piggare och bekvämare bil :) Beroende på situation kan bränsleförbrukningen i dag göra ganska stor inverkan på totalekonomin.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Anders:var glad att det inte var en 2,6 el 2,8 :) då hade du fått lägga på nån liter till ;o

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag håller med dig helt och hållet! Däremot vet jag inte om man har fog för att kalla en 330XD för törstig, då har man nog omedvetet börjat fastna i dagens miljöhets. :)

Jämför istället en 535d med en M5 E60, vad jag förstått får man i princip räkna med 2L/mil för den senare vilket ger en skillnad på i alla fall 1.2L/mil.

Det blir 5000:-/månad mer om man kör 3000mil/år, därmed inte sagt att en M5 är ett dåligt val men jag tror att den merkostnaden svider för dem flesta även om många skulle ha råd med det.

//Bjersér
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med. Konstigt att så många snöar in på bränslekostnaden enbart. Jag har bekanta som bytt bil för att få en som drar mindre och som gjort sådan förlustaffär vid bytet att det hade täckt soppapengen i evigheter.

MVH
Robert
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sen finns det ju vi som kör V8 och snittar 1.3 (som i mitt fall) då pratar vi helt plötsligt om en väsentlig skillnad..

Jag tycker förbrukningen börjar bli svår att försvara. Däremot 520d eller 535d, vad skiljer det? 1-2dl? Där kan vi prata om nojja, en viss prisskillnad vid nybilsköp dock vilket gör att marknaden svämmar över med bilar med knackande startmotorer :)
Verdi
Men en 318d är ju avsevärt billigare i inköp än en 335iA. Den är även billigare i skatt, försäkring... Förutom att den drar hälften så mycket.

Så det handlar ju inte bara om att en snålare bil drar mindre. Tror inte alls som sani att det är nåt slags PK-statement att skaffa snålbil. Jag tror faktiskt det handlar om ekonomi i de allra flesta fall.

Sen är det ju så att folk letar anledningar till att få byta bil. Då kan ju argumentet "den är mycket snålare" fungera som anledning. Både för sig själv och för sin omgivning (läs: fru). Och förr eller senare byter ju alla bil. Inte många som kör den från ny till skroten.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag sparar ca:1500:-/mån i bensin med min nya 320 jämfört med min gamla 323, det är inte att förakta. Det är lika många Hk i båda bilarna.

BMW CS #5206
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Varför bry sig i om andra tycker det är kul, billigt, miljövänligt eller praktiskt med låg bränsleförbrukning? Alla har nog sina egna anledningar.

Min anledning till att åka billigt är att jag för ungefär samma månadskostnad som min gamla 320i -99 (30 000 mil), nu åker 118d från 09 (1700 mil). Den sistnämnda har samma effekt, känns betydligt mer snärtig i kurvorna, och har närmare halva bränslekostnaden, samtidigt som den "känns" betydligt nyare. Dessutom har jag 2 år eller 5000 mil fri service eftersom det var en premium selection bil.

Känner jag att miljöpåverkan blir för liten är det bara att ta några repor i Alpinan för att kompensera.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hexagon: Problemet är i min värld att du skulle ha 25% av din tidigare bensinkostnad..

Ju snålare bilarna blir så tycker man att ju mer borde ägaren att gynnas - men eftersom bensinpriset stiger i takt med att snittförbrukningen på bilarna går ner, så är det ett nollsumme spel för dig - och såklart en stor förlust för de som ej kan eller vill byta bil i rätt "takt"..

Och i din uträkning får du inte glömma den större månadskostnaden i värdefallet på din "nya" BMW..

Idag rasar värdet på bensinarna, imorgon kommer värdena även att börja rasa på dagens miljöbilar..

Vi konsumenter kommer alltid att stå med arslet bak..

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med bensinkostnader osv.. menar jag givetvis bränslekostnader.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.