|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Alex84: Du kan nog köra en chippad (~260hk) 123d runt 0,6 liter milen också. ;) För övrigt tycker jag att jag får rätt mycket för mina 0,75-0,80l/milen också. 280hk, 4wd, automat, kombi... |
|
Hmmm...Länk MVH Robert |
|
|
Absolut att Dieseln är effektivare ur den synpunkten,men man slipper böket med partikelfiltret med en bensinare iaf ;) Oavsett bränsletyp leder Bmw effekt/förbrukningsligan anser jag och då från den positiva/snåla sidan :) |
|
|
Robert: Jo, men är det 50 % billigare - tycker man skall belönas mer som sagt. Tycker att om det kostade 10kr att köra en mil tidigare i en bil som drar 1 liter per mil, så borde det nu kosta 5 kr att köra en bil drar 0,5 - inte 9 kr. Sen får vi väl slänga in denna också från samma källa.. Hur många gånger har de ändrat sig kring vad en miljöbil osv är? Finns det något facit? Påverkar bilarna miljön? Länk Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Ägde förresten en Volvo 142E GL -73a med 124hkr motorn och med elektrisk overdrive-låda med den lilla spaken framför ratten. En klassiker som man skulle ( om man vetat detta vill säga ) vårdat och sparat. Oavsett så klev bränslepriset över 5kr/liter för första gången årskiftet 85/86. Bilen drog med hetsig högerfot ca 1lit/milen då. En normal lön vid detta tillfället var ca 6000kr/månaden efter skatt för en 19-20åring som jag var då. Kalkylen blir då bränslekostnads mässigt detta... 5kr/mil 5/6000 = 0,0008% av lönen per mil Idag med samma märke landar de flesta på samma förbrukning per mil,dvs 1liter/milen. Kostnad ca 16kr/milen. Snittlön idag efter skatt landar runt 20-25000kr för de flesta så låt säga 22500kr. 16/22500 = 0,00071% av lönen per mil. Kortsagt tidningen på vägs beräkningar stämmer väl med mina uppgifter :) |
|
Verdi |
OT: Trodde du var 28 år gammal Alex. Dvs att du var född -84. :-) |
|
Hahaha,nä året då jag tog körkortet ;) Men önskar att Du haft rätt.... |
|
|
Vad var snittlönen i Sverige -85? Idag ligger den väl kring 28 000kr? Om snittlönen -85 var högre än de 6000 netto du skriver om, så borde ju kalkylen bli den motsatta - dvs att det är dyrare nu. En 20 åring idag tjänar väl kanske inte 28 000 kr i snitt? Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
| Nyligen bytt en 320d -08 (manuell) mot en 535i -11 (aut). Den gamla drog cirka 0,6 l/mil om man körde hårt, den nya nästan det dubbla om man kör försiktigt. Plånboken i all ära, men det blir väldig skillnad i räckvid. 3:an tankade jag kanske en gång i månaden, den här varje vecka. Kör mer nu också, för det är roligare... Jag är grymt nöjd med bytet, men det kommer att ta tid att vänja sig vid förbrukningen: mentalt, ekonomiskt och praktiskt. Fråga igen om ett halvår! | |
|
"Tycker att om det kostade 10kr att köra en mil tidigare i en bil som drar 1 liter per mil, så borde det nu kosta 5 kr att köra en bil drar 0,5 - inte 9 kr." Men nu kostar det inte 10kr att köra en bil som drar 1 liter per mil utan snarare 16-18kr. Det blir inte bara dyrare soppa i den snåla bilen liksom... ------- //Lövet |
|
|
Nja snittlönen på 6000kr -85 stämmer ganska bra i det område jag lever i (Dalarna). En 20åring idag ligger runt 20000kr i min region och på min arbetsplats. Snittet på 28' som Du skriver mistafrizz är nog snittet i storstads-regionerna och inte i mitt-sverige i alla fall? Lika som Villor,i Stockholm är det nog vanligt med priser från 3,5 miljoner. Här på landsbygden är motsvarande villor prissatta från 1 miljon. Därav en viss lönespridning i landet. |
|
|
andreas: 10kr var bara som exempel, nu misstolkade du mitt uttryck lite - eller om jag uttryckte mig klumpigt.. Min tro är att den sjunkande snittförbrukningen utnyttjas för att dra in någon extra skattekrona... Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Hej! Sådana här trådar ha en tendens att dra iväg rejält okså=) För o emot läger liksom.hehe! 5000-6000kr stämmer bra på lönen man hadde i mitten på 80talet men vi i Norrtälje hadde turen att det var bensin-priskrig här. Allt mellan 2,30-2,70kr L så vi tjänade en massa pengar på det=) Att köpa en bil är oekonomiskt i det perspektivet att du inte får tillbaka det du lagt ut i kronor.Få bilar stiger i värde några ligger på samma nivå typ amerikanska bilar,även dom har nog sjunkit dom sista åren. Att köpa en helt ny bil och ta lån som desutom ska betalas med ränta så är då frågan om det inte blir billigare med en gammal besinslukand vidunder!!o troligen mera körglädje i den okså än en popcorn disel. Förlåt kunde inte låta bli;) Hoppas att jag inte blir kickad från Forat nu! Bara Min Wagn! |
|
|
Verdi, 2 helt olika bilar. 7 serien ska inte vara rolig, men jag tror nog tvärtom, eller snarare vet då jag kört båda så är 7 serien mycket roligare och mäktigare. 120 är rätt obekväm med sportpaket hård som attan. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min X5 drar 1,6 L/mil i snitt så då är det dubbelt :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
jag körde audi a6 avant 2,4 Q -07 innan kör nu 320d -08 mina beräkningar visar att jag sparar ca 14000:-/år vilket är en heldel i min murar-lomma |
|
|
Bara tuta och köra ! Har man inte råd att äga och köra bilen så ska man inte heller har en bil som drar mycket bensin ! De kostar att ligga på topp, så är de ! Min 540 drar ca: 1,1-1,2 liter milen. |
|
|
Partikelfilter? Hur många här kör 20.000mil? Kör max 2-3000mil med mina bilar och sen byter jag. Då är det bilar som är lättbegagnade och har rullat 1-2000mil. Körde ganska långt idag, kom hem och tittade på bränslemätaren, den hade knappt rört på sig och det med nästan 300hk och halvtung högerfot. Så bilen förbrukar 30-40% mindre än en bensinare och diesel kostar nästan 1kr mindre än 95 Oktan, mer än 1kr mindre om man jämför med 98 Oktan. Diesel är det enda rätta idag om man tänker förbrukning. |
|
|
Att inte vilja lägga mer än nödvändigt på drivmedel handlar inte om att ha råd eller inte. Bränsle är en onödig kostnad som ska ålas sp låg som möjligt allt annat lika. ------- //Lövet |
|
|
"som ska hållas" Förbaskade autocorrect. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.